Gå til innhold
Arkivverket

Hvor blir det av familien Gustavsen på Østerå v/Tvedestrand etter 1910?


Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Jeg etterlyser hjelp til å finne ut av hvor det ble av en familie som i mange år var bosatt på Østerå i Holt ved Tvedestrand.

 

Her er en oppstilling av den aktuelle familien - med de  viktigste data:

 

Anders Gustav Gustavsen (Gustafsson), ant. f. 12/10 1850 eller 1851 i Värmland.  Gift 1881 i Vegårshei med min tippoldefars søster, Anne Johnsdatter Askekjær, f. 18/3 1857 i Vegårshei.  Ekteparet må i begynnelsen av 1880-årene ha flyttet til Østerå ved Tvedestrand (plassen "Hesteberget"), der Anders Gustav  mange år var i arbeid ved Østerå Feltspatmølle - bare avbrutt av noen perioder som gruvearbeider i Vegårshei (antakelig i Ettedals-gruvene). Jeg finner dem fram t.o.m. 1913 på Østerå (yngstesønnen konfirmert i Tvedestrand 4. mai).  Etter det finner jeg ingenting.  De er, så vidt jeg kan se, i hvert fall ikke døde i Holt eller Tvedestrand så langt det er mulig å følge dem i de skannede kirkebøkene (dvs. t.o.m. 1935).  Jeg finner heller ingen av barna gift i Holt eller Tvedestrand.

 

Barn:

1. Gustav Carl Gustavsen, f. på Østerå 6/9 1885.  I arb. på Østerå feltspatmølle i 1900.  Tømmermann i 1910.  Hjemme hos foreldrene.

2. Jørgen Adolf Gustavsen, f. på Østerå 10/4 1888.  Hjemme hos foreldrene i 1900. Finner ham ikke i 1910, men har heller ikke funnet ham død 1900-1910.

3. Anders Augustinius Gustavsen, f. i Ettedal u/Espeland, Vegårshei, 12. april 1890 - så da må familien ha vært tilbake i Vegårshei en kortere periode (muligens i sammenheng med gruvearbeid).  Hjemme hos foreldrene i 1900.  Finner ham ikke i 1910, men har heller ikke funnet ham død 1900-1910.

4. Anna Mathilde Gustavsen, f. på Østerå 26/12 1894.  Hjemme hos foreldrene i 1910.

5. Anna Marie Gustavsen, f. på Østerå 15/4 1896.  Hjemme hos foreldrene i 1910.  Konfirmert i Tvedestrand 21/5 1911.

6. Nikolai Albreth Gustavsen, f. på Østerå 4/2 1898.  Hjemme hos foreldrene i 1910.  Konfirmert i Tvedestrand 4/5 1913.

 

Jeg har spekulert på om familien kan ha emigrert til Amerika, men har ikke funnet noen konkrete spor.

 

Endret av Oddbjørn Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være far og sønn Gustavsen (Anders og Augustin) som her har (midlertidig) opphold i Idd, Østfold, i 1910?

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/nn-no/ft/person/pf01036343001047

 

Fødselsopplysningene er upresise, men ikke helt på jordet.

Endret av Oddbjørn Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Id Fnavn Enavn Fdt Får Ddt Dår Bdato Bår F R Gnr B Gravsted Kommune Korr

1660572 Nicolai Albert Gustavson 0402 1898 1108 1976 1708 1976 A 10 006 Skåtøy Kragerø Send korrigering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved vielsen i Vegårshei i 1881 er det innført at Anders Gustavs far het Gustaf Larsson.  I Familysearch har jeg funnet et par brukbare kandidater:

 

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:V7NV-6Z1

 

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:V7NL-Y4X


Id Fnavn Enavn Fdt Får Ddt Dår Bdato Bår F R Gnr B Gravsted Kommune Korr
1660572 Nicolai Albert Gustavson 0402 1898 1108 1976 1708 1976 A 10 006 Skåtøy Kragerø Send korrigering

 

Se det!  Der var Nicolai Albert.  Hjertelig takk!  Og der har han også fått både kone og sønn(er):

 

http://www.disnorge.no/gravminner/vis.php?id=0815&mode=gp

Endret av Oddbjørn Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje riktig person ?

3263401 Anders Gustavsen 1204 1890 2506 1971 0107 1971 D 03 10 Tvedestrand Tvedestrand

 

Det tror jeg sannelig også du kan ha rett i.  Det var flere Anders Gustavsen i området, men denne karen har i hvert fall riktig fødselsdato.  Og den Ingeborg Fagerheim Gustavsen som er gravlagt ved siden av Anders, kan meget vel ha vært hans kone.  Dette skal jeg undersøke nøyere.  Takk, nok en gang!

 

I en skannet utgave av Rikstelefonkatalogen 1947, som ligger på nettet, ser jeg at Ingeborg Fagerheim Gustavsen da drev kafé i Tvedestrand.

Endret av Oddbjørn Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Id Fnavn Enavn Fdt Får Ddt Dår Bdato Bår F R Gnr B Gravsted Kommune

3263305 Gustav Gustavsen 1709 1880 2808 1942 0209 1942 C 03 9 Tvedestrand Tvedestrand

3263307 Ellionor Ansof Gustavsen 2109 1882 1906 1964 2406 1964 C 03 10 Tvedestrand Tvedestrand

3263401 Anders Gustavsen 1204 1890 2506 1971 0107 1971 D 03 10 Tvedestrand Tvedestrand

3263403 Ingeborg Fagerheim Gustavsen 1905 1890 1409 1962 1909 1962 D 03 11 Tvedestrand Tvedetrand

 

Dette er bildet. Ellinor kone til Gustav, beslketet med Anders ? Synde det ikke er bilder på disse gravstedene.

 

Den eneste Fagerheim jeg kjenner er Gunnar som oppholdt seg i USA, g.m. Susanne Wroldsen Skattebones f. 1903. Han kan jo godt ha vært en bror til Ingeborg, men jeg kjenner ikke hans opprinnelse.

Endret av Helge Berntsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=3352378

 

Her er Gunnar og Susanne gravlagt på Holt, om lenken virker..

http://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=3352378

 

Her er Gunnar og Susanne gravlagt på Holt, om lenken virker..

Gunnar er identisk med Gunnar Aslaksen født på Vassenden, så da burde det være greit å finne søsteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Id Fnavn Enavn Fdt Får Ddt Dår Bdato Bår F R Gnr B Gravsted Kommune

3263305 Gustav Gustavsen 1709 1880 2808 1942 0209 1942 C 03 9 Tvedestrand Tvedestrand

3263307 Ellionor Ansof Gustavsen 2109 1882 1906 1964 2406 1964 C 03 10 Tvedestrand Tvedestrand

3263401 Anders Gustavsen 1204 1890 2506 1971 0107 1971 D 03 10 Tvedestrand Tvedestrand

3263403 Ingeborg Fagerheim Gustavsen 1905 1890 1409 1962 1909 1962 D 03 11 Tvedestrand Tvedetrand

 

Dette er bildet. Ellinor kone til Gustav, beslketet med Anders ? Synde det ikke er bilder på disse gravstedene.

 

Den eneste Fagerheim jeg kjenner er Gunnar som oppholdt seg i USA, g.m. Susanne Wroldsen Skattebones f. 1903. Han kan jo godt ha vært en bror til Ingeborg, men jeg kjenner ikke hans opprinnelse.

 

Jeg antar at Gustav Gustavsen og Ellionor Ansof Gustavsen var beslektet (mann og kone)?  De ligger imidlertid ikke på samme sted på kirkegården som Anders Gustavsen og Ingeborg Fagerheim Gustavsen (ulik "felt-bokstav").  Anders og Ingeborg ligger imidlertid, slik jeg tolker bokstav- og tallkodene, ved siden av hverandre.

http://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=3352378

 

Her er Gunnar og Susanne gravlagt på Holt, om lenken virker..

 

Gunnar er identisk med Gunnar Aslaksen født på Vassenden, så da burde det være greit å finne søsteren.

 

Du har nok helt rett, Helge!  Her er de i ft-1910:

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036549004524

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjenstår å finne en vielse mellom Anders (Augustinius) Gustavsen og Ingeborg Fagerheim, men jeg har en mistanke om  at de kan ha giftet seg i meget moden alder.

Endret av Oddbjørn Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=3352378

 

Her er Gunnar og Susanne gravlagt på Holt, om lenken virker..

 

Gunnar er identisk med Gunnar Aslaksen født på Vassenden, så da burde det være greit å finne søsteren.

Det er søsteren til Gunnar, Ingeborg Birgitte Fagerheim. Rett fødselsdato, men jeg finner ikke dåpen hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spekulerer litt på Nicolai Albert, som skriver seg Gustavson (på svensk manér), som dør på Skåtøy i 1971.  Jeg har et par steder funnet ganske kort omtalt en Nicolai Gustavson, som i 1950-årene var organist i Skåtøy kirke.  Kan det være samme mann?  I så fall en litt uventet karriere for sønn av en steinhogger, kanskje.  Kona, Olga, er ifølge gravregisteret født 7/2 1905.  Jeg har ikke funnet noen Olga med den fødselsdatoen i 1910 (landsomfattende søk).  Jeg har imidlertid funnet ei Olga Margrethe født 7/1 1905 på en av Mellum-plassene på Næs Jernverk i Holt.  Kan det være henne? Her er hun - med foreldre og søsken:

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036549002060

 

PS!  Se det!  Der fant jeg dåpen til Olga Margrethe på Mellum - og fødselsdatoen var 7/2 1905, som i gravregisteret for Skåtøy:

 

 http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060626010095.jpg

Endret av Oddbjørn Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja...  Jeg fant nettopp et familietre i MyHeritage, som jeg skal sjekke litt nærmere.  Der står det at Nicolai Albreth Gustavson ble gift med Olga Margrethe Mellum, datter til bokholder ved Næs Jernverk, Lars Peder Oskar Mellum og Ellen Torbjørnsen (begge født 1880 på Næs Verk).  Olga Margrethes foreldre flyttet senere til Tønsberg, der de døde hhv. i 1965 og 1962.  Lars Peder Oscar (bare kalt Oscar i Holtsboka) skal i 1919 (i Tønsberg) ha søkt om - og fått tillatelse til - å bruke slektsnavnet Mehlum.

Endret av Oddbjørn Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fant jeg vielsen mellom Nicolay Albert Gustavson, f. 4/2 1898, og Olga Margrethe Mehlum, f. 7/2 1905! Det gifet seg 17/8 1925 i Tønsberg - og han var da pianist på byens kino. Dermed er det slett ikke utenkelig at han er identisk med den senere organisten.

 

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20051012020357.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

I en skannet utgave av Rikstelefonkatalogen 1947, som ligger på nettet, ser jeg at Ingeborg Fagerheim Gustavsen da drev kafé i Tvedestrand.

  "Fagerheim Café" i Tvedestrand er relativt fyldig omtalt i boka Tvedestrand for den som ikkje vet det av Torbjørg Hansen (Tvedestrand 2002). "Fagerheim Café, populært kalt 'Imma'" var i drift fram til slutten av 1950-tallet - drevet av "Emma Gustavsen Fagerheim".  Emma/Imma er den lokale, muntlige, varianten av navnet Ingeborg.  Jeg siterer litt videre fra boka:

 

"Cafeen var svært populær blant middelskoleelever og gymnasiaster som bodde på hybel i byen om vinteren.  Her kunne de få seg en god, billig hjemmelaga middag.  Fagerheim Café hadde nydelig servise.  Det var hvit porselen med inskripsjonen Fagerheim Café på alle tallerknene og koppene i lyseblå skrift.  Her hadde ungdommen "politiske møter" i 50-åra.  Vi diskuterte alt fra atombomba til den kalde krigen.  Det var mange "verdensproblemer" som ble løst på Fagerheim Café".

 

Torbjørg Hansen skriver videre at Ingeborg Fagerheim Gustavsen og mannen bodde i 2. etasje over kafeen - og at senere (begynnelsen av 70-tallet) holdt butikken  Elektro Sport (Per Pettersen) til der. Fra 1979: Centrum Radio & TV.  

Endret av Oddbjørn Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fant jeg vielsen mellom Nicolay Albert Gustavson, f. 4/2 1898, og Olga Margrethe Mehlum, f. 7/2 1905! Det gifet seg 17/8 1925 i Tønsberg - og han var da pianist på byens kino. Dermed er det slett ikke utenkelig at han er identisk med den senere organisten.

 

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20051012020357.jpg

 

Sånn kan det gå, Oddbjørn, og plutselig vet vi mye mer om denne familien med røtter i Värmland. Når det gjelder Olga Mehlum, så er det kanskje farmoren som satte sitt preg på utviklingen, Åse Marie Caspersdatter Ziegler, som giftet seg med verksarbeider Lars Olsen på Mellum, Nes Verk. Sønnen Lars Peder Oscar Larsen ble altså senere kontorist og bokholder på verket, og bragte etternavnet Mehlum inn i slekten, og da passet det seg bra at datteren giftet seg med organisten Nicolay, som sågar skrev seg som Gustavson. Men vet du mer om Åse Marie ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20051012020357.jpg

 

Sånn kan det gå, Oddbjørn, og plutselig vet vi mye mer om denne familien med røtter i Värmland. Når det gjelder Olga Mehlum, så er det kanskje farmoren som satte sitt preg på utviklingen, Åse Marie Caspersdatter Ziegler, som giftet seg med verksarbeider Lars Olsen på Mellum, Nes Verk. Sønnen Lars Peder Oscar Larsen ble altså senere kontorist og bokholder på verket, og bragte etternavnet Mehlum inn i slekten, og da passet det seg bra at datteren giftet seg med organisten Nicolay, som sågar skrev seg som Gustavson. Men vet du mer om Åse Marie ?

 

Jeg vet ikke så veldig mye, men søker du på Ziegler her i forumet (og f.eks. i DIS-Norges slektsforum), finner du en del.  Aase Marie Casparsdatter ble født på Bjornes i Austre Moland 30/6 1839.  Foreldrene var Caspar Ziegler (1821-1870) og Ingeborg Gurine Ellefsdatter (1816-1893).  Caspar Ziegler var også født på Bjornes, og han døde på Skjulestad.  Ziegler-familien fantes i Lesja (knyttet til Lesja-verket) i tidligere generasjoner.  Ingeborg Gurine Ellefsdatters foreldre var Ellef Amundsen (1778-1833), f. på Kongsberg og død på Skjulestad i Austre Moland - og Tøri Olsdatter (1792-1850), angivelig fra Herefoss.

Endret av Oddbjørn Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Peder Oscar Mehlum er jeg for øvrig også i slekt med (litt fjernere, riktignok).  Navnet Mehlum er en "forfinet" variant av plassnavnet Mellum - eller Mellom (ligger mellom to vann) på Nes Verk.  Han var min farmors firmenning.  Felles opphav:  Sone Christensen Vassenden.  Og Lars P. O. Mehlums kone, Ellen, var firmenning til min farfar.  Hennes far, Ole Torbjørnsen (f. 1855), var dessuten den eldste broren til Thorvald Torbjørnsen (f. 1882), som var gift med min farfars søster, Elen Karoline Johannesdatter.  Thorvald og Elen Karoline bodde i Østerkleiv, Tvedestrand.

Endret av Oddbjørn Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Anders Gustav Gustavsens opphav i Värmland, har jeg ikke kildesjekket det - men refererer her den konteksten andre har plassert ham i:  Han skal være født i Svanskog (Bollsbyn) i Värmland 14. oktober 1851 - som sønn av soldaten Gustaf Larsson Grön (12/11 1817 - 10/1 1867, Svanskog) og Anna Jansdotter (18/12 1816 - 10/6 1886, Svanskog).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke så veldig mye, men søker du på Ziegler her i forumet (og f.eks. i DIS-Norges slektsforum), finner du en del.  Aase Marie Casparsdatter ble født på Bjornes i Austre Moland 30/6 1839.  Foreldrene var Caspar Ziegler (1821-1870) og Ingeborg Gurine Ellefsdatter (1816-1893).  Caspar Ziegler var også født på Bjornes, og han døde på Skjulestad.  Ziegler-familien fantes i Lesja (knyttet til Lesja-verket) i tidligere generasjoner.  Ingeborg Gurine Ellefsdatters foreldre var Ellef Amundsen (1778-1833), f. på Kongsberg og død på Skjulestad i Austre Moland - og Tøri Olsdatter (1792-1850), angivelig fra Herefoss.

 

Takk for det, Oddbjørn. Fant også en side på Geni som du har vært borte I.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ennå noen løse brikker i dette puslespillet.  Jeg har ikke funnet noe dødsfall verken for Anders Gustav Gustavsen eller for kona Anne Johnsdatter (altså min tippoldefars søster).  Heller ikke eldstesønnen Gustav Carl Gustavsen eller døtrene Anna Mathilde og Anna Marie har jeg sett skimten av etter 1910/1913.

 

Jeg går for øvrig ut fra at den "Anna Askekjær" som er omtalt på s. 82 i Torbjørg Hansens Tvedestrands-bok, kan være identisk med Anne Johnsdatter (Askekjær) Gustavsen:

"Holt Verksted holdt til nederst i Fjærkleivene, vis-a-vis "Kjærgårdskleiva" (...)  Anna Nora Takvam forteller at hun kjøpte "knekk" av Anna Askekjær som bodde i nærheten av Holt Verksted". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.