Gå til innhold
Arkivverket
Kjell Lauritzen

Sauherad 1718. "Min sedvanlige svaghed i fødderne...."

Recommended Posts

Kjell Lauritzen

Jeg er litt usikker på noen få ord her:

2. kolonne

Onsdagen efter den 23 Aprilis Prædiken ved Nes. Povel pregede ?

jeg vaar efter predichen oppe i Sæters Bøe hos Ronnou Huuset som var kommen i urolige tancker.

for Dr, Miser .... blef jeg ijen angreben af min sedvanlige svaghed i fødderne, saa jeg icke kunde staae paa dem hvorover (?)  Povel (?) maatte i fornødenhet (?) tilkaldt udi Nes Kirche af predichestolen læse Ewangelium texte (?)

(fortsettes neste kolonne?) ...af g..... (overstreket) Postille.

Kildeinformasjon: Telemark fylke, Sauherad, Ministerialbok nr. I 2 (1681-1720), Kronologisk liste 1718, uten sidenr. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7922&idx_id=7922&uid=ny&idx_side=-208
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061208070513.jpg

Endret av Kjell Lauritzen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Else B. Rustad

Noe slikt:

Onsdagen efter den 27 Aprilis Prædiken ved Nes. Povel pdichede.
Jeg vaar efter Predichen oppe i Sæters Bøe, hos Ronnou Huuset, som var kommen i urolige tancker.
-------------
For Dn. Miser. Dei blef Jeg igien angreben af min sedvanlige svaghed i fødderne, saa jeg icke kunde staae paa dem, hvorfore Povel maatte i fornødenheds tilfælde udi Nes Kirche af predichestolen læse Evangelii  Læsning(?) af Gerners (?) Postille

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kjell Lauritzen

Takk for det, Else. Litt artig å lese at presten var så personlig i kirkeboka.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lene Benedicte Lauritzen

Noe slikt:

Onsdagen efter den 27 Aprilis Prædiken ved Nes. Povel pdichede.

Jeg vaar efter Predichen oppe i Sæters Bøe, hos Ronnou Huuset, som var kommen i urolige tancker.

-------------

For Dn. Miser. Dei blef Jeg igien angreben af min sedvanlige svaghed i fødderne, saa jeg icke kunde staae paa dem, hvorfore Povel maatte i fornødenheds tilfælde udi Nes Kirche af predichestolen læse Evangelii  Læsning(?) af Gerners (?) Postille

"Gerners Postille" er antageligvis biskop Henrik Thomesen Gerner sin prekensamling.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive