Gå til innhold
Arkivverket

Syver Erichsen Glorvigen fra Åsnes/Hof


Stein Ole Kjær
 Del

Recommended Posts

Jeg ser ingen hindring for at Syver Eriksen født på Svarthagan i Åsnes er samme mann som nevnes på Glorvika i Åsnes og Knausen og Risberget i Våler. Slik sett er det helt åpent. Men av det som har kommet fram her må Syver Eriksen i Risberget og på Glorvika være samme mann. Geografisk sett kan man si Knausen ligger mellom Glorvika og Risberget, noe som sannsynliggjør at Syver Eriksen på Knausen i 1801 er samme som nevnes i Risberget og Glorvika. Dette satt opp mot gitte aldersangivelser gir i det minste indisier om at samme mann kan være den som ble født på Svarthagan. Problemet er å finne sterkere indisier enn dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. En annen ting er jo at i Elverumsboka benevnes Syver med Glorvigen. Det samme når han gifter seg i 1810 med Marthe Larsdatter. I 1806 blir det døbt en Inger i Elverum med foreldre Syver Erichsen Risberget og Marte Larsdatter Sveen. Jeg sjekket etter om jeg finner denne Inger både konfirmert og død. Grunnen er at hun ikke er nevnt sammen med de øvrige barna (Gunder og Serine) i Elverumboka der Syver Erichsen Glorvigen er oppført sammen med Marthe Larsdatter Houm. Derfor jeg er litt usikker i forhold til Denne Syver fra Risberget som får datteren Inger uekte med Martha Larsdatter i 1806.

 

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syver Eriksen og Marthe Larsdt fikk også en datter Anne Marine døpt 28/8 1814

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Elverum, Ministerialbok nr. 6 (1794-1814), Fødte og døpte kvinner 1814, side 193-194.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9167&idx_id=9167&uid=ny&idx_side=-95

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603300290.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info Anne. Ser du forresten hvilke bosted som står bak Syver i denne innførselen? Nagseth? Jeg har også lett etter for å se om Inger levde opp uten hell. Har lett etter både dødsfall og konfirmasjon - uten å finne noen av delene.

 

Nå sier Sør Østerdal Slektshistorielag at de jobber med en artikkel om Serine Syversdatter da det har vært mange rare koblinger. Jeg har ogå måtte begynne på nytt igjen.

 

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19)  Aug. 28. døbt et PB. kaldet Anne Marine fød 18 de d.m. Par. Syver Erichsen Hagseth og Marthe Larsdr

Tes. Maren Tollefsdr. Houmb, Anne Olsdr. ibid., Pernille Larsdr. Nordaasen, Ole Andersen Houmb, Ole Ottersen Sveen.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. En annen ting er jo at i Elverumsboka benevnes Syver med Glorvigen. Det samme når han gifter seg i 1810 med Marthe Larsdatter.

 

Stein

 

Dette er åpenbart ikke to atskilte opplysninger, men noe Elverumsboka har fra vielsen.

At han på Glorvika kan være den samme som blir født på Svarthagan støttes i det minste av geografien. Begge garder ligger i den delen av Åsnes som kalles Gjesåsen, og ligger på hver si side av Gjesåssjøen. Glorvika er en stor gard og det var naturlig å være i tjeneste der.

Uten at jeg har sett noe belegg for det er det ikke usannsynlig at Marte kan ha vært i tjeneste på Knausen i Våler. Syver var i tjeneste hos Trond Amundsson på Knausen. Denne Trond var da gift med Kjersti Amundsdatter fra Elverum. Tidlig på 1800-tallet var det to søstre fra Houm i Elverum (ei født 1791) som var i tjeneste på Knausen og ble gift til en nabogard der.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.