Gå til innhold
Arkivverket
Kjell Lauritzen

Sauherad 1716. Behov for litt tydehjelp igjen.

Recommended Posts

Kjell Lauritzen

2. kolonne, venstre side.

Jeg har klart det meste, men noen ord gjenstår:

Onsdagen den 25 november døbte Jeg i .......................... L............ett fremmed qvindfolch, ved nafn Siri (?) Nilsdatter, som sagde sig at være føt vester ved Riisør (?) og i sommer været i Eidanger, saa og at være besoven (?) af en ung Karll (?)  og kommer der vesten fra, ved nafn Ole Olsen, der i somer blef udlegen (?) ogsaa (?) hos Commandann Tordensckolds fregat. ..................... pigebarn, der blef kaldett Groe, fadderne vaare Biørn  Gillesen og Peder Renneset, Kari Gunlichsdatter Junset (?) og Helge Gunlichsdatter ogsaa hersted.

Kildeinformasjon: Telemark fylke, Sauherad, Ministerialbok nr. I 2 (1681-1720), Kronologisk liste 1716, uten sidenr. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7922&idx_id=7922&uid=ny&idx_side=-197
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061208070502.jpg

Endret av Kjell Lauritzen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
KnutSæther

Slik, så vidt eg kan sjå:

... døbte Jeg i Sevde Kirche ett ...

... fregat, hendis uæcte pigebarn ...

Mvh. Knut.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kjell Lauritzen

Det ser riktig ut. Takk!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.