Gå til innhold
Arkivverket
Cecilie Simon

Vet noen hvordan man kan finne (slekts)informasjon fra 1700-tallet i Gdansk, Polen

Recommended Posts

Cecilie Simon

I en sjøinnrulling fra Trondheim 1797, har jeg funnet min 3x tippoldefar Cornelis Schmidt. Han forteller at han er født 1754 i Gdansk i Polen og har reist 16 år i Vestindien, Østersjøen og andre farvann. Andre kilder tyder på at hans far også het Cornelis, og hans mors navn var muligens Regina eller Anne Regina.

Nå prøver jeg å finne ut hvordan jeg kan finne ut mer om Corelis og hans familie. Er det noen som har noen tips, eller vet hvor jeg kan henvende meg?

Cornelis døde forresten  i Altona i Tyskland 1799.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
JanMKeus

Hei, jeg synes at navnet til din ane høres veldig tysk ut for å være fra Gdansk. Men det er godt mulig; under byens gullalder var tyskere (og nederlendere) en dominerende del av byen. Men det er en stund siden.

Vet du noe om hans religion? Var han Evangelisk-Luthersk eller Katholikk? Dette er viktig ifm søkingen i kirkebøkene.
Jeg tror vel at de Evangeliske kirkebøkene skrev på tysk, mens det er fare for at de katholske sådanne er skrevet i polsk språkdrakt.

De som har best kunnskap om disse områdene, som var svensk dominert inntil 1815, er G-Gruppen i Stockholm.
Dette er en gruppe svenske og tyske slektsforskere som arbeider med nord-tysk/svensk genealogi.

Du finner G-Gruppen på nettet.

Lykke til

JanM

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lars.O.Wangensteen

I en sjøinnrulling fra Trondheim 1797, har jeg funnet min 3x tippoldefar Cornelis Schmidt. Han forteller at han er født 1754 i Gdansk i Polen og har reist 16 år i Vestindien, Østersjøen og andre farvann. Andre kilder tyder på at hans far også het Cornelis, og hans mors navn var muligens Regina eller Anne Regina.

Nå prøver jeg å finne ut hvordan jeg kan finne ut mer om Corelis og hans familie. Er det noen som har noen tips, eller vet hvor jeg kan henvende meg?

Cornelis døde forresten  i Altona i Tyskland 1799.

SlektshistorieWiki

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Cecilie Simon

Takk begge to.

Da er det bare å gjøre et forsøk.

Jan, eller noen andre med kunnskap om dette. Cornelis giftet seg i Domkirken i Trondheim, med en norsk jente. Er det ikke da sannsynlig at han var Luthersk, siden ikke det er noen kommentarer om noe annet i kirkeboken?

Cecilie

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.