Gå til innhold
Arkivverket

Gate/stedsnavn Kongsberg: "Gresegropen"


William M. Lafferty
 Del

Recommended Posts

"Gresegropen" oppgis som stedsnavn for registrering av en fødsel i Kongsberg i 1907. Kun to andre fødsler finnes med samme navn i samme perioden (fra ca 1903 til 1912). Men jeg finner ingen referanse for dette stedet, eller gate. Navnet kan kontrolleres for korrekt bokstavering med navnet "Magnhild", døpt 26.07.1907. Man vet hva en "grop" er, "Gresegropen" finnes ikke på noen av listene over gatenavn jeg har sett, ei heller på kart.finn.no.

 

Er tekknemlig for alle forslag.

 

William

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for forslaget Sven. Jeg følger det opp. Men gitt at ordet er klart stavet "Gresegropen" i tre forskjellige håndskrift, og at jeg ikke finner noe i listene over gater og sted i Kongsberge ca  1910, er jeg fortsatt usikker. Men "logikken" din er bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Sven. Jeg ser nå hvor "Svinegropa" ligger - rett nedenfor kirken - og tror du har funnet løsningen. Familien var en innflytterfamilie fra Lardal, som hadde "mistet" gården på Kalleberg, og to av medlemene i familie ble aktiv i arbeiderpollitikk i Kongsberg. Faren gikk fra å være "gårdbruker" til "løsarbeider" i løpet av noen få år, og da ville de ha søkt seg til "sentrumet". Mange takk for meget raskt og godt svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hørt eller sett navnet Gresegropen før. Selv om sammenhengen neppe er så enkel som Sven antyder i #2, er det nok likevel riktig konklusjon du har kommer frem til. Nabolaget til Svinegropa heter fra gammelt av Gresehaugen. En nærliggende forklaring er derfor en sammenblanding av de to navnene.

Her er en artikkel fra Laagendalsposten som forklarer navnet Gresehaugen som Gresenhaugen etter en familie Gresen som bodde der en gang:

http://www.laagendalsposten.no/nyheter/gamle-ord-og-uttrykk-i-kongsberg/s/2-2.1601-1.2379871

 

I det gamle eiendomsregisteret hadde Gresehaugen b.nr. 156b, 157 og 160 mens Svinegropa kilte seg i mellom med nr. 158 og 159.

 

 

mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk! Innen et døgn har vi klart å komme fram til en "konsensuell" løsning her. Brilliant! Dag har funnet koplingen - altså hvorfor "Svinegropen" til Sven - blir til Grensehaugen til Dag - som til slutt blir til "Gresegropen", for en eller annen lojale kirketjener som skriver det opp. Og - i mellomtiden - har jeg klart å finne familien Martinsen-Kalleberg, som sikkert bodde på "Gresegropen" da dattern ble født - men som like etter flyttet til Skolegaten. Og derfra ble brødrene Kristoffer Monrad Kalleberg og Ragnvald Bjarne Kalleberg to av Kongsbergs mest profilerte arbeiderledrne i 20-årene.

Takk til Sven og Dag - og ikke minst til Kongsberg Arkivgruppa - som har ordnet slikt at man kan ordne opp i lignende slektsgåter.

 

Bill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.