Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Karen Marie Olsdatter som kalte seg Horn

Recommended Posts

Karen Marie Olsdatter ble i 1841 født i et utenomekteskapelig forhold mellom styrmann og ungkar Halvardus Olaus Olsen og pigen Anne Margrethe Iversdatter. Da hun ble konfirmert i 1856 er foreldre gift. Nu er faren arbeider og heter Haldor Olsen. (Døpte Larvik 1815-1847, folio 84, post 5)
Karen Marie ble i 1868 gift med brennevinforhandler i Larvik Haldor Hansen (1842-1885). De fikk fire barn mellom 1870-1881.

Senere i livet begynte hun å kalle seg Karen Marie Horn. Det eneste kontaktpunkt med familien Horn (fra Langestrand) er de to Horn-personer som  flere ganger opptrer som faddere ved dåp av barna hennes. Hans Martin Horn og Otto Horn.
Styrmann Hans Martin Horn (f 1817) ble i 1849 gift med jordmor Anne Margrethe Hansdatter (f 1815 i Slemdal/Siljan), datter av Masmester ved Moholt Værk Hans Iversen. Hun ble gammel og lever i 1891 fortsatt i Langestrand som enke og jordmor.

Spørsmålet er hvorfor og hvordan kunne Karen Marie Olsdatter, gift Hansen begynne å kalle seg (Madame) Horn, uten at Horn familie protesterte?
De var jo tilstede under dåpen.

Og hvem var Halvardus Olaus/Haldor Olsen og Anne Margrethe Iversdatter??

Jeg har pløyet gjennom kirkebøkene for Larvik og Langestrand, sett på folketellinger i de omliggende fylker. Men finner dem ikke der. Kom de utenbys fra?

Jeg håper noe kan gi meg veiledning hvor jeg skal søke.

Hilsen

JanM

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.