Gå til innhold
Arkivverket

S&F, Bremanger og Eid - Mari Simensdatter g. Ytre Isane (ca. 1698-1775), kven var ho?

Morten Sylte
 Del

Recommended Posts

Tusen takk for det, Sol. Ikkje minst for å gjere meg merksam på den boka av Anders Torheim.

Og, som du, så trur eg og at "min" Mari på Isane var frå Torheim. Men hittil har eg dessverre ikkje sett noko direkte bevis for at ho er det. Ein heil mengde med indisiar, ja! Men ingen - som Aase sa det - "morbroder" eller liknande som 100 % sannferdiggjer at dette er tilfellet. Simon fikk heilt klart ei datter med Anne noko skiftet etter han frå 1705 fortel! At Simen var son til brukaren før seg på Torheim har eg tenkt tanken på men har ikkje sett fram nokon tankar rundt det sjølv sidan eg ikkje har noko konkret om det. Skulle svært gjerne ha sett ei kjelde for dette. Ikkje for å vere skitstøvel på nokon måte, men eg har sett litt for mykje av "må ha vore" til heilt å ville tru på det utan vidare. Ikkje minst i bygdebøkene der eg kjem frå.

Og litt i forlenginga av akkurat dette med kjelder - kjelda du viser til - presten sitt manntal i 1664. Mulig eg tek fullstendig feil her men står ikkje det der Erichss og ikkje Simenss for Jacob og Lauritz? Og "eet Barn" rett under?? (Her treng eg svært til eksperthjelp!) Samanhalde med 1666 så er det enno meir forvirrande - her ser det ut til å vere nemndt Lars Erichs 13, Mogns Erichs 10 og deretter Erik Anderss 2. Uansett ser det for meg ut som at Jacob og Lars i 1664 er stesonar til Anders og ikkje har noko med Simen å gjere - som har sonen Oluff/Ola 3 år i 1666 (ref "eet Barn??). Men her treng eg tydehjelp!! Og igjen, Sol, dette er ikkje for å vere skitstøvel eller bezzerwizzer. Berre kritisk.

Må dessverre innsjå at tråden har vorten stor og uoversiktlig. Det fell mykje på min kappe vil eg seie som kanskje har vore litt for inkluderande. Samtidig så må ein i denne typen søk gå svært breitt ut for å sjå om "eitkvart" dukkar opp som seinare kan leie ein inn mot målet. Og sidan her kom opp eit spor som so klart peika mot Mørkeset for kvar Mari Torheim kunne vere reist til so var det ganske naturlig å forsøke å følge det sporet. Synes eg, iallefall! Så lyt ein berre ta inn over seg at bland anna det kanskje har gjort det heile [for] uoversiktlig.

Det var en usedvanlig snirklete "E", men liten tvil om at de har Erichsen som patronym.  Dette stemmer overens med den transkriberte versjonen;

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=bd22MT60&gardpostnr=408&merk=408#ovre

Ellers anbefaler jeg denne danske e-learning siden til å sette seg inn i gotisk håndskrift og utrykk fra kirkebøker og skifte o.a.: 

https://www.sa.dk/elearn/gotisk/omgotisk.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Tor for den sida! Er ikkje tvil om at den er noko eg skal [forsøke] å kome meg gjennom. Takk også for å hjelpe meg med tydinga. Lurte på om eg såg syner eller kva det var :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten eg la inn informasjonen om Abraham Gjesdal av di han var nemd fleire plassar i tråden både som Torheim og Gjesdal. . Det er jo  mange nok familiar i tråden som det er. Men selfølgelig er det kjekt når det dukkar opp nye opplysningar som eg ikkje var klar over. Eg får ved eit seinare høve starte ein eigen tråd om den familien. No er det Marie Simensdatter som er hovedfokuset :)

Om det skulle være uklart er det vel greit å presisere at Abraham Hansen Gjesdal er den samme som Abraham Hansen Torheim, og som bodde på Mørkeset rundt 1724, der sønnen Hans Abrahamsen ble bruker.  Mørkeset har på ett vis blitt en slags joker i denne tråden. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett skal vere rett .Eg tok feil der. Der står Eriksen ikkje Simensen. Samanlikna med 1666 - telling. Det er bra ein lærer så lenge ein lever.

Desse to Eriksønner ser ut ti å høyre til på "Kristofferbruket" på Torheim og kan vere brødrene til dåverande brukar Anders Erikson.

Det er på "Innaforbruket" eg trur Mari Simonsdtr d.y kan ætte ifrå. 

Eg skulle gjerne hatt namna og alder på dei som er nemnde i desse skifta, som det er vist til ovanfor. Eg er ikkje så god til å lese alle slags kråketær. Viss nokon vil hjelpe meg. Hadde det vore fint. Kan vel sendast som PM? Tek imot tips om dei som ættar frå Torheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ein heilt uventa ein sådan for min del. Spesielt i forhold til Mari og søket etter ho. Men også at der var ein sovidt klar og omfattande lenke til Torheim. Berre viser kor overraskande (og spennande!) slektsforskning kan vere.

Og so vil eg no seie takk for sida om gotisk skrift. SVÆRT bra. Personlig har eg tidlegare brukt appen som Arkivverket har laga ein del. Litt av same tankegangen. Og også ganske bra!

Rett skal vere rett .Eg tok feil der. Der står Eriksen ikkje Simensen. Samanlikna med 1666 - telling. Det er bra ein lærer så lenge ein lever.

Desse to Eriksønner ser ut ti å høyre til på "Kristofferbruket" på Torheim og kan vere brødrene til dåverande brukar Anders Erikson.

Det er på "Innaforbruket" eg trur Mari Simonsdtr d.y kan ætte ifrå. 

Eg skulle gjerne hatt namna og alder på dei som er nemnde i desse skifta, som det er vist til ovanfor. Eg er ikkje så god til å lese alle slags kråketær. Viss nokon vil hjelpe meg. Hadde det vore fint. Kan vel sendast som PM? Tek imot tips om dei som ættar frå Torheim.

Kva skifter tenkjer du på spesielt? Etter at du nemnde dette sist so forsøkte eg å lage samandrag og la dei ut på innlegg 49 side 3 men nokre manglar ser eg.

Endret av Morten Sylte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har sjølvsagt ikkje forsvunne heilt, men følgjer med frå sidelinja. Og no skal eg tenkje høgt, til dels med min kjennskap til nordfjordingar og deira forhold til midelen sin.

Dersom det er den same Mari Simonsdtr som er nemnd i skiftet i 1705 som er gift i 1717, er ho ei forholdsvis ung brur, rundt 19 år. Eg tenkjer "arrangert ekteskap" - at Lars Olsson Mørkeset var eit høveleg parti for henne, og kanskje til og med ein slektning.

Dersom ho vidare blir enkje etter Lars og blir gift på nytt til Isane, tenkjer eg endå meir arrangert; ikkje urimeleg at den nye ektemannen er nær i slekt med den forrige - eller med Mari.

Ikkje at eg lanserer noko nytt og revolusjonerande her, men eg trur kretsen vi skal leite etter svar i, er forholdsvis avgrensa. Kva veit vi for eksempel om mor til Ola Sakariasson, bortsett frå namnet - Magnhild eller Ragnhild Olsdtr. - og at Abraham Torheim er lagverge når ho blir enkje?

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om brudgommen på Isane var i nær slekt med Mari Simonsdtr. eller den forrige ektemannen, så skulle i teorien ekteparet vere notert i databasen over ekteskapsløyve i Bergens stift. Det er dei ikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for desse tankane, Aase og Inge.

Og du har sjølvsagt rett, Aase. Her er mykje som kan brukast som utgangspunkt for å kome i mål enno. Men her er so mykje informasjon i tråden no at eg må gjere opp status. Eg forsøker difor å gå litt systematisk gjennom det som har kome fram og vil deretter forsøksvis prøve å lage ein slags oppsummering - frå Mørkeset såvel som Torheim og Isane. Om eg klarar det på korrekt måte vil tida vise.

Om nokon har innspel og tankar rundt våre to Mari Simensdøttre så er tråden sjølvsagt tilgjengelig til formålet. Mitt hovedfokus vil likevel ligge på gjennomgangen av tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før eg tek kveld, har eg laga eit lite oppsett over "fire" av hovudrolleinnehavarane her. Her er i alle fall EIN fellesnemnar, som de ser. Men om det fører noko vidare? Nei, sjå det..

I alle fall, med forbehold om feil på grunn av tidspunktet på døgnet:

Hovudrolleinnehavarane:

Mari Simonsdtr Torheim - fødd ca 1698

Far: Simon Olsson Torheim – truleg fødd på 1630-talet, med foreldre Ukjende

Mor: Anne Kristendtr Vik – alder ukjend, men mykje yngre enn mannen - med foreldre Kristen Kristenson Vik og Kristi Andersdtr Ukjend

Abraham Hansson Torheim er gift med Kristi, moster til Mari.

Lars Olsson Mørkeset - fødd ca 1694

Far Ola Olsson Mørkeset – fødselsår ukjent - med foreldre Ola Guttormson Naustdal og Kristi Mørkeset (kjelde skifte etter Ola G - ikkje patronym.

Mor Kristi Eriksdtr eller Andersdtr - med foreldre Ukjende

Abraham Hansson Torheim er svigerfar til Lars si syster

Ola Sakariasson Isane - fødd ca 1687

Far Sakarias Markvardson – fødd ca 1652 - med foreldre Markvard Torheim og Synnøve Sakariasdtr Torheim

Mor Magnhild Olsdtr med foreldre Ukjende - men bygdeboka skriv at "(ho) åtte 1 pd" i br nr 7 Isane som Ola overtok.

Abraham Hansson Torheim er lagverje for Mor Magnhild i skiftet etter far, på eit tidspunkt der Ola Sakariasson framleis er ungkar.

"Mari Simondtr Isane" - fødd ca 1698, død 1775.

Vi har ikkje funne direkte referansar til kven som er foreldra hennar.

Ho døyper sonen Simon i 1729 - då er Simon Ivarson Torheim blant fadrane (halvbror til Mari Simonsdtr Torheim).

Eg nemner også at det er to viktige opplysningar vi så vidt eg kan sjå ikkje har:

Vigsla mellom Ola Sakariasson og Mari Simonsdtr - og dåpen til eldste barn Lars. Og det trass i at det finst kyrkjebøker for Davik på denne tida. Men kyrkjebøker kan som kjent ha manglar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ... Det var vel akkurat her ein ser erfaring i fri utfolding, tenkjer eg!

Enkelt, oversiktlig og rett til kjerna kan det vere like til. Tusen takk, Aase Det eg har forsøkt meg på ville på ingen måte vere nokon match for dette! DET kan eg iallefall konstatere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No blir eg aldeles raud i kjakane av skrytet ditt, men eg skal ta det til meg og takke. Du står fritt til å supplere denne skissa med eigne opplysningar (og sjølvsagt rette feil om du finn dei).

Etter at du las forrige innlegget mitt, har eg redigert inn den "fjerde" hovudpersonen og - nemleg Mari Simonsdtr Isane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgon! Tenkte at eg førebels skule gi meg her i dette temaet. Men så nemner Aase; Ola Zakariasson Isane f. 1687. 

Oldebesten  i Torheimneset er døypt; Ole Sakarias  Andreasson Torheim. Bestefar hans var Ole Larson Ytre Isane frå "Urakvia" med ættelinje tibake til Ola Zakarias Isane.

Ole Larsson Ytre Isane f. 1823, ror over fjorden giftar seg med Elisabeth Andersstr.Torheim, dotter til Anders Simonson. På Torheimneset får dei seg eit stykkje av "Innaforbruket" og slår seg til der. Der er og innblanda mykje slekt på Mørkeset. 

Aase og alle dei andre har tak i raude trådbetar - men det er å få tråden heil då!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her pantsetter Abraham Torem og  Kristij Joensdatter Mørkesetter gods i Mørkeset til borger og handelsmann på Naustdal  Just Larsen for gjeld. Datert Skibenes Tingsted 13. november 1713.

Sogn og Fjordane fylke, Nordfjord, Pantebok nr. II.B.a.1 (1711-1717), Pantebokside, Side 82-83
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/tl20071008840043

Her misforsto jeg og trodde at Kristi var kone til Abraham.  Det var nok i egenskap av verge at Abraham undertegner, men jeg lar det stå for eventuelle interesserte.  I følge skiftet etter Ole Jonsen Mørscheset i 1713, er Abraham Torheim verge for Oles enke, Christi Jonsdatter …
.
Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24221/222/

Endret av Tor Kvien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1713 vil eg tru Abraham Hansen fortsatt er brukar på Torheim, han blir heller ikkje kalla Abraham Mørkeset.

Anders Christenson Vik skyldsatte bruk 1 i Vik i 1718, dels arva og dels løys frå mellom anna svigerane Abraham Torheim osv.

http://www.nb.no/nbsok/nb/991a5895efbeca67aebc86de4adeb820?index=1#237

Det er vel ikkje slik at han er verge for kristi Joensdatter Mørkeset ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1713 vil eg tru Abraham Hansen fortsatt er brukar på Torheim, han blir heller ikkje kalla Abraham Mørkeset.

Anders Christenson Vik skyldsatte bruk 1 i Vik i 1718, dels arva og dels løys frå mellom anna svigerane Abraham Torheim osv.

http://www.nb.no/nbsok/nb/991a5895efbeca67aebc86de4adeb820?index=1#237

Det er vel ikkje slik at han er verge for kristi Joensdatter Mørkeset ?

Det stemmer, og det var tatt med i den redigerte versjonen som du kanskje gikk glipp av ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...

Lite nytt å melde om angåande Mari Simensdatter. Vil berre nemne ein liten liten detalj eg har funne i relasjon til søket etter ho.

I 1728 viser Jørgen Olsen Mørkeset til ein kvittering frå ei Mari Simensdatter der han har tilkjøpt seg 6 merker smør leige i garden Mørkeset frå Mari.

Sjå s. 74b, nederst

SAB, Nordfjord Sorenskriveri, 01/01a/L0024: Tingbøker (justisprotokoller), 1728-1730, s. 74b-75a
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/rg20090402630639

Dette er vel trulig den same Mari Simensdatter (Torheim) som Tor Kvien har bevist vart gift med Lars Olsen Mørkeset i 1717. (sjå #19) Kanskje arv etter Lars?

Dessverre ikkje nokon gardstilhøyrigheit på Mari som kunne fortelje noko om kvar ho bur i 1728!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vi trekkje noko meir ut av dette? Før dette med kvitteringa står at han har lagt fram eit skiftebrev av 29.11.1727 - det er dette, der han er enkjemann.

SAB, Nordfjord Sorenskriveri, 04/04a/L0006: Skifteprotokollar, 1727-1731, s. 11b-12a

I dette skiftet står følgjande under Jordegods:

1 Pund 11 1/2 Marker Smørs Leje,

som Manden self ejer, her udi

sin egen paa boende jord Mørche-

setter med bøxel og (herlighed?)

Derforuden ejer her i bruget,

Ane Olsdatter Lefdahl 4 1/2 Mar-

ker, Marrite Knudsdatter 9

Marker og Mari Simensdatter

6 Marker, er saa det fulde brug

tilsammen 2 pund 7 Marker

Smørs Leje.

Korleis har desse damene fått hand om partane sine i Mørkeset? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg filosoferer vidare. Sidan Jørgen Olsson sjølv er frå Sætre, bør det vere kona Kristi Olsdtr som har vore inngangen til Mørkeset-godset han eig. Eg likar ikkje å trekkje slutningar som eg ikkje har sett 100 % bevis for, men eg går enn så lenge ut frå at denne kona Kristi Olsdtr må vere identisk med arvingen Kristi Olsdtr i skifta etter Ola Olsson Mørkeset i 1699, og etter kona Kristi Andersdtr i 1712. I så fall har ho ein bror Lars som passar perfekt inn her - men la meg studere desse skifta litt meir før eg seier noko.

Redigert:

No klårnar det litt her. I skiftet etter Kristi Olsdtr Mørkeset får vi greie på desse borna etter henne:

Lars Olsson, 18 år - Marte Olsdtr gift med Guttorm Mørkeset - Anne Olsdtr "som var gift med" Ola Olsson Mørkeset - Kristi Olsdtr ugift - salig Kristi Olsdtr si eine dotter Marte Knutsdtr. (Altså 2 Kristi). I tillegg får vi vite at dottera Kari er død mellom 1699 og 1712, slik at hennar farsarv går inn i buet. Totalt skal det vere 21 mrk smør gods i buet i 1712.

Under utloddinga finn vi dette:

Sonen Lars Olsson får 6 3/4 mrk jordegods på sin part etter mora. Men i tillegg har han 8 mrk etter faren og får 1 mrk etter den avdøde systera Kari - sum 15 3/4 mrk. Han har også 3 1/3 mrk i Ola Guttormson Mørkeset sitt bruk, som han har arva etter farfaren Guttorm Olsson Naustdal.

Dottera Marte Olsdtr får 1 1/4 mrk i Mørkeset etter mora. Grunnen til at ho får såpass lite er nok at ho har skuld til buet. Så får ho også 1/2 mrk etter systera Kari - totalt 1 3/4 mrk, I tillegg har ho 1 2/3 mrk farsarv i det Mørkeset-bruket ho sjølv er på.

Dotttera Anne Olsdtr får 3 1/4 mrk i Mørekeset av mora sitt bu, 4 mrk etter faren og 1/2 mrk etter systera Kari - sum 7 3/4 mrk; i tillegg har ho også 1 2/3 mrk i Guttorm Mørkeset sitt bruk, etter farfaren.

Den ugifte Kristi Olsdtr får 3 1/2 mrk i Mørkeset, 4 mrk etter faren og 1/2 mrk etter systera - men det står også at ho har fått utlagt 1 1/2 mrk  "før"; det finn eg ikkje heilt opphavet til, men summen er i alle fall 9,5 mrk i Mørkeset. Ho har også dei same 1 2/3 mrk i Guttorm Mørkeset sitt bruk etter farfaren.

Til sist - sal.Kristi Olsdtr si dotter Marte Knutsdtr, som endar opp med 3 3/4 mrk i besteforeldra sitt bruk, og 1 2/3 mrk i Guttorm Mørkeset sitt bruk. Via andre kjelder veit eg at ho er dotter til Knut Pederson Røed.

Eigarforholda i foreldrebruket på Mørkeset er etter skiftet altså slik:

Lars Olsson - 15 3/4 mrk

Marte Olsdtr - 1 3/4 mrk

Anne Olsdtr - 7 3/4 mrk

Kristi Olsdtr - 9 1/2 mrk

Den andre Kristi si dotter Marte Knutsdtr 3 3/4 mrk

Eg kjem dermed til summer 1 pund (som er 24 mrk) 14 1/2 mrk - det fulle bruket skal vere 2 pund 7 mrk etter skiftet i 1727; kvar er resten? No dett eg litt av lasset og må begynne tankerekkja på nytt viss ingen kan hjelpe meg i land.

Men vi har i alle fall funne seljaren Marte Knutsdtr - og vi har sannsynleggjort at den Mari Simonsdtr som vi finn gift i 1717, har vore gift med denne Lars Olsson Mørkeset, er blitt enkje, og kan ha gifta seg til Isane seinare. Den tredje seljaren, Anne Olsdtr Lefdal, ser ikkje ut til å vere identisk med arvingen Anne Olsdtr i dette skiftet; det er skifte etter henne like etterpå, også på Mørkeset.

Elles må eg vel kunne oppfatte dette som eit bevis på at den ugifte Kristi Olsdtr Mørkeset er den same som seinare blir kona til Jørgen Olsson Mørkeset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt at du filosoferar, Aase. Kjem ofte mykje godt av at du gjer det :D

Eg såg litte bitte grann på namna i går sjølv utan å kome der du er med dine tankar. Ikkje at eg er nokon dommar, men ser no ut som at konklusjonane dine held.

Det er no håpet mitt det då; At det viser seg at Mari Simensdatter (Torheim) g. Mørkeset vart enkje og sidan gift til Isane.

Eg får sjå vidare i tingbøkene og tru at noko kan dukke opp. Og håpe at du filosoferar meir og so bra at du finn den perfekte konklusjonen :rolleyes: ;)

Endret av Morten Sylte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser litt på skiftet etter Ole Jørgensen i 1705 der Anne Olsdatter er enkje og ein son Ole også arvar. Odelsjordegods som vert nemndt er 5 1/2 merker smør "i dend Sahl: Mands brugte Jord" Av dette har enken arvet etter far sin 4 merker. Frå bestefaren Ole Jørgensen Nøsdal 1 merke i brudegave og frå systera avdøde Kari Olsdatter 1/2 merker: Tilsaman "halv siette merker smør" I utlodninga ser det ut som at Ane og sonen Ole får halva kvar.

Kva som seinare skjer med parten som Ole Olsen arvar veit eg ikkje... (farbroren Torgield Jørgensen Hundeid var forøvrig formyndar for han). Mulig mora fikk den att dersom sonen seinare døyr.

Også litt usikker på korleis dette passar mot summen 7 3/4 som du sjølv har kome fram til for Ane ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sonen Ole frå ekteskapet etter Ole Jørgensen er i live 1712 og nemnd som kreditor i skiftet etter stefaren Ole Olsen; Oppført som "Ole Olsen som er Enkens første Søn".

I skiftet etter andre ektemannen Ole Olsen er odelsjordegods nemndt som arven på 2 3/4 merker frå fyrste ekteskapet. I tillegg kjem inn arv frå mora "Christi Andersdatter" på 3 1/2 merker. I utlodninga er 6 merker delt på Ane og denne andre sonen kalla Ole dvs 3 merker til kvar. (Broderen Ole Olsen Ullaland er oppnemnd som formyndar for dette spedbarnet)

I dette skiftet står det vel også at Just Larsen eig 14 merker i godset ...

Forstår eg dette korrekt "manglar" då desse 19 3/4 merka (2 3/4 merker pluss 3 merker pluss 14 merker). Men om alt dette er part av dei 2 pund 7 merka som du nemner over er eg ikkje sikker på. Helst vel berre 5 3/4 merker ... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soleis kinna Kari Ola hadde før :lol:          Det kan hende vi ikkje skal gå oss vill i dette smøret, men eg skal sjå litt meir på det. Eg trur eg har litt å hente i dette skiftet etter Ola Olsson, det har eg ikkje studert så nøye.

Men det var denne Anne Olsdtr Lefdal, som eig i bruket i 1727 - kven er ho? Eg har ei med det namnet som er enkje etter Ivar Andersson Lefdal i 1732 . https://media.digitalarkivet.no/sk20081128620041- men korleis kan ho i så fall vere knytt til Mørkeset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel trulig den same Mari Simensdatter (Torheim) som Tor Kvien har bevist vart gift med Lars Olsen Mørkeset i 1717. (sjå #19) Kanskje arv etter Lars?

Vi har  vel ikkje Mørkeset-namnet knytt til denne vigsla; trur det står berre at han er frå Stårheims sokn. Men Mørkeset ligg til det soknet på den tida, så det kan stemme.

Redigert: No var eg på trulovinga - på vigsla står Mørkeset, så då er den grei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider