Gå til innhold
Arkivverket

Margrete Sal: Frederik Værdelman


Peder Stenslie
 Del

Recommended Posts

Jeg lurer på om noen vet eller kan hjelpe meg finne ut hvem denne kvinnen er?  Hun eide Bergum gård (på Øyer) noen år.  Jeg har funnet henne et par steder.  Jeg har lagt ved et par bilder.

 

Første gang er i 1693.

Matrikkel fra 1693 (side 71) (Margrete Sal: Frederik Værdelman)

http://arkivverket.no/URN:db_read/db/45291/71/

 

 

Neste gang er i 1694.

Matrikkel fra 1694 (side 71)  (Margrete Sal: Frederich Værdelman)

http://arkivverket.no/URN:db_read/db/45292/71/?size=full&mode=0

 

post-6358-0-84590500-1448114667_thumb.png

post-6358-0-79968600-1448114851_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne forespørselen flytter vi over til Brukernes eget forum. For øvrig vil du kunne finne noen opplysninger om henne ved å søke på Margrete Werdelmann eller Margrete Wilders på nettet med flere forskjellige stavemåter på for- og etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frederik Werdelmann var en kjøpmann i København som døde 1687. Hans arvinger, enken Margrete Wilder, justisråd og kammerråd samt overkrigskomissær i Danmark, Gothard Braem til Lindholm (gift m. Anne Katrine Werdelmann), kaptein Jens Leegaard (gift m. Sofie Werdelmann) og jomfru Edel Kristine Werdelmann​ kjøpte opp en rekke gårder/gårdparter i Norge omkring 1692. Dette var gårder som tidligere hadde vært krongods (eiet av Kongen).

I området jeg kommer fra kjøpte Werdelmanns arvinger opp en del gårder som tidligere hadde tilhørt Apostelkirken. Apostelkirkens jordegods ble etter reformasjonen underlagt krongodset utskilt som egen forlegning.

Gårdpartene som Werdelmanns arvinger eide ble som regel videresolgt i løpet av få år. I mitt distrikt var det oppsittere som kjøpte gårdpartene og dermed ble selveiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange tusen takk!  Jeg viste at hun måtte være fra utenfor bygda.  Jeg ante ikke hvordan jeg kunne finne ut hvem hun var.  Akkurat som du sa, ble gården solgt noen få år senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Frederik Werdelmann var en kjøpmann i København som døde 1687. Hans arvinger, enken Margrete Wilder, justisråd og kammerråd samt overkrigskomissær i Danmark, Gothard Braem til Lindholm (gift m. Anne Katrine Werdelmann), kaptein Jens Leegaard (gift m. Sofie Werdelmann) og jomfru Edel Kristine Werdelmann​ kjøpte opp en rekke gårder/gårdparter i Norge omkring 1692. Dette var gårder som tidligere hadde vært krongods (eiet av Kongen).

I området jeg kommer fra kjøpte Werdelmanns arvinger opp en del gårder som tidligere hadde tilhørt Apostelkirken. Apostelkirkens jordegods ble etter reformasjonen underlagt krongodset utskilt som egen forlegning.

Gårdpartene som Werdelmanns arvinger eide ble som regel videresolgt i løpet av få år. I mitt distrikt var det oppsittere som kjøpte gårdpartene og dermed ble selveiere.

 

Dette var veldig hjelpsomt, men er det mulig å finne en kilde for disse opplysningene?  Jeg har lett en god del på internettet, og funnet navn og litt opplysninger, men jeg er interessert i en skikkelig kilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.