Gå til innhold
Arkivverket
Leif Salicath

Kirkebok Stavanger, 1703 - døde (Godtzen?)

Recommended Posts

Lene Benedicte Lauritzen

Godtzen er nå i hvert fall et navn fra Danmark.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Leif Salicath

Godtzen er nå i hvert fall et navn fra Danmark.

Ja, det er riktig.  Den eldste jeg har funnet omtalt med stor sikkerhet er Peder Godtzen c1560 fra Jylland eller Schlesvig-Holstein.  Hans 4 sønner kom til Stavanger tidlig på 1600-tallet og skapte et stort "dynasti" der, i Rogaland ellers og i Vest-Agder.  Disse har jeg jobbet mye med er veldig overrasket over å finne en Rasmus Godtzen (hvis dette er riktig tyding) som jeg ikke har hørt om før.

De 4 sønnene er :

Søfren Pedersen Godtzen 1599--1665, lensherre, fogd, rådmann og borgermester i Stavanger, gift 1630

Godske Pedersen Godtzen c1600-1660, toller, rådmann og byfogd i Stavanger, gift c1632

Jens Pedersen Godtzen c1602-1680, byfogd og rådmann i Stavanger, gift e1630

Henrik Pedersen Godtzen c1605, rådmann i Stavanger

Tilbake til tydingen igjen.  Står det kanskje Rasmusdtr? og hva er da fornavnet?

Død i 1703 - 82 år gir jo c1721, dvs. ikke helt samme generasjon som brødrene, men eldre enn deres barn.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.