Gå til innhold
Arkivverket

Slektsnavnet Roø


Dag T. Hoelseth
 Del

Recommended Posts

Er det noen som kjenner til slektsnavnet Roø og dens opprinnelse?

 

Grunnen til at jeg spør er først og fremst at jeg forsøker å finne ut noe mer om jordmor Ragnhild Roø, som var den som tok imot daværende Sonja Haraldsen i 1937. Selvsagt med forbehold om at jeg har tolket fødselsmeldingen riktig (alternativet Roo virker mindre sannsynlig).

 

Jeg har funnet en Sigrid Roø, d. 18. august 1959 og gravlagt på Nesodden kirkegård, men verken gravregisteret eller dødsannonsen oppgir fødselsdato. Jeg har sjekket Digitalarkivet, Bokhylla.no og Aftenposten Arkiv foruten uten å få relevante treff.

 

post-370-0-23369300-1450624582_thumb.png

 

Kan ikke se at det er noen med dette slektsnavnet i dag, jf. søk i 1881.no. Alternativt navn kan være Roe, men det står det ihvertfall ikke i fødselsmeldingen ...

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett litt på etternavnene i dødsannonsen over, og den Berte Aunbakk som nevnes er ifølge Disnorge.no/gravminner født 7. juni 1890 og gravlagt på Hemne. Da kommer vi til følgende treff i folketellingen 1910:

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036807004197

 

Der finner vi også søsteren Sigri(d), f. 29. mai 1882. Bostedet var Ronesset. Er jeg inne på noe? Var også Ragnhild Roø trønder?

 

DTH

Endret av Dag T. Hoelseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bindet av Hemneboka som omtaler Roøyan er visst ikke tilgjengelig på Bokhylla. Er det noen som shar Hemneboka hjemme og som kan sjekke om Ragnhild er å finne i slektsoversikten?

 

(Foreløbig er det jo ikke mye som direkte kobler jordmor Ragnhild Roø til Roøyan, så vi må ha i mente at det kan være et feilspor.)

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener også det står Roø, men siden det er lite å finne er kanskje navnet Røe (selv om streken over øen er for langt mot høyre).

 

Det finnes en Ragnhild Røe som i følge FT 1910 var født i Eidanger i 1904. Hun ble gift i 1948 med presten Arne Berge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du verden! Da kan man vel anse saken som løst! Men for en slurvete signatur ... Tusen hjertelig takk til både Grete og Ann-Mary! Jeg skal oppdatere bloggartikkelen i kveld.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnhild Røe henvises til som Røde Kors-søster i vielsesannonsen i Aftenposten 12. april 1948 (vielse 13. april 1948). Sonja Haraldsen (dronning Sonja) ble som kjent født på Røde Kors Klinikk i Frederik Stangs gate på Frogner.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1948 bodde jordmor Ragnhild Røe nettopp i Frederik Stangs gate 11-13 på Frogner der Røde Kors Klinikk holdt til før. I dag er det Aleris sykehus og medisinsk senter som holder til her. Året etter er Ragnhild naturlig nok ikke lenger å finne i adressebøkene.

 

Oslo fylke, Oslo, Adressebok, 1948

 

Edit:

Her ser man alle som bodde på adressen: Oslo fylke, Oslo, Adressebok, 1948 - gateregister.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.