Gå til innhold
Arkivverket

Carl Johan Bolin på Røros, død 1902 i Skogn, N-Tr.lag - Hvor født? Hvor gift?


Tore S. Falch
 Del

Recommended Posts

Det har jeg lært (av deg :) ) tidligere, men jeg så i listene for 1854-55.

 

Jeg tror det andre ordet kan være en forkortelse for Lif(v)grenaderkorps? og tenker han er i militærtjeneste?

 

En får titte videre på utflyttingslistene i alle fall.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det siste ordet er nok det gatenavnet, og församlingen Ladugårdslandet er innunder Hedvig Eleonora, ser jeg i oversikten på Arkiv Digital.

.

"1672-1737 Ladugårdsland eller Hedvig Eleonora, har även kallats Östermalm."

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det här kan vara han i mantalsregistret Stockholms stadsarkiv:
1858 Ladugårdsland övre 1163 Bolin Carl Johan Arbetskar

Det finns inga skannade mantalslängder då, men 1860 finns och Ladugårdsland övre 1163 ser ut att vara kv Brunfsken, men helt säker är jag inte.

Sevedsbåtsgatan ska finnas i kv Rudan mindre o större, Kulberget och Brunfisken enligt Registernyckeln Stockholms stadsarkiv (se länk ovan)

Endret av Ulla Bagge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til Kari Aabelvik, Anne-Lise Hansen og Ulla Bagge for utmerket hjelp og nye, interessante funn!

 

Dere har nå dokumentert Carl Johan Bolins liv fra hans fødsel i Solna i 1837 til hans opphold i Stockholm fra 1856 frem til 1858. Hva skjedde så med ham i årene frem til 1865 da hans far ifølge bouppteckningen døde uten bröstarvingar (= livsarvinger)? Opplysningen i bouppteckningen tyder jo på at Carl Johan må være død engang mellom 1858 og 1865. Samtidig er det mye her som stemmer med opplysningene om den Carl Johan Bolin som kom til Røros og Skogn. Kan han ha blitt "borte" i storbyens vrimmel og mistet/brutt kontakten med foreldrene i Västra Ryd? Kan han ha fortsatt familiens omflakkende liv og begynt på vandringen som (kanskje) førte ham til Norge? "Min" Carl Johan skal jo også ha hatt et utenomekteskapelig barn i Sverige. Hvis man kan finne at arbetskaren i Stockholm fikk et uektefødt barn, ville enda mer peke mot at vi har med riktig person å gjøre.

 

 

Endret av Tore S. Falch
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

 

Da brast håpet om rett mann.

 

Fant han død i Hedvig Eleonora 6.febr. 1858, 20 år, 9 mnd og 13 dager gammel.

 

Hedv.Eleon. FI:10,s.338.

 

Hilsen Kari

post-475-0-81504500-1455186055_thumb.png

Endret av Kari Aabelvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var leit - jeg trodde virkelig vi var på sporet av riktig mann! Men takk for at du lette etter ham - og for at du fant ut det faktisk ikke forholdt seg slik. (Mest leit var det tross alt for den tyve år gamle arbetskarlen som døde i 1858, faktisk akkurat på dagen 158 år før jeg startet denne tråden sist lørdag.)

 

Selv rykker jeg tilbake til start og begynner ny leting etter "min" Carl Johan Bolin. Jeg innser at han vil være vanskelig å finne i Sverige før jeg finner hans ekteskapsinngåelse som kanskje har funnet sted i Norge engang mellom 1875 og 1891. Jeg antar at han var anleggsarbeider eller rallar på Rørosbanen, så jeg akter å ta for meg kirkebøker fra prestegjeldene på strekningen mellom Røros og Støren - og derfra nordover gjennom Trøndelag til Skogn/Levanger.

 

Skulle jeg finne noe mer om ham som kan være til hjelp ved ny leting i svenske kilder, skal jeg komme tilbake til det her i denne tråden. Og skulle noen finne en Carl Johan Bolin i Sverige som var født ca 1837, kanskje i Stockholms-området (- og som ikke døde i Stockholm i 1858), er jeg selvfølgelig svært interessert!

 

 

Endret av Tore S. Falch
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også stor tro på rett mann,i alle fall til skiftet etter faren ble funnet.Tilbake til start,det er jo noe av det som gjør dette så fasinerende.

Bolin trenger ikke være farens navn,det kan Carl Johan ha fått/tatt siden.Får ikke opp noen vielse i FS på paret.

 

Kanskje en annen vei utenom vielsen,kan være  Johanna Jacobsdtr.,finne noen spor der.

 

Hilsen Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bolin trenger ikke være farens navn,det kan Carl Johan ha fått/tatt siden.

 

Jeg har også tenkt på den muligheten - han kan selv ha tatt navnet etter et sted der han har bodd. Svenskene "konstruerte" jo ofte sine etternavn på en annen måte enn vi nordmenn gjorde. Jeg har f.eks. tenkt på innsjøen Bolagen, rett ved svenskegrensen øst for Røros, ikke langt fra Brekken der han bodde i 1875 - etternavnet Bolin kan godt være avledet av innsjønavnet Bolagen.
 
 
 

Kanskje en annen vei utenom vielsen,kan være  Johanna Jacobsdtr.,finne noen spor der.

 

Jeg skal starte en egen tråd om Johanna Jacobsdatter fra Tunhem ved Vänersborg i gamle Älvsborgs län, nå Västergötlands län.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.