Gå til innhold
Arkivverket
Rolf Vandeskog

Undersøkelses kommisjonen 1804-1805

Recommended Posts

Yngve Nedrebø

I originalen har det stått "hos sin Fader" først, så er det strøket og erstattet av "Moderen". Han står i protokollen sammen med faren Hans Johannessen Møllendahl, og adressen er 9. rode nr. 37.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rolf Vandeskog

Takk skal du ha.

Du skriver at han står sammen med faren Hans Johannessen Møllendahl. Da har jeg et nytt spørsmål, kan det bety at faren er født i Møllendahl? Fra tidligere har jeg bare hatt navnet, som i kirkeboken når han gifter seg.

Mvh Rolf Vandeskog

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Yngve Nedrebø

Han er rimeligvis knyttet til Møllendal i Årstad sogn:

Hans Johannesen Mollendahl St Jorgens Hospital 36   Bergen Murmæster Arbeidsmnd skal have tient som Soldat ved Nordhordlens Compagnie anmelt ved E: Sess: død 1804

Det var etter at Hans i 1804 var anmeldt død, at man rettet merknaden på sønnen til at han var hos moren.

Det bør altså være mulig å finne Hans Johannessen Møllendal døpt i St. Jørgens kirkebok rundt 1768.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rolf Vandeskog

Takk skal du ha.

Det ga ett lenge søkt svar. Kirkeboken gir meg bare navnet ved ekteskapet i 1794.

Mvh Rolf Vandeskog

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rolf Vandeskog

Jeg har lest kirkeboken for St. Jørgen fra 1666 til 1770 uten å finne en Hans. Der er noen fedre med navn Johannes, men ikke kombinasjonen. Kan eventuelle Ruller/mansapbslister for Nordhordlens Copagnie gi flere opplysninger?

Er det mulig å finne dødsårsak for Hans Johannessen, kirkeboken sier ikke noe om det. Kan han ha falt ned fra tårnet på Nykirken? Det sies at en skal ha falt ned.

Mvh Rolf Vandeskog

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive