Gå til innhold
Arkivverket

Mødrehjem Horten


Marit Nyhus
 Del

Recommended Posts

Hei

 

Finnes det opplysninger om det har vært noe som het Horten fødehjem eller mødrehjem hvor ugifte kvinner fikk barn før 1940? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Marit Nyhus

 

Statsarkivet har utarbeidet en oversikt over barnehjem, fødehjem og spesialskoler i vårt distrikt som vi vet om, og Horten fødehjem/mødrehjem er ikke på denne lista: http://www.arkivverket.no/arkivverket/Arkivverket/Kongsberg/Kilder/Oversikt-over-barnehjem

 

Det kan være at Vestfoldarkivet eller IKA Kongsberg (Interkommunalt arkiv for Buskerud, Telemark og Vestfold) kjenner til dette, men vi kan ikke funnet et eget arkiv etter det på Arkivportalen.

 

Vennlig hilsen

Statsarkivet i Kongsberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar.

Jeg hjelper en bekjent med å finne mer opplysninger om hans farmor som het Anna Marie Trulsdatter Hølen (gift Molstad) født i Modum 28/1-1909 død på Hamar 14/6-1989. Hun ble gift i 1937 og bodde da i Vestre Aker.

 

Det er i hans familie av nå avdøde personer sagt at Anna Marie skal ha fått et barn før 1937 på et fødehjem i Horten. Hva som skjedde med dette barnet er det ingen som i dag vet noe om. 

Det er da denne gåten han håper å få svar på men vet det er som å lete etter "nåla i høystakken" da han ikke har mer opplysninger.

 

Jeg skal spørre Statsarkivet i Oslo om de har opplysninger om når hun kom til Vestre Aker.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har undersøkt i fødselsregister for Horten for 1929-1937 og har ikke funnet innført at hun skal ha fått et barn her. Hvis vi skal undersøke videre trenger vi flere opplysninger om når barnet eventuelt ble født.

 

Vennlig hilsen

Statsarkivet i Kongsberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar og hjelp.

Har kontaktet Vestfoldarkivet som har anbefalt meg å kontakte Interkommunalt arkiv for å høre om de har noe informasjon.

Håper at det kan gi noe svar.

 

God helg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar og hjelp.

Har kontaktet Vestfoldarkivet som har anbefalt meg å kontakte Interkommunalt arkiv for å høre om de har noe informasjon.

Håper at det kan gi noe svar.

 

God helg

 

Hei!

 

"Forskergruppa" på Lokalhistorisk senter (LHS) her i Horten kjenner ikke til at det har eksistert et slikt hjem i Horten,

og mener at nærmeste mulighet må være i Tønsberg.

 

Vi vet ikke hvor et eventuelt fødselsregister for dette oppbevares, men SAKO bør være rette sted.

 

Du skriver "hans farmor skal ha fått et barn" (utenfor ekteskap / / død tidlig / adoptert?).

Når og hvor ble din bekjente's far eller andre søsken av han født?

 

 

For LHS

 

Jon Erik

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LHS ved Jon Erik Berg-Hansen er svart med egen mail.

 

 


Til SA Kongsberg.

 

Finnes det fødselsregister for Tønsberg lik den dere sjekket for Horten? Er det muligheter for at dere kan sjekke den selv om vi ikke har dato og fødselsår.?

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Marit Nyhus

 

Uten nærmere opplysninger om når barnet eventuelt ble født er det dessverre for omfattende å gå gjennom fødselsregister for Tønsberg også.

Fødselsregistre for Tønsberg ligger ute i Digitalarkivet frem til 1928: https://media.digitalarkivet.no/kb/browse?counties[]=07&archives[]=no-a1450-04000000001097&start_year=&end_year=&text=

 

Vennlig hilsen

Statsarkivet i Kongsberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar. Ja jeg regnet med at det ville bli for omfattende.

Har fått et tips om dette http://arkivportalen.no/side/arkiv/detaljer?arkivId=no-IKAK_arkiv000000072294

 

Er dette klausulert materiale? Jeg har ikke benyttet meg av denne tjenesten før så jeg vet ikke hvordan dette fungerer. Hvis jeg bestiller noe av dette materialet må jeg da fysisk til et Statsarkiv eller er dette noe jeg kan se på nett?

 

Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.