Gå til innhold
Arkivverket

Vet noen hvordan man kan finne (slekts)informasjon fra 1700-tallet i Gdansk, Polen


Cecilie Simon
 Del

Recommended Posts

I en sjøinnrulling fra Trondheim 1797, har jeg funnet min 3x tippoldefar Cornelis Schmidt. Han forteller at han er født 1754 i Gdansk i Polen og har reist 16 år i Vestindien, Østersjøen og andre farvann. Andre kilder tyder på at hans far også het Cornelis, og hans mors navn var muligens Regina eller Anne Regina.

Nå prøver jeg å finne ut hvordan jeg kan finne ut mer om Corelis og hans familie. Er det noen som har noen tips, eller vet hvor jeg kan henvende meg?

Cornelis døde forresten  i Altona i Tyskland 1799.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg synes at navnet til din ane høres veldig tysk ut for å være fra Gdansk. Men det er godt mulig; under byens gullalder var tyskere (og nederlendere) en dominerende del av byen. Men det er en stund siden.

Vet du noe om hans religion? Var han Evangelisk-Luthersk eller Katholikk? Dette er viktig ifm søkingen i kirkebøkene.
Jeg tror vel at de Evangeliske kirkebøkene skrev på tysk, mens det er fare for at de katholske sådanne er skrevet i polsk språkdrakt.

De som har best kunnskap om disse områdene, som var svensk dominert inntil 1815, er G-Gruppen i Stockholm.
Dette er en gruppe svenske og tyske slektsforskere som arbeider med nord-tysk/svensk genealogi.

Du finner G-Gruppen på nettet.
 

Lykke til

JanM

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en sjøinnrulling fra Trondheim 1797, har jeg funnet min 3x tippoldefar Cornelis Schmidt. Han forteller at han er født 1754 i Gdansk i Polen og har reist 16 år i Vestindien, Østersjøen og andre farvann. Andre kilder tyder på at hans far også het Cornelis, og hans mors navn var muligens Regina eller Anne Regina.

Nå prøver jeg å finne ut hvordan jeg kan finne ut mer om Corelis og hans familie. Er det noen som har noen tips, eller vet hvor jeg kan henvende meg?

Cornelis døde forresten  i Altona i Tyskland 1799.

 

SlektshistorieWiki

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk begge to.

Da er det bare å gjøre et forsøk.

Jan, eller noen andre med kunnskap om dette. Cornelis giftet seg i Domkirken i Trondheim, med en norsk jente. Er det ikke da sannsynlig at han var Luthersk, siden ikke det er noen kommentarer om noe annet i kirkeboken?

 

Cecilie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.