Jump to content
Arkivverket
Aslak Smedal

Permanent sidelenke og permanent bildelenke

Recommended Posts

Aslak Smedal

Hei

Har Digitalarkivet vurdert å kutte ut Permanent sidelenke? Hvis så ikke er tilfelle,hva er grunnen til å beholde det? Slik jeg ser det er den henvisningslenken man kopierer av liten verdi. Ved å bruke Permanent bildelenke kommer veldig mye mer tilleggsinformasjon frem og ikke minst man har selv muligheten til å bla frem og tilbake hvis man ønsker det.

Ser frem til et velbegrunnetsvar for fortsatt  å bruke Permanent sidelenke? Hva i all verden er fordelen med å bruke det?

Med vennlig hilsen Aslak Smedal

Kristian Hunskaar (Arkivverket)

Har Digitalarkivet vurdert å kutte ut Permanent sidelenke? Hvis så ikke er tilfelle,hva er grunnen til å beholde det? Slik jeg ser det er den henvisningslenken man kopierer av liten verdi. Ved å bruke Permanent bildelenke kommer veldig mye mer tilleggsinformasjon frem og ikke minst man har selv muligheten til å bla frem og tilbake hvis man ønsker det.

Ser frem til et velbegrunnetsvar for fortsatt  å bruke Permanent sidelenke? Hva i all verden er fordelen med å bruke det?

Her forveksler du permanent sidelenke og permanent bildelenke, eller hva? Argumentasjonen tyder på at du foretrekker permanent sidelenke og mener å etterlyse begrunnelse for fortsatt bruk av permanent bildelenke?

Aslak Smedal

Det er korrekt oppfattet, formulerte meg litt dumt. Er veldig spent på svar :-)

Kristian Hunskaar (Arkivverket)

Det er korrekt oppfattet, formulerte meg litt dumt. Er veldig spent på svar :-)

Vi er helt enige i at den permanente sidelenken, som i de nye visningsprogramvarene kalles brukslenke for sidevisning (gamle permanente sidelenker omdirigeres), er å foretrekke. Det er den vi anbefaler å bruke.

Når det gjelder den permanente sidelenken, følger den en standard og viser til ei bestemt bildefil som ligger på vår server. Den vil være der om vi vil eller ikke, og vi underslår ikke at den finnes.

Våre permanente sidelenker tilsvarer for eksempel Nasjonalbibliotekets "varig lenke" på nb.no, men på nb.no kan man si at den har større relevans, fordi hele boka er ett objekt, mens det hos oss er bildefila som er objektet.