Gå til innhold
Arkivverket

Hvor kom Aslaug Olsdtr. og Lars Torsen Glosimot i Drangedal fra?


Harald Skarelven
 Del

Recommended Posts

Hei Ole Petter og Harald

 

Holder på å sette opp en liste over hvem fadderene muligens er.

Her kommer jeg frem til en hypotese på hvem som er foreldrene til Tor Larsen Glosimot. Siden det vil ta litt tid å fullføre listen over faddere, legger jeg frem hypotesen først slik at vi har den i bakhodet.

Dersom dere har opplysninger som tilsier att hypotesen kan forkastes så ville det være fint om dere ga besjed snarest.

 

Hypotese: ( !!Er Lars Torsen Glosimot sønn av Tor Larsen Vefald og Johanne Pedersdtr. Finneid?!!)

Lars Thorsen Glosimot hadde passet inn som sønn der tidsmessig!!) Johanne Pedersdtr. Finneid ble 2 gang gift med Aasold Aasoldsen Henneseid/ Tørnes, som var sønn av Aasold Aasoldsen Henneseid/ Tørnes og Kari Aslaksdtr. Fossheim (Fossheim i Bø) den ene datteren til Tor Larsen Vefald og Johanne Pedersdtr. Finneid ble gift med Rolf Aslaksens Oseid sin bror Steinar Aslaksen Aakre. Rolf Aslaksen er jo både forlover og fadder. En annen datter, Anne, ble først gift med Ole Olsen Naas/ Tveit og 2 gang med Lars Christensen Oseid.

(Var Lars Christensen Oseid og Maren Christensdtr. Voje søsken?)

 

Mulig man bør lete etter skifter her og se mer på denne familien.?

 

mvh

Ragnar Halvorsen

Endret av Ragnar Halvorsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Interessant hypotese! 

 

Det blir litt synsing fra min side først:

 

Jeg tenkte på at Lars Torsen kan ha tjenestegjort på Oseid da han traff Aslaug fra Bjørkholt (ettersom det også kan ha vært nært slektsforhold til Oseid). Lars / Aslaug kan ha kjent Anders og Rolf Oseid svært godt ved gifte i 1703.

Har litt problem med oppkalling etter Johanne Pedersdtr. på Finneid. Johanne er ikke et navn som går igjen.

 

Men, bør absolutt gå videre på den teorien.

 

Når det gjelder dåpen til Sissel 26. mai 1719, så har jeg store problemer med å tyde skriften i kirkeboka (hvis det er det jeg tror). 

 

Mvh Harald Skarelven

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Harald

 

Jeg er enig i att det mangler en Johanne.

 

Jeg holder på med en form for oppsett over barn og faddere samt noen tanker jeg har, men jeg må ta en pause nå. Legger ut det jeg har så langt.

Tar i mot all hjelp og rettelser med stor takk :D

 

Starter på en form for oppsumering av barn og fadderliste:

 

1.Thor (1703-1703) Faddere:

 Henrich Henrichsen,: ( Henrik Henriksen Henneseid (1665-1709) gift med Berte Amundsdtr. Henneseid.(?-før 1727)) (Hun 2 gang gift med Gjert Eriksen Henneseid (1684-1752)

Jens Cloucher,: (Jens Pedersen Lyche (1663-1730) gift 1 gang med Karen Nilsdtr. (1677-1700) og 2 gang med Thuri Gunnarsdtr. Sandvik (1673-1741)

Thuri Stemmen, er vel da  som nevnt Jens Klokkers 2dre kone Turid Gunnarsdtr. Sandvik (1673-1741)          

Synnøve Andersdtr.,Sønnefve Andersdtr. kan være Synnøve  andersdtr. Upsal  (?-?) gift 1703 med Gunnar Halvorsen Langen (1674-1706)

 Liv Anstensdtr, ( Liv Anstensdtr. Lie (1663-1751) gift med Erik Halsen Lauve (Løve) (1679-1751)

 

 

2. Ole (1704- ?) Faddere :

 Rolf Hosøe, Raolf Aslaksen Oseid (1655-1727) gift med Aaste Jonsdtr. Tveit (1663-1712)

Anders Hosøe, (Han er det vanskelig å plassere. Det «kan» være Anders Andersen Upsal (ca.1655-1722),  hans kones navn er ikke kjent.

I Bygdesoga for Drangedal med Tørdal av Olav Sannes side 530 skriver han:…… Då Sigrid var død, kom Anders til Oseid for å bruke. Han var gift med Kari Jensdtr. Våje. Han brukte garden til 1705, då eigaren sjølv kom dit. Det var Lars Kristensen f. 1671, d. 1729 gift med Anne Torsdtr. Y. Vefall………( datter av Tor Larsen Vefald og Johanne Pedersdtr. Finneid)

Problem: Men dersom dette er Anders Andersen Upsal, så ville jo hans kones navn vært kjent? (Kari Jensdtr. Våje)?

Spørsmål: Er det er noe skifte etter Tor Larsen Vefald?

En Mulighet?: ( !!Er Lars Torsen Glosimot sønn av Tor Larsen Vefald og Johanne Pedersdtr. Finneid?

Lars Thorsen Glosimot hadde passet inn som sønn der tidsmessig!!) Johanne Pedersdtr. Finneid ble 2 gang gift med Aasold Aasoldsen Henneseid/ Tørnes, som var sønn av Aasold Aasoldsen Henneseid/ Tørnes og Kari Aslaksdtr. Fossheim (Fossheim i Bø) den ene datteren til Tor Larsen Vefald og Johanne Pedersdtr. Finneid ble gift med Rolf Aslaksens Oseid sin bror Steinar Aslaksen Aakre. Rolf Aslaksen er jo både forlover og fadder. En annen datter, Anne, ble først gift med Ole Olsen Naas/ Tveit og 2 gang med Lars Christensen Oseid.

(Var Lars Christensen Oseid og Maren Christensdtr. Voje søsken?og er Knud Christensen Voje også en bror?) Mulig man bør lete etter skifter her og se mer på denne familien.?

Nils Handolt, (Nils Halvorsen Handolt/ Lensegrav (1678-1750) gift med Maren Christensdtr. Voje (?-?) (var hun søster av nevte Lars Christensen Oseid?)og som Ole Petter skriver om i tidligere innlegg, en  mulig bror av Rannei.

Sitat: Vedroende Oseid finner jeg Anne Olsdatter Oseid, som fadder senere.Niels Hondolt (under Naas), er dette Niels Halvorsen gift med Maren Christensdatter fra Nordre Vaaje, de flytter senere til Lensegrav (bruker naa hukommelsen).Jeg lurer paa i den forbindelse om Rannei Halvorsdatter er hans soster, finner henne som fadder Rannei Hondolt. Gift 1 med Ingebret Andersen dod 1711, 31 aar.Gift 2 1712 med Stian Torbjornsen (mener han tjenestegjorde baade paa Birkholt og Finneid).Ved aa sjekke ut Glosimot (Naas), Birkholt (Tveit Drangedal), samt Glisje (Tveit Drangedal fant et spor her ogsaa, les faddere) og Kjeaasen kan man komme videre

Inger Hennsøe, (Inger Clausdtr. Niemann (Henneseid) (1660-1711) gift med Aasold Pedersen Finneid/Henneseid.(1657-1737) Han gift 2 gang med Aase Cathrine (Marie) Hansdtr. Bruun.(1691-1758)

Ingeborg Holte,  (MANGLER),men jeg tror dette kan være Ingebor Gregarsdtr. Ryen (ca.1645-1705) gift 1 gang med Kittil Sveinungsen Vreim (ca. 1640-1685) og 2 gang med Kittil Tostesen Semb/ Holte

Aasil Birchholt, ( MANGLER ) Dette kan være Aashild Torvildsdtr. Austad ca.1690-?) gift med Christen Anstensen Lie/Singusdal (1662-1726) Han første gang gift med Ragnhild Ormsdtr. Kleppe (1655-1710)(H.S.)

 

3. Sidsel (1707-1707) Faddere:

Ole Nielsen Prestegaarden, Det er mulig dette er Ole Nilsen Evja/ Jysereid / Holte (?-?) gift 1. g. med Karen Nilsdtr. Holte (1676- 1706) gift 2. g. med Gro Tarjesdtr. / Torjusdtr.  (1694-1764) (se også tidligere innlegg av Ole Petter)(Er Gro Tarjesdtr./Torjusdtr. Søster av Tor Olsen Bjørkholt sin kone Ingerid Torjusdtr.?)

Han døper jo også en datter Sissel i 1715.

Thor Birchholt, Thor Olsen Bjørkholt (1685-1759) og mulig bror/halvbror av barnets mor . g 1 gang med Kari Jørgensdtr. NN(?-?) 2 gang med Ingerid Torjusdtr. NN (1690-1757)(Er Ingerid Torjusdtr., søster av overnevnte Gro Tarjesdtr./Torjusdtr.?)

Anne Marie Post, Anne Mare Poulsdtr. Post . (1680- i Sauherad død ?) gift med Abraham Pedersen Hyll (?-død ca.1729)

 Liv Anstensdtr, Liv Andstensdtr. Lie ( Lensegrav )1663-1751 gift med Erik Hansen Lauve (Naas)(1679-1751) .

Rannei Halvorsdtr, Rannei Halvorsdtr. NN (1672-1743) gift1. gang med Ingebret Andersen Bjørholt (1679-1711) 2. gang med Stian Torbjørnsen Bjørkholt/ Finneid/ Dukefoss?( 1683-1733 )

 

 

4. Torbær (1709-1766) Faddere:

Knut Voje, Mulig dette er Knud Christensen Voje (1662-1730) barn med Berte Knudsdtr. Voje (ca.1669-1702) og gift med Ingeborg Olsdtr. NN (ca.1671-1750) (kan han være bror av Lars Christensen Oseid og/eller Maren Christensdtr. Voje?)

Tarald Olsen på Naas,  Tarald Olsen Omland (1681-1771) gift med Marthe Halvorsdtr. (1681-1767)

 Aslaug Naas, Aslaug Jørgensdtr. Bø (1683-1741) forlovet med Jon Alfsen Roholt (ca.1680-1701) gift med Peder Tygesen Tveit/ Naas (1683-1748)

Karen birchholt, Kari Jørgensdtr. Bjørkhot (?-?) gift med Thor Olsen Bjørkholt (1685-1759) Han gift 2 gang med Ingerid Torjusdtr. Bjørkholt (1690-1757)(Han kan være bror/halvbror av Aslaug Olsdtr. Bjørkholt)

Anne Olsdtr. på Naas Anne Olsdtr. Nås /Tveit (?-1731) gift med Stian Aasoldsen Voje(1693-1757) han gift 2 gang men Anne Olsdtr. NN/Voje (1710-1753) Eller det kan være søster til Tarald Olsen, ukjent opphav, men bodde vel i Reiersdalen og flyttet til Omland? (H.S.)

 

5. Tore (1711-1734) Faddere:

Thor Singusdal, Thor Olsen Singusdal (1676-1755) gift med Anne Nilsdtr./Nilsmundsdtr. Voje (1679-1750)

Tarald Olsen på Naas, Tarald Olsen Omland (1681-1771) gift med Marthe Halvorsdtr. (1681-1767)

Stian Torbjørnsen på Finøe, Stian Torbjørnsen Bjørkholt/ Finneid/ Dukefoss(1683-1733) gift med Ranne Halvorsdtr. Bjørkholt (1672-1743) Hun var 1 gang gift med Ingebret Andersen Bjørkholt (1679-1711)

Aslaug Jørgensdtr. Naas, Aslaug Jørgensdtr. Bø (1683-1741) forlovet med Jon Alfsen Roholt (ca.1680-1701) gift med Peder Tygesen Tveit/ Naas (1683-1748)

Tomas Olsen på Naas, (MANGLER) Kan dette være bror til Anne/Tarald?(H.S.)

 

6. Tellef (1714-1787) Faddere:

 Rolf Hosøe, Rolf Aslaksen Oseid (1655-1727) gift med Aaste Jonsdtr. Tveit(1663-1712)

Tellef Torvildsen(MANGLER) ,(Dette kan være Tellef Torvildsen Austad (ca. 1660-?)(sønn av Torvild Kittilsen fra Nissedal? Tveit/Austad og Margit Velleksdtr. Austad? )

Aslaug Jørgensdtr. Naas, Aslaug Jørgensdtr. Bø (1683-1741) gift 1. gang med Jon Alfsen Roholt (ca.1680-1701) gift 2 gang med Peder Tygesen Tveit Naas (1683-1748)

Karen Birchholt, Kari Jørgensdtr. Bjørkholt (?-?) gift med Thor Olsen Bjørkholt,(1685-1759) og  han er da muligens er bror/ halvbror av Aslaug Olsdtr. Bjørkholt (barnets mor).

Aase Torbjørnsdtr. på Naas , (MANGLER) Dette kan være Aase Torbjørnsdtr. NN(1690-1724) med ukjent opphav, gift 1728 med den mye yngre Halvor Taraldsen Dalane (1708-1787)

 

7. Gunder (1717-1792) Faddere:

Aslaug Naas, Aslaug Jørgensdtr. Bø (1683-1741) gift 1. gang med Jon Alfsen Roholt (ca.1680-1701) gift 2 gang med Peder Tygesen Tveit Naas (1683-1748)

Karen Finøe, Karen Pedersdtr. Fineid (1659-1740) gift med Jørgen Jørgensen (Brenne?) Søtholt/ Bø(1644-1722)

Anne Handolt, (MANGLER) Kan dette være Anne Olsdtr. NN  (1674-1722) Ukjent opphav. gift med Anders Torbjørnsen Dukefoss/ Fagernes (ca.1685-1755) han 2 gang gift med Ingeborg Jørgensdtr. NN (?-?)  Ukjent opphav. 3 gang med Ingeborg Hansdtr. Fagernes (1704-1763)

Stian Birchholt, Stian Torbjørnsen Bjørkholt (1683-1733) gift med Rannei Halvorsdtr. Bjørkholt (1672-1743) hun gift første gang med Ingebret Andersen Bjørkholt (1679-1711)

?? Olsen, (MANGLER)

 

8. Sidsel (1719- ?) : ??? (MANGLER)

 

mvh

Ragnar Halvorsen

 

Endret av Ragnar Halvorsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg lagt (redigert) inn noen flere mulige faddere.

Mange er svært vanskelige å plassere, så jeg tar i mot alle tips og rettelser med stor takk.

 

mvh

Ragnar Halvorsen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har en ide om hvem disse fadderene er?

 

Jeg er helt tom for ideer

Aasil Bircholt  i dåpen til Ole i 1704

Anne Olsdtr., på Naas i dåpen til Torbær i 1709.

Tomas Olsen på Naas i dåpen til Tore i 1711

 

mvh

Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei;

 

Skikkelig bra oversikt, og det er imponerende hvor detaljert det er.  :D

Jeg prøver bare med noen forslag - ikke sikkert dette stemmer:

 

Aasil Bircholt  i dåpen til Ole i 1704: Kan det være søster til Tellef Kittelsen Austad (fadder for Tellef)?

Anne Olsdtr., på Naas i dåpen til Torbær i 1709: Kan dette være søster til Tarald Olsen, ukjent opphav, men bodde vel i Reiersdalen og flyttet til Omland?

Tomas Olsen på Naas i dåpen til Tore i 1711: Kan dette være bror til Anne/Tarald?

 

Jeg har fortsatt problem med å tyde dåpen til Sissel 26. mai. 1719. Er det noen som kan tyde skriften?

 

Mvh Harald Skarelven

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei;

 

Skikkelig bra oversikt, og det er imponerende hvor detaljert det er.  :D

Jeg prøver bare med noen forslag - ikke sikkert dette stemmer:

 

Aasil Bircholt  i dåpen til Ole i 1704: Kan det være søster til Tellef Kittelsen Austad (fadder for Tellef)?

Anne Olsdtr., på Naas i dåpen til Torbær i 1709: Kan dette være søster til Tarald Olsen, ukjent opphav, men bodde vel i Reiersdalen og flyttet til Omland?

Tomas Olsen på Naas i dåpen til Tore i 1711: Kan dette være bror til Anne/Tarald?

 

Jeg har fortsatt problem med å tyde dåpen til Sissel 26. mai. 1719. Er det noen som kan tyde skriften?

 

Mvh Harald Skarelven

 

Takk Harald :D

 

Da har jeg redigert personene du har funnet inn i barne/fadderlisten.

 

mvh

Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei;

 

Skikkelig bra oversikt, og det er imponerende hvor detaljert det er.  :D

Jeg prøver bare med noen forslag - ikke sikkert dette stemmer:

 

Aasil Bircholt  i dåpen til Ole i 1704: Kan det være søster til Tellef Kittelsen Austad (fadder for Tellef)?

Anne Olsdtr., på Naas i dåpen til Torbær i 1709: Kan dette være søster til Tarald Olsen, ukjent opphav, men bodde vel i Reiersdalen og flyttet til Omland?

Tomas Olsen på Naas i dåpen til Tore i 1711: Kan dette være bror til Anne/Tarald?

 

Jeg har fortsatt problem med å tyde dåpen til Sissel 26. mai. 1719. Er det noen som kan tyde skriften?

 

Mvh Harald Skarelven

 

Hei Harald

 

Kan du legge ut link til dåpen her?

 

mvh

Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ragnar,

 

Hvis opplysningene stemmer, så skal dåpen være her, på høyre side (26 mai 1719 i Drangedal). Mulig at jeg tar feil

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7848&uid=ny&idx_side=-88

 

Mvh Harald Skarelven

 Da har jeg bedt om hjelp til tyding av dåpen her:

 

https://forum.arkivverket.no/topic/200381-d%C3%A5p-i-drangedal-1719/

 

mvh

Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ragnar,

 

Hvis opplysningene stemmer, så skal dåpen være her, på høyre side (26 mai 1719 i Drangedal). Mulig at jeg tar feil

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7848&uid=ny&idx_side=-88

 

Mvh Harald Skarelven

 

 

Det var desverre ikke noen som passet der, vi får lete videre :)

 

https://forum.arkivverket.no/topic/200381-d%C3%A5p-i-drangedal-1719/

 

mvh

Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner en Citzel døpt i Flatdal (Seljord) 2. pinsedag 1719 (28. mai!). Venstre side, midtre kolonne, dåp nr. 2 ovenfra:

Kildeinformasjon: Telemark fylke, Seljord, Ministerialbok nr. I 3 (1714-1725), Fødte og døpte 1716-1720, side 9.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7963&idx_id=7963&uid=ny&idx_side=-10
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061212340338.jpg
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen Takk Else :D

 

Men kan dette være en datter av Lars Torsen Glosimot?

Kan du tyde hele dåpen med fadderene her også?

 

mvh

Ragnar Halvorsen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner en Citzel døpt i Flatdal (Seljord) 2. pinsedag 1719 (28. mai!). Venstre side, midtre kolonne, dåp nr. 2 ovenfra:

 

Kildeinformasjon: Telemark fylke, Seljord, Ministerialbok nr. I 3 (1714-1725), Fødte og døpte 1716-1720, side 9.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7963&idx_id=7963&uid=ny&idx_side=-10

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061212340338.jpg

 

 

Dette er datter av Lars Larsen Lind (ca.1663-?) og Anne Kjetilsdtr. Hovland (ca.1681-1752) i følge bygdebøkene for Seljord.

Vi får lete videre :)

 

mvh

Ragnar Halvorsen :)

Endret av Ragnar Halvorsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg lagt til dette under mulig fadder Anne Olsdtr. på Naas i dåpen til Torbær 1709:

 

Anne Olsdtr. Nås /Tveit (?-1731) gift med Stian Aasoldsen Voje(1693-1757) han gift 2 gang men Anne Olsdtr. NN/Voje (1710-175) Eller det kan være søster til Tarald Olsen, ukjent opphav, men bodde vel i Reiersdalen og flyttet til Omland? (H.S.)

 

mvh

Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Takk for innsatsen vedr. Sissel. :D

 

Men, nå tror jeg at jeg faktisk har funnet dåpen til Sissel. Kan det være i 1722? Skulle gjerne ha sjekket opp dette av en ekspert på skriften. Se nest øverst høyre side:

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7848&uid=ny&idx_side=-46

 

Det kan kanskje ikke stemme at Aslaug var 49 år da Sissel ble født, så jeg tviler også på at Aslaug var født 1673. (Det er ikke mulig å tyde årstall i kirkeboka).

 

Mvh Harald Skarelven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Takk for innsatsen vedr. Sissel. :D

 

Men, nå tror jeg at jeg faktisk har funnet dåpen til Sissel. Kan det være i 1722? Skulle gjerne ha sjekket opp dette av en ekspert på skriften. Se nest øverst høyre side:

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7848&uid=ny&idx_side=-46

 

Det kan kanskje ikke stemme at Aslaug var 49 år da Sissel ble født, så jeg tviler også på at Aslaug var født 1673. (Det er ikke mulig å tyde årstall i kirkeboka).

 

Mvh Harald Skarelven

 

Flott Harald :D

 

Da har jeg spurt om hjelp her:

 

https://forum.arkivverket.no/topic/200390-tyding-av-d%C3%A5p-i-drangedal-1722/

 

mvh

Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Takk for innsatsen vedr. Sissel. :D

 

Men, nå tror jeg at jeg faktisk har funnet dåpen til Sissel. Kan det være i 1722? Skulle gjerne ha sjekket opp dette av en ekspert på skriften. Se nest øverst høyre side:

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7848&uid=ny&idx_side=-46

 

Det kan kanskje ikke stemme at Aslaug var 49 år da Sissel ble født, så jeg tviler også på at Aslaug var født 1673. (Det er ikke mulig å tyde årstall i kirkeboka).

 

Mvh Harald Skarelven

Hei Harald :)

 

Jeg forstår heller ikke hvor Slektsregisteret har funnet alderen på Lars og Aslaug. All den tid alder er uleselig ved død på begge må alder vært hentet ett annet sted fra, men hvor?

Det ser nesten ut som om det må være feil når det ikke står ca. foran alderen på dette paret. Jeg velger derfor å se bort fra fødselsår på begge. Aslaug (?-1753) Lars (?-1725)

 

mvh

Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Takk for innsatsen vedr. Sissel. :D

 

Men, nå tror jeg at jeg faktisk har funnet dåpen til Sissel. Kan det være i 1722? Skulle gjerne ha sjekket opp dette av en ekspert på skriften. Se nest øverst høyre side:

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7848&uid=ny&idx_side=-46

 

Det kan kanskje ikke stemme at Aslaug var 49 år da Sissel ble født, så jeg tviler også på at Aslaug var født 1673. (Det er ikke mulig å tyde årstall i kirkeboka).

 

Mvh Harald Skarelven

 

Hei Harald :D

 

Da var dåpen tydet, og du hadde helt rett, og feil i slektsregisteret. Da får vi lete etter flere faddere:

 

https://forum.arkivverket.no/topic/200390-tyding-av-d%C3%A5p-i-drangedal-1722/

 

mvh

Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Harald

 

Olav Kjetilsen Midtbø ( Nissedalsoga s. 49) får en sønn ca.1604, Kjetil Olavsen Tveit gift med Gro Nilsdtr. Tveit, som får barnene Torvild, Alv,Jon,Ingebjørg, Sigrid, Nils og Olav.

Sønnen Torvild Kittilsen Austad blir gift med Margit Velleksdtr. Austad og disse blir da foreldretil di mulige fadderene Aase Torvildsdtr., og Tellef Torvildsen.

Torvild har da en bror Olav som i følge Nissedalsoga s.187 flytter til «Rinden» i Fyresdal. Jeg har foreløpig ikke klart å finne Olav Kjetilsson Tveit/Rinde igjen i Fyresdal. Det ville vært  greit å sjekke ut om han kunne ha hatt en datter Aslaug?

 

Noen som kjenner til denne Olav Kjetilen Tveit/Rinden? Mulig i Fyresdal?

 

Mvh

Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ikke inn og får redigert den gamle listen, men skal sette opp en ny litt senere.

I mellomtiden kan vi jo forsøke å finne ut hvem fadderene i dåpen til Sissel var.

Jeg har satt opp ett par mulige men det er bare Karen jeg foreløpig er sikker på, noen som har noen tips? :)

 

8. Sidsel (1722- ?) (Feil alder i rettelsene til slektsregisterer(1719))Faddere:

Ane Voie, (MANGLER) Mulig dette er Anne Jensdtr. Voje (1650-1739) gift med Torgius Larsen Vefald (1645-1726)

 Karen Bircholt, Kari Jørgensdtr. Bjørkholt (?-?) Ukjent opphav gift med Thor Olsen Bjørkholt (1685-1759 han 2 gang gift med Ingerid Torjusdtr.NN

Johanne Tved, (MANGLER) Kan dette være Johanne Pedersdtr. Finneid?Kan hun ha oppholt seg på Tveit en periode? (ca.1640-1731) gift med Tor Larsen Vefald ca.1640-1709 og 2 gang med Aasold Aasoldsen Tørnes (ca.1665-?) Hun kan da være barnets bestemor?

Niels Mattisøn, (MANGLER)

Nils Stræde, (MANGLER)

 

 

mvh

Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ragnar;

 

Dette fører nå til at din hypotese kan stemme!!  Johanne Tved kan være bestemor til Sissel.  :D

 

Har foreløpig ikke noe ytterligere forslag til fadderne her. 

 

Skal også undersøke sporet vedr. Fyresdal og opphavet til Aslaug, som også er en interessant teori!

 

Tenkte også å føre inn Sissel født 1711 og datter til Karen og Thor Bjørkholt:  http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7848&uid=ny&idx_side=-27

Lars Glosimot    

Stian Torbjørnsen på Finøe (Dukefoss)

Thuri Stemmen

Ingeborg Refsdalen

Mari Rasmusdtr. på Tved

 

Her er alle kjente bortsett fra Ingeborg Refsdalen, som kan være samme som Ingeborg Holte (fadder for Ole Larsen Glosimot) og Mari Rasmusdtr. som vel kom fra Sætre?

 

Sissel er kalt opp etter mor / bestemor  til Karen (Kari) eller Thor, antagelig, og felles opphav for Aslaug eller Lars Glosimot. 

 

Mvh Harald Skarelven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ragnar;

 

Dette fører nå til at din hypotese kan stemme!!  Johanne Tved kan være bestemor til Sissel.  :D

 

Har foreløpig ikke noe ytterligere forslag til fadderne her. 

 

Skal også undersøke sporet vedr. Fyresdal og opphavet til Aslaug, som også er en interessant teori!

 

Tenkte også å føre inn Sissel født 1711 og datter til Karen og Thor Bjørkholt:  http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7848&uid=ny&idx_side=-27

Lars Glosimot    

Stian Torbjørnsen på Finøe (Dukefoss)

Thuri Stemmen

Ingeborg Refsdalen

Mari Rasmusdtr. på Tved

 

Her er alle kjente bortsett fra Ingeborg Refsdalen, som kan være samme som Ingeborg Holte (fadder for Ole Larsen Glosimot) og Mari Rasmusdtr. som vel kom fra Sætre?

 

Sissel er kalt opp etter mor / bestemor  til Karen (Kari) eller Thor, antagelig, og felles opphav for Aslaug eller Lars Glosimot. 

 

Mvh Harald Skarelven

 

Hei Harald

Fadderene er jo kun kjentfolk :D

Jeg er helt enig med deg i att Ingeborg Refsdalen kan være den samme som Ingeborg Holte, Oles fadder.

Jeg har fått svært så god tro på Hypotesen, og har også fått stor tro på att Maren Christensdtr. Voje , Knud Christensen Voje og Lars Christensen Oseid muligens er søsken.

Fint att du sjekker Fyresdalssporet :)

Jeg sliter litt med di bøkene

 

mvh

Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ragnar;

 

Dette fører nå til at din hypotese kan stemme!!  Johanne Tved kan være bestemor til Sissel.  :D

 

Har foreløpig ikke noe ytterligere forslag til fadderne her. 

 

Skal også undersøke sporet vedr. Fyresdal og opphavet til Aslaug, som også er en interessant teori!

 

Tenkte også å føre inn Sissel født 1711 og datter til Karen og Thor Bjørkholt:  http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7848&uid=ny&idx_side=-27

Lars Glosimot    

Stian Torbjørnsen på Finøe (Dukefoss)

Thuri Stemmen

Ingeborg Refsdalen

Mari Rasmusdtr. på Tved

 

Her er alle kjente bortsett fra Ingeborg Refsdalen, som kan være samme som Ingeborg Holte (fadder for Ole Larsen Glosimot) og Mari Rasmusdtr. som vel kom fra Sætre?

 

Sissel er kalt opp etter mor / bestemor  til Karen (Kari) eller Thor, antagelig, og felles opphav for Aslaug eller Lars Glosimot. 

 

Mvh Harald Skarelven

 

Hei Harald

Jeg trodde Mari Rasmusdtr på Tvedt var den samme som Maren Rasmusdtr. Jysereid, men det er vel ikke mulig for hun fødte barn i Gjerstad 1711 så hun var vel der. så da er jeg blank der foreløpig :(

 

mvh

Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ragnar;

 

Jeg tror det da må være Guri Rasmusdtr. (? -?), søster til Mari,  gm Peder Haraldsen Sanden forlovet i 1712. (Er ingen kløpper i gotisk skrift, men forstår noe. Jeg mener nå det er Guri og ikke Mari)  :D

 

Mvh Harald Skarelven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.