Gå til innhold
Arkivverket

Kirkebok Stavanger, 1703 - døde (Godtzen?)

Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Godtzen er nå i hvert fall et navn fra Danmark.

Ja, det er riktig.  Den eldste jeg har funnet omtalt med stor sikkerhet er Peder Godtzen c1560 fra Jylland eller Schlesvig-Holstein.  Hans 4 sønner kom til Stavanger tidlig på 1600-tallet og skapte et stort "dynasti" der, i Rogaland ellers og i Vest-Agder.  Disse har jeg jobbet mye med er veldig overrasket over å finne en Rasmus Godtzen (hvis dette er riktig tyding) som jeg ikke har hørt om før.

De 4 sønnene er :

Søfren Pedersen Godtzen 1599--1665, lensherre, fogd, rådmann og borgermester i Stavanger, gift 1630

Godske Pedersen Godtzen c1600-1660, toller, rådmann og byfogd i Stavanger, gift c1632

Jens Pedersen Godtzen c1602-1680, byfogd og rådmann i Stavanger, gift e1630

Henrik Pedersen Godtzen c1605, rådmann i Stavanger

Tilbake til tydingen igjen.  Står det kanskje Rasmusdtr? og hva er da fornavnet?

Død i 1703 - 82 år gir jo c1721, dvs. ikke helt samme generasjon som brødrene, men eldre enn deres barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.