Gå til innhold
Arkivverket

Pantebok 35 Toten.....


Erik Hov
 Del

Recommended Posts

hvorfor er ikke denne lagt ut?

Ser flere henvisninger til denne i pantebøkene ,men får ikke bl a panteobligasjoner til å bli fullstendige uten denne ,siden det som mangler ,står i nøyaktig denne panteboka......

mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da du henvendte deg til oss via telefon 29.03., fikk du svar på spørsmålet ditt.

For andre som lurer på det samme, kan vi opplyse at pantebok 35 for Toten inneholder en samling trykte skjemaer som er brukt som grunnlag for oppsett av dokumenter i pantebøkene. Dette kan for eksempel gjelde skylddelinger og panteobligasjoner, hvor mye av teksten er erstattet med prikker eller streker. Den manglende teksten er da å finne i et slikt skjema. I de fleste tilfeller er imidlertid de forskjellige dokumentene med skjemaformularer i sin helhet innført i begynnelsen av hver pantebok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ,jeg har fått svar på det jeg lurte på!. 

Bare lurer på hvilken periode den pantebok 35 gjelder for? (glemte å spørre om det....)

En annen ting jeg lurer på er

Når det f.eks i en panteobligasjon står noen prikker og mellomrom uten noen henvisning til hvilken side og nr eller pantebok......er det som mangler da ,alltid å finne i den første panteobligasjonen i den spesifikke panteboka man fant obligasjonen?

For Toten hvertfall ser det ikke ut (for meg hvertfall) som de forskjellige skjemaformularene i sin helhet er innført i begynnelsen av hver pantebok......hvertfall ikke trykt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Praksis varierer fra sorenskriveri til sorenskriveri. I eldre pantebøker er teksten ofte skrevet av med håndskrift fra de trykte skjemaene. Senere i protokollen vil du finne de samme tekstene erstattet med prikker eller streker. I noen tilfeller er skjemaene bevart i en egen mappe. Dette er tilfellet for Toten sin del.

Skjemaene i pantebok 35 for Toten var i bruk fra slutten av 1800-tallet til midten av 1950-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.