Knut_F Skrevet November 17, 2015 Del Skrevet November 17, 2015 Hei. Lebensbornhjemmet Stadtheim Drontheim i Trondheim med tysk personale ble i tiden 1942-45 ledet av den tyske jordmoren frau Vogth. Går det an å finne ut hvem hun var, og hennes opphav? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knut_F Skrevet November 18, 2015 Forfatter Del Skrevet November 18, 2015 Er ikke Lebensborn-arkivet på Riksarkivet? Jeg kan nøye meg med bare et fornavn (og kanskje fødselsår) på frau Vogth. Med det kan jeg lete videre selv i Trondheim. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Seksjon for brukertjenester Skrevet November 25, 2015 Del Skrevet November 25, 2015 Er ikke Lebensborn-arkivet på Riksarkivet? Jeg kan nøye meg med bare et fornavn (og kanskje fødselsår) på frau Vogth. Med det kan jeg lete videre selv i Trondheim. Det er riktig at arkiv RAFA-2182 Abteilung Lebensborn finnes i Riksarkivet. Dessverre inneholder ikke dette arkivet i noen særlig utstrekning opplysninger om de ansatte på de ulike hjemmene rundt omkring i Norge. Det finnes spredte opplysninger om ansatte i Abteilung Lebensborn i arkiv RAFA-2174 Tyske arkiver, Reichskommissariat, blant annet i arkivsakene etter Oberkasse, men også andre steder. Dessverre ser det ikke ut til at arkivene etter Oberkasse er katalogisert, noe som gjør søk etter enkeltopplysninger der svært tidkrevende. I en del tilfeller vil nok tysk personale som arbeidet for Abteilung Lebensborn i Norge også ha arbeidet for den samme organisasjonen i Tyskland. Det kan derfor være at det kan finnes opplysninger om Frau Vogth i tyske arkiver. Arkivet etter Abteilung Lebensborns hovedkontor i München oppbevares av International Tracing Service (ITS) i Bad Arolsen i Tyskland. Med vennlig hilsen Seksjon for brukertjenester Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knut_F Skrevet November 27, 2015 Forfatter Del Skrevet November 27, 2015 Takk, skal spørre dem :D Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå