Gå til innhold
Arkivverket

Matrikkenummer - hva er dagens veinavn?


Thorunn Lunde
 Del

Recommended Posts

Hei!

Da jeg var inne i folketellingen fra 1910 og søkte på mine olderforeldre, sto de oppført som leietakere i "Landafdelingen 751a". Ble nygjerrig på hvor i Kristiansand det egentlig er og fikk tips om at Statsarkivet kanskje kunne hjelpe meg?

På forhånd takk!

 

Mvh

Thorunn Lunde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mest sannsynlig Grimsvollen 10. Vi kan sjekke om de bodde der ved tellinga i 1916, men da må vi få et navn.

 

Hei igjen!

 

Navnene er Edvin Sørensen og Asta Sørensen. Veldig flott om dere kan sjekke!

Det jeg vet er at de etter hvert flyttet til Suldalen, en eiendom som het "Skarup". I moderne tid ble dette Suldalsveien 43.

 

Mvh

Thorunn Lunde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk!

 

Men nå ble jeg jo veldig nysgjerrig på hvor olderforeldrene og bestefar var i 1916... Min bestefar Aage Edvin var født i 1912 og i følge familiehistorien var han født i Suldalen, dvs det huset som senere ble Suldalsveien 43.

Oldermor Asta døde i 1920 i følge gravsteinen,

Er det mulig for dere å sjekke opp i om de bode andre steder i Kristiansand i 1916?

 

Mvh Thorunn

 

Edvin bodde som enkemann i Suldalen (uten nummer) i 1922 sammen med Aage. Vi kan ikke finne Edvin i 1916 verken under Grimsvollen 10 eller Suldalen.

Her er for øvrig lenke til panteregisteret for mnr. 751 Grimsvollen 10.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge adressebøker for Kristiansand bodde en Edvin Sørensen på Artillerivollen i årene rundt 1914. Vi har nok ikke alle årgangene av adressebøkene. Det står ikke noe eiendomsnummer, så det kan bli litt tidkrevende å se i folketellingen 1916. På folkeregisterkortet står kanskje boadressene fra 1916 og framover. Har du årstallet for når han døde i - eller eventuelt flyttet fra - Kristiansand?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet bode han hele tiden I Kristiansand, og han døde I 1940. På gravsteinen står kun årstall, ikke nærmere dato.

 

 

Ifølge adressebøker for Kristiansand bodde en Edvin Sørensen på Artillerivollen i årene rundt 1914. Vi har nok ikke alle årgangene av adressebøkene. Det står ikke noe eiendomsnummer, så det kan bli litt tidkrevende å se i folketellingen 1916. På folkeregisterkortet står kanskje boadressene fra 1916 og framover. Har du årstallet for når han døde i - eller eventuelt flyttet fra - Kristiansand?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du sender e-postadressen din til rotr at arkivverket.no , så får du tilsendt gratis kopi av folkeregisterkortet med alle bostedsadresser 1916-1940.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da gjør jeg det - og tusen takk for hjelpen!

Riktig god helg!

Thorunn

Hvis du sender e-postadressen din til rotr at arkivverket.no , så får du tilsendt gratis kopi av folkeregisterkortet med alle bostedsadresser 1916-1940.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.