Gå til innhold
Arkivverket

"Hølet" i Maridalen


Bjørn Katnosa
 Del

Recommended Posts

1824.       Merk at klokkeren kaller kolonnen "lægd" og der kommer vel Brekke inn?. Forvalteren til godset bodde på Brekke gård. 
Vaggestein har aldri vært en del av godset. (Nordmarka-Tømte ble kanskje solgt til godset, husker ikke).
Nordbråten, utskilt fra Vaggestein tilhørte Aker Brukseierforening, men ikke godset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har merket meg hva som står under lægd - men  synes det står : foreldre Ole Olsen, husmand under Brække i Maridalen og hustru Karen Nielsdatter og så kommer fadderne - er ikke helt sikker.

 

Bjørn Katnosa

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det en oversikt over folket på Brekke i 1763, inkl. husmenn:

RA, Rentekammeret inntil 1814, Reviderte regnskaper, Fogderegnskap, R10/L0559: Ekstraskatten Aker og Follo, 1763, s. 284
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/rk10051110040293

 

Skjerven:

RA, Rentekammeret inntil 1814, Reviderte regnskaper, Fogderegnskap, R10/L0559: Ekstraskatten Aker og Follo, 1763, s. 292
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/rk10051110040301

 

og Vaggestein:

RA, Rentekammeret inntil 1814, Reviderte regnskaper, Fogderegnskap, R10/L0559: Ekstraskatten Aker og Follo, 1763, s. 293
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/rk10051110040302

 

I 1802 heter forøvrig brukeren i Sandungen Halvor Pedersen, i Væstre Fyldings Skoug Anders Andersen, i Søndre Fyldings Skoug Jørgen Hansen, i Abedie Skoug (Kamphaug) Torger Sørensen, i "Hadelands Skoug" (hvor var det?) Ole Larsen, mens det om Blanchevand står: "Eyeren ere hr. Cammerherre Peder Anker og oberberghauptmand Hiort, ubeboet og uden Jordvey".

 

 

 

 

Endret av Per Morset
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding og oversikt  - jeg har sett samme oversikt for Gåslungen 1763- da var beboeren der Nils Andersen og kone Marte Torkelsdatter

Har studert kirkebøkene for barna til Ole og Karen - bortsett fra 1824 da det synes som Ole er husmann under Brække ser det ut som Ole og Karen bor på Gåslungen frem til de må flytte rundt 1840. I den andre kirkeboken er bosted angitt til Goslungen - så de har nok bodd på Goslungen hele tiden - hvorfor Vaggestein og Brække er angitt i en av kirkebøkene har jeg ingen peiling på - kanskje han bare jobbet der - allikevel rart at han benevnes husmand.

Jeg har også sett på begge kirkebøkene nå det gjelder fødselen til Anne Marie - datter til Lars Pedersen og Oles søster Anne - i den ene er angitt Vaggesteineie - i den andre Lørenskogen - det kan da være slik at heller ikke Lars og Anne bodde i Hølet - hvorfor både Vaggesteineie og Lørenskogen er angitt har jeg ingen formening om - kanskje var Lørenskogen under Vaggestein før 1820 - da kan jo i tilfelle Gåslungen også vært det.

 

Bjørn Katnosa

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av disse plassene var under Vaggestein.
"Lørenseter: Som navnet antyder var dette en gammel setervang for Løren gård i Østre Aker. Det kan virke merkelig at Løren gård skulle ha seter så langt unna gården, men forklaringen er ifølge Collett Aabels bok "Nordmarksfolk", at Lørenseter ble til som erstatning for Lørens gamle seter - Lørenskog - v/Movann øverst i Maridalen. Løren mistet sin gamle seter ifm. godssamlingen midt på 1600-tallet. Lørenseter nevnes i 1760 som "Løren Sætter Wang". " (sorkedalen.no)
 

Det står virkelig husmand under Brække i 1824 ja, men det kan jo tolkes som leilending på Gåslungen med litt velvilje. 
Uansett er kolonnen til høyre i klokkerboka (Brække)  militærlegd - et paradoks siden legdsystemet, det militære,  egentlig ble opphevet 1814. (?)

Se på barna over; Grønland (legd) og Holmen (legd). 
Hva artillerist legd er vet jeg ikke, her finnes det åpenbart ting å forske på. Kanskje noen vet? Og hva betyr det når det står "søn" ?

Dette er jeg ikke ekspert på. Jfr den samme kolonne for jenter, der det ikke står noe, jenter skulle ikke utføre militærtjeneste, men klokkeren har "lånt" denne tomme plassen i boka til å bemerke dersom barnet er uekte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for tilbakemelding - ser ut til mine forsøk på å finne en årsak til at Ole ikke klarte å oppfylle sine forpliktelser på Gåslungen ikke er lett- jeg ser nå at han trolig var på Gåslungen hele tiden - men var som kirkebøkene sier både artillerist og soldat - hva dette innebar i belastning aner jeg ikke. Det er også litt merkelig at han istedenfor å måtte betale boten fikk betaling for å rydde plassen og fraflytte - også merkelig at han innen kort tid er tilbake på en av samme eiers eiendommer - det virker som noen har sett at Ole har hatt det vanskelig og har forsøkt å hjelpe han.

Har i dag vært i kontakt med vedkommende som har vaksinasjonsattesten som er nevnt av Jahnsens artikkel hvor han har samtale med Thorbjørn Halvorsrud. Attesten er datert 1822 - barnet som er  vaksinert er ikke bestemoren men bestefaren Ole som er født 1819 og 3 år i 1822. Bosted er heller ikke som angitt av Jahnsen Hølet - men Gåslungen.

 

Bjørn Katnosa

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plutselig dukket noe opp i minnet - Ole og Karen får et barn i 1831 - Martin - han dør allerede årets etter - 28. juli 1832  - dette kan jo ha tatt veldig på Ole og Karen -ellers var det vel ikke så uvanlig at barn døde på denne tida - faren Ole og moren Berthe mistet i alt 3 barn.

Forsøker å ta kopi av kirkeboken hvor begravelsen er angitt - klarer ikke å tyde hva som står som dødsårsak.

 

martin o.docx

 

Bjørn Katnosa

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bjørn, jeg kom over noen flere registre jeg har - der står det om Bernt Olsen at han er bosatt på Hølet i 1848 og gifter seg med enka på Skjerven seinere. Dette er vel den BO som er født 4/8 1826, eller hva har du?
Ole Olsen (broren?) f. 1819 er bosatt på Hølet hele livet, i hvert fall under ft. 1865 og 1891. Han var kruttarbeider.
Ang den koppattesten som skal være fra 1822, stemmer ikke det med noen av barna fra Hølet, begge jentene er født seinere.
At noens bestemor, som lever i 1970 skal være født før 1822 er vel litt usannsynlig også, men ingen røk uten ild i slektsforskningen :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Bernt Olsen ble født på Gåslungen i 1826 - han ble gift med Ellen Marie Christophersdatter - at hun var fra Skjerven var jeg ikke klar over. Hun dør i 1874 og Bernt gifter seg da med Andrine Christensdatter - hun var datter til Sørine Nilsdatter som var søster til Karen Nilsdatter - mor til Bernt - han gifter seg altså med sitt søskenbarn - så langt jeg har klart å oppspore fikk han og Andrine ingen barn - jeg tror heller ikke han fikk barn med sine første kone men hun hadde barn fra tidligere ekteskap. Bernt er forpakter på Linderud gård ved Grefsen i 1865 - men kjøper senere Økernbråten - han er oppgitt som selveier i folketellingen for 1875. Broren Andreas dør i 1875 og Bernt har i 1875 to av hans barn boende hos seg - den ene overtar Økernbråten og bor der sammen med Andrine - enka etter Bernt i folketellingen 1900.

Ole Olsen bor som du skriver store deler av livet i Hølet - han er født 1819 så hvis ikke Ole flyttet til Hullet før 1841 så bodde vel Ole noen år på Gåslungen - vaksinasjonsattesten jeg skrev om gjaldt Ole født 1819 - det står han var 3 år og bodde på Gåslungen - attesten er datert 1822. Hvordan bestemoren er kommet inn i bildet vet jeg ikke. Ole var bestefaren til Thorbjørn Halvorsrud - faren til Thorbjørn var Nils Olsen født i Hølet 1857.

Jeg har slått meg til ro med at årsakene til Ole Olsens manglende oppfyllelse av forpliktelsene kan ha sammenheng med sønnens død i 1832 - moren dør i 1831 - Ole var eneste sønn av Berthe. Problemene for Ole startet nok allerede like etter sønnens død - I bok om Oslomarkas historie har Blix skrevet at han allerede året før 1836 har levert for lite tømmer i forhold til kontrakten. Det hadde også vært interessant å vite hva slag sykdom Ole hadde - som han dør av i 1856 - kirkeboken sier lammelse i 2år.

 

Bjørn Katnosa 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får bla litt fram og tilbake i kirkeboka og se om det er en dødsårsak presten bruker andre steder. Det kunne vært polio, men det blir ren spekulasjon.
Fattigvesenets protokoller finnes for denne tiden i Oslo Byarkiv ja.
Da fikk vi oppklart det med attesten og andre ting (google: hølet kopper bestemoren).

Enka på Skjerven var godt over fruktbar alder da Bent giftet seg med henne, så de fikk nok ingen barn, nei.
Du får jobbe deg fram mot et etterkommerprosjekt - det er alltid veldig interessant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.