Gå til innhold
Arkivverket

Folketellig 1910 for 1813 Velfjord herred


jan i kvalsvik
 Del

Recommended Posts

Hei

 

Det ser ut til at alle steds- og familienavn for Hommelstoe ved en feil har blitt Hammelstoe.

 

Sincerely

Jan I Kvalsvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja her er det stor sannsynlighet for feil i avskriften. Jeg har lagt inn korrekturmeldinger på alle Hammelstø-bostedene i 1910-tellingen for Velfjord. De originale tellingslistene befinner seg i Riksarkivet og vi kan ikke korrigere i data før man har sett hva som står i originalen. Om det viser seg å faktisk stå Hammelstø, må det også stå slik i våre data ettersom det skal gjenspeile originalen så kildetro som mulig. 

 

Korrekturarbeid er noe som blir gjort i ledige stunder og følgelig har vi lang ventetid på dette. Det kan gå over ett år før en evt. redigering av data er på plass.

 

Om du ønsker, kan du legge inn korrekturmeldinger selv på data du mener må være feiltranskribert. Da får du også varslinger fra systemet vårt når meldingene går til kontroll og hva som er resultatet av kontrollene. Les mer om hvordan du legger inn korrekturmelding her: http://arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet/Hjelp/Korrektur

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ønsker jeg egentlig ikke å belemre deg med denne diskusjonen, Anette, men jeg er uenig i at kildetro avskrift innebærer at steds- og gårdsnavn skal endres. Telleren som hentet inn opplysningene visste jo hvilken gård han var på i det tellingsdistriktet han hadde ansvar for, selv om håndskriften var slurvete og den geografiske kunnskapen som er tilgjengelig, kan den som transkriberer tellinger også sette seg inn i. Kildetro gjengivelse vil alltid være en tolkning av det skrevne, men det betyr jo ikke at en skal lukke øynene for faktaopplysninger en kan hente andre steder.

 

Liten -a og -o er det i tillegg ofte vanskelig å se forskjell på. Er en i tvil, må en jo bare undersøke ytterligere.

 

Jeg har deltatt i indekseringsarbeidet med 1875-tellingen og fått 'korrektur'-lest stedsnavn til det ugjenkjennelige...! Filtvet i Hurum er blitt 'rettet' konsekvent til Siltvet... Flere personer på listene i Sauherad i Telemark (som het Seude / Saude tidligere) har fått fødestedet 'korrigert' til Sande.. (som ligger i Vestfold..)

 

Vi som bruker folketellingene jevnlig, vet at et stedsnavn kan skrives på mange måter og tar høyde for det med bruk av stjerne * foran eller bak kjernen i navnet. Steds- og gårdsnavn kan, ved feiltranskribering, bli helt umulige å finne ved søk og når en tolker et navn på fødested så feil at en havner i et annet fylke og prestegjeld, forstår en hvor meningsløst det blir å forveksle 'kildetro' gjengivelse med ren kunnskapsløshet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.