Gå til innhold
Arkivverket

Straffen etter 4. og 5. leiermål. Noen som har vært borti det?

Lars.O.Wangensteen
 Del

Recommended Posts

På ‎11‎.‎01‎.‎2016 den 22.51, Mari Ågedal skrev:

Ja, tanken har slått meg at det kunne være grunnen til at ektemannen tok på seg farskapet i den saken jeg refererer til over. Alternativet kunne jo ha blitt fryktelig, aller mest for konen hans selvfølgelig, men også økonomisk for ham selv.

Da får jeg prøve å takle de fryktelig vanskelige rettsprotokollene for Trondheim igjen. Pussig at to av mine formødre sannsynligvis står i samme protokoll, samme år, for nesten samme sak.

Hei!

Jeg jobber med en sak hvor en dame skal ha fått 5 barn utenfor ekteskap uten å være gift.  Damen var bosatt i Ørland kommune i Trøndelag. Ser her at du skriver om rettsprotokollene for Trondheim. Jeg har forsøkt å søke fram kilder under "Rettergang og straff" i Digitalarkivet, men finner da ikke noe materiale fra perioden 1860 -1880. Hvor kan jeg finne noe sånt? Grunnen til at jeg søker informasjon er at det er oppgitt forskjellig far til det ene barnet ved dåp og konfirmasjon. Håper på svar selv om ditt innlegg er fra 2016.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Maysen skrev:

Hei!

Jeg jobber med en sak hvor en dame skal ha fått 5 barn utenfor ekteskap uten å være gift.  Damen var bosatt i Ørland kommune i Trøndelag. Ser her at du skriver om rettsprotokollene for Trondheim. Jeg har forsøkt å søke fram kilder under "Rettergang og straff" i Digitalarkivet, men finner da ikke noe materiale fra perioden 1860 -1880. Hvor kan jeg finne noe sånt? Grunnen til at jeg søker informasjon er at det er oppgitt forskjellig far til det ene barnet ved dåp og konfirmasjon. Håper på svar selv om ditt innlegg er fra 2016.

Denne saken? 

Fint hvis du kan endre "Maysen" til fullt navn. 

Jfr. forumreglene. 

https://www.digitalarkivet.no/content/change-display-name

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

Denne saken? 

Fint hvis du kan endre "Maysen" til fullt navn. 

Jfr. forumreglene. 

https://www.digitalarkivet.no/content/change-display-name

Ja, det er den saken Ann-Mary. Googlet og fant en del informasjon om straff for leiermål og da denne kommentaren fra Mari Ågedal.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tippoldemor Marthe Eriksdatter var født i leiermaal i Fåberg i Oppland . Hun flyttet til Ringsaker med sin mor til Ringsaker i Hedmark . Her fikk hun 5 barn i leiermaal med fem forskjellige fedre .

Ved 1 og 2 leiermaal fikk hun ingen straff . 

3 leiermaal .Straffen her var 5 dager på vann og brød på Olsrud arresthus utenfor Hamar . Som resultatet av dette leiermaalet ble min oldefar Even Børresen født . Hans far var Børre Johannesen , og han var ved samleiet med Marthe Eriksdatter gift mann . I kirkeboken ved oldefar Even sin dåp så ser jeg for første gang at presten har benyttet seg av ordet hoer  .

Dette er en beskrivelse av seksualakten jeg aldri før har sett noen prest har brukt i kirkeboken før .

Jeg har leitet etter straffereaksjoner mot tipp oldefar Børre , men jeg har ennå ikke funne noen .

4 leiermaal . Straffen til Marthe Eriksfatter var 6 måneder ved Christiania tukthus .

5 leiermaal . Straffen til Marthe Eriksdatter var 8 måneder ved Christiania Tukthus . 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, May-Britt Hanstad skrev:

Ser her at du skriver om rettsprotokollene for Trondheim. Jeg har forsøkt å søke fram kilder under "Rettergang og straff" i Digitalarkivet, men finner da ikke noe materiale fra perioden 1860 -1880. Hvor kan jeg finne noe sånt? Grunnen til at jeg søker informasjon er at det er oppgitt forskjellig far til det ene barnet ved dåp og konfirmasjon. Håper på svar selv om ditt innlegg er fra 2016.

Hei May-Britt,

Jeg har nok ikke funnet frem til disse rettsprotokollene selv, men fikk hjelp i et annet emne som jeg startet. Linken til emnet følger under.

I innlegg #33 har Astrid Ryen linket til de rettsprotokollene hun fant frem for meg og var så utrolig hyggelig å tyde. Det ser ut som om dette kommer fra Trondheim byfogd, bytingsprotokoller.

Jeg må innrømme at jeg ga opp å lete etter den andre saken jeg nevnte. Jeg synes protokollene er veldig vanskelige å lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mari Ågedal skrev:

Hei May-Britt,

Jeg har nok ikke funnet frem til disse rettsprotokollene selv, men fikk hjelp i et annet emne som jeg startet. Linken til emnet følger under.

I innlegg #33 har Astrid Ryen linket til de rettsprotokollene hun fant frem for meg og var så utrolig hyggelig å tyde. Det ser ut som om dette kommer fra Trondheim byfogd, bytingsprotokoller.

Jeg må innrømme at jeg ga opp å lete etter den andre saken jeg nevnte. Jeg synes protokollene er veldig vanskelige å lese.

Disse protokollene er ikke tilgjengelig på DA for den perioden May-Britt  søker.

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎26‎.‎06‎.‎2019 den 9.02, Mari Ågedal skrev:

Hei May-Britt,

Takk for svar. Nei de protokollene var ikke lette å lese! Jeg har forsøkt å finne tilsvarende protokoller fra siste halvdel av 1800-tallet for Trondheim, men finner ikke noe etter 1793, så da er jeg like langt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.