Gå til innhold
Arkivverket

Iver Johan Salvesen


wenche Sveinsdatter
 Del

Recommended Posts

Jeg lurer på om det ble ført lister over omkomne på Lofothavet i gamle dager? Min Tipp tipp oldefar Iver Johan Salvesen omkom da skøyta han var med kullseilte. Det var på vinterfiske i 1847. Eier av skjøyta het Jens Petter Dreyer og bodde i namdalen, han var egentlig fra Lofoten. Jeg prøver å lete på nettet men finner ingenting, 

Endret av wenche fagervik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fins diverse arkiv med detaljer om skipsforlis, les om det på nettsidene til Arkivverket https://www.arkivverket.no/arkivverket/Tema/Baater-og-kjoeretoey/Baater/ForlisJeg er usikker på hva som fins før 1850,men Statsarkivet i Trondheim vil kunne hjelpe deg med det.

 

Ofte kunne presten skrive om forliset i kirkeboken. Disse er skannet og tilgjengelig i Digitalarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Det skal jeg gjøre. Har lyst til å finne ut litt mere hva som skjedde, og om de fant han. Vet så lite :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.