Gå til innhold
Arkivverket

Lorentz Markussen Holst 06.05.1669 Flensburg, Tyskland-26.03.1740 gift med Anna Clausdatter Holst d.31.12.1718 i Trondheim i Sør-Trøndelag


Aslak Smedal
 Del

Recommended Posts

http://www.skankeforeningen.no/index.php/artikler/41-skanker-og-barfo-e-der-forbindelsen-mellom-dem

De mener også at Jørgen heter Barfod- tydelig veldig mange med den oppfattningen.

 

Var klar over at den var null verdt i det store hele, ingen beviser å klamre seg til.

men helt tydelig gjengs oppfattning at de heter Barfod. Linken er en annen med samme oppfattning.

Heller ikke mye verdt i dette sammenheng. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Viborg Landstings Dombok 23. november 1622 skal det visstnok være nevnt arvinger etter en prest Niels Barfod. Tingboka finnes på sa.dk men jeg klarer ikke å finne innføringen. Noen som skjønner seg bedre på denne tingboka?

 

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=17044831#134601,37798539

 

Landstinget 23. nov. 1622 inneholder ekstra mange saker. Det starter på side 317 og går helt til s. 423, så det er mye å lete igjennom.

 

Viborg Landsting Dombog C (1616 - 1656) – 23. nov. 1622

 

 

Edit:

Om Niels Barfod skulle ha en sønn Jørgen vil det jo ikke bevise noen ting. Var det han i Trondheim vil han jo bare vært ca 14 år i 1622.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#51 la merke til den sida der ja :) Fikk litt hetta da jeg leste oversikten over kilder: - Internet/Google.

 

#52 takk, du er super Grete, falt meg ikke inn at det kunne være så mye innafor den datoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen som har bidratt. Dette har blitt et interressant tema. Tusen takk.

 

Kan dere være så snille å IKKE bruk PERMANENT BILDELENKE. Bruk heller Permanent sidelenke da har jeg mulighet for å se hva slags kilde som er brukt. Jeg kan bla selv og jeg kan forstørre teksten. Hvis dere kan endre på dette hadde det vært supert. Digitalarkivet anbefaler sistnenvte som kildehenvisning.

 

Aslak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ovenstad om Jørgen Nielsen (bind 2 s.217) (ikke nevnt av Dahl i Embetsmenn såvidt jeg kan se)

Nielsen, Jørgen - Rådmann i Trondhjem - Prov[iant] skriver N.fjelds fra 15/2 1659 til 3/2 1661

 

Da gir det litt mening i at kausjonisten for Poul Steen's enke, Jens Larsen Skive hadde tatt arrest i boet (det må vel tolkes dithen?) som nevnt i skiftet etter Claus Clausen Holst.

 

NST 23 s. 225

 

 

20/3 1694, [avdøde] Claus Clausen Holst borger, død s. d. Sekvestrasjon
fordi kausjonist for proviantforv. Povel Steen. E.'s (49) lagv.
Jens Larsen Skifve "og arvinger". Bto. 2355. 7/9-97 ba Sara,
Homfred Brügmanns ved sønn Anders boet åpnet fordi hennes
mann som medkausjonist hadde dekket ansvaret med 8000 rd.
23/3 1700 ble løsøret 775 og utest. fordr. 1580 utlagt Brügmanns
arvinger.
(49) [har noen tilgang på heftet, og hva som står i denne fotnoten?]

Original: http://arkivverket.no/URN:sk_read/25081/2/

 

Poul Steen var iflg Ovenstad (bd.2 s.438) Proviant, ammunisjon og materialforvalter i Trondheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.