Gå til innhold
Arkivverket

Lagtingsprotokoll Nordland og Finnmark lagting


Erlend E. Mæhlum
 Del

Recommended Posts

Tror kanskje protokoll 1666-90 og 1688-91 er for Nordland. Og protokoll 1671-83 er for Finnmark. Det burde kanskje vært en anmerkning om dette.

Jeg kan ikke se at "lagtingsprotokoll" for Finnmark lagting 1647-1668 er skannet, vil den bli skannet?

I blant pakkesakene ligger det også noen eldre saker for Nordland, samt noe som ikke er ført inn i protokollene, kanskje dette burde blitt skannet?

For perioden 1708-1772 er det en protokoll med register, det står en lapp i denne "skannet 12.10.2010". Er den skannet og blir den lagt ut?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje protokoll 1666-90 og 1688-91 er for Nordland. Og protokoll 1671-83 er for Finnmark. Det burde kanskje vært en anmerkning om dette.

Jeg kan ikke se at "lagtingsprotokoll" for Finnmark lagting 1647-1668 er skannet, vil den bli skannet?

I blant pakkesakene ligger det også noen eldre saker for Nordland, samt noe som ikke er ført inn i protokollene, kanskje dette burde blitt skannet?

For perioden 1708-1772 er det en protokoll med register, det står en lapp i denne "skannet 12.10.2010". Er den skannet og blir den lagt ut?

 

Det kan se ut til at du har rett mht. "fordeling" av de tre protokollene på Nordland og Finnmark, så jeg legger inn merknad om det. Det vil ikke bli oppdatert på nett før neste onsdag.

 

Det ser ikke ut til at SAT har publisert arkivkatalogen for Nordland og Finnmark lagting i Arkivportalen, og dermed har jeg lite å forholde meg til. Men SAT kommer neppe til å få rettergangsmateriale på produksjonsplanen i år, da de har mye å ta av fra høyere prioriterte kildeserier. Det ser ut til at vi har fire uindekserte protokoller skanna fra mikrofilm, men ingen av disse passer med årstallene du nevner. Jeg setter dem likevel opp på en arbeidsplan. Lappen du har funnet, gjelder kanskje en avgrenset skanning på bestilling som SAT har utført. Det er ikke spor av at noen skanning har skjedd i regi av Arkivverkets skanning for tilgjengeliggjøring i Digitalarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du ser av "katalogen" (ligger vedlagt) jeg fikk fra statsarkivet tidligere så er det endel protokoller som ikke er skannet.

 

Ja, vi har ikke prioritert å skanne det som ikke finnes på mikrofilm. De fire uindekserte protokollene som jeg nevnte, ser ut til å være nr. 1-4 under kongelige forordninger på side 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir spennende å se, men det som er benevnt som kongelige forordninger er pakkesaker. Katalogen er litt feil, det er antagelig de to første som er forordninger, de neste er ihvertfall saksdokumenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.