Gå til innhold
Arkivverket

Sagstad i Hamre (Meland) i Hordaland, hvor finner jeg gården i kildene på slutten av 1600-tallet.


Cecilie Simon
 Del

Recommended Posts

Hei!

Tørris Halstensen døde på ytre (øvre) Sagstad i Hamre (Meland) i Hordaland i 1709 80 år gammel. Alderen er nok for høy. I 1701 oppgis det at han er 65 år gml og i en rulle fra 1704 67 år gml.

I bygdeboken oppgis det at han er sønn av Halsten Olsen (g. Agathe n. 1645), men dette må være feil.

Jeg mener han må være sønn av Halsten Pedersen Tøssøen (d. ca 1662) og Marithe (ca. 1608-1696) og bror av Mons, Kari og Anne. I 1706 tinglyser disse et skjøte til stefaren Knut og hans nye kone Ingeborg Nilsdatter "paa 6 march Smør och 4 Kander malt udi bemelte gaard Tøssen, och 3 march Smørs Leye udi Elvigbotten".

Det er ingen annen Tørris Halstensen i 1701 tellingen som passer, og i 1663-67 er en Tørris Halstensen (alder oppgitt 15 og 16 år) på Tøssøen.

Jeg forsøker å finne ut når Tørris kom til Sagstad og om han overtok bruket til Halsten Olsen og kanskje var gift med en datter, eller om han overtok etter en av de andre brukerne. Men Sagstad (både øvre og nedre) og alle dens leilendinger ser ut til å forsvinne i listene etter mantallet i 1666 (67). I skattlisten for 1668 f. eks  http://arkivverket.no/URN:db_read/rk/25524/23/ finner jeg dem ikke. Leter jeg feil sted? Gikk Sagstad under et annet navn eller lå det en periode under et annet sogn? Sagstad var Lysekloster gods, har dette betydning?

 

I bygdeboken står det også oppgitt at Tørris var gift (2?) med Guri Nilsdatter (ca 1642-1714). Nevnte Guri døde som enke på Sagstad i 1714, men jeg klarer ikke å finne kildene til at hun var Tørris sin enke, eller til patronymet hennes. Jeg håpet å finne henne i skoskatten i 1711, http://arkivverket.no/URN:db_read/db/47291/39/, men heller ikke her finner jeg Sagstad registrert.

Finnes det et annet navn på Sagstad eller kan det være registrert under en annen gård?

Sagstad var Lyse Kloster gods. Er det noen som kjenner til om det er noen kilder der som kan gi svar på dette? (Jeg har sjekket tingbøkene for Lyse Kloster, uten å komme noe nærmere noen løsning).

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.