Gå til innhold
Arkivverket

Lenker fra den nye kirkebokløsningen

Hans Andersen
 Del

Recommended Posts

Du ikke logge deg inn på visningsprogrammet.

Det er imidlertid noen fordeler ved å være innlogget. En av de fordelene er å kunne velge å ha kildehenvisningene slik de var i det gamle programmet.

(Hvordan stille inn - se blogg: http://blogg.digitalarkivet.no/post/141024026015/hvordan-endre-referanse-i-visningsprogrammet )

.

Hedmark fylke, Ytre Rendal, Øvre Rendal i Rendal, Ministerialbok nr. 5 (1853-1866), Døde og begravede 1864, Side 300
Permanent bilde-ID: kb20070129610534
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070129610534

(Her har jeg valgt bort bildelenken, men har valgt bilde-ID i tillegg til brukslenken.)

.

Om en ikke logger seg inn får en denne kildehenvisningen:

SAH, Rendal prestekontor, Ministerialbok nr. 5, 1853-1866, s. 300

Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070129610534 (Helt grei, den også.)

Det er uansett ETT klikk på kopieringsikonet som gir kildeinformasjon og brukslenke.

.

Du må heller ikke fylle inn årsintervall, men det gjør trefflisten kortere.

Her har jeg valgt Hedmark på fylke og skrevet Rendal i fritekstfeltet og ikke fylt ut noen andre felt:

https://media.digitalarkivet.no/kb/browse?counties[]=04&start_year=&end_year=&text=Rendal

En oversiktlig liste, synes jeg.

.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville si at dersom kirkebøkene for Rendal var sortert etter årstall, uavhengig om det var klokkerbok eller ministralbok vill det gi bedre oversikt over det som var tilgjengelig.
Det er klart at noen vil ha de sortert etter type kirkebok, men mange ganger er det uvesentlig.
Dessuten blir ofte siden full og man må bla over flere sider, da hver anføring tar mer plass enn hva som er i "gamle oversikten" ober kirkebøker i et fylke etc.

Det er behov for bedre muligheter til å sortere kildene, men det håper jeg kommer ved neste oppdatering og før presentasjonen for DIS-Oslo/Akershus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen fordel ved det nye visningsprogrammet er at en ikke behøver å vite i hvilket fylke et sogn eller prestegjeld ligger, for å finne rett kirkebok. Om en ikke aner hvor Hedrum er, kan en begynne å skrive navnet og da kommer Vestfold: Hedrum opp.

Har en en barnefar eller brudgom født i Sande og det ikke står hvilket fylke det er, kommer Sande opp i fire mulige fylker når en har skrevet Sande:

Vestfold, Sogn og Fjordane, Møre og Romsdal og Nordland.  Denne kunnskapen er viktig når en skal finne rett person og det er ikke sikkert en visste på forhånd at det var flere mulige steder å lete..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt bruk for bildelenke og bruker altså kun permanent sidelenke.  Dvs. at jeg må lære meg å bruke "Brukslenke til sidevisning".

Hvorfor gjøre det så komplisert.  Jeg trenger bare en "en-klikk" løsning, alternativt "alt/ctrl + et eller annet som kombinerer henting av brukslenken for sidevisning og kopierer den i samme omgang.  Er det så vanskelig?

"En-klikk"-løsningen er der allerede. Det finnes en kopiinnstillingsmeny i brukermenyen. Der kan du velge at bare brukslenke for sidevisning skal kopieres. Når dette er gjort, klarer du deg med ett klikk på kopiknappen hver gang du vil kopiere en referanse, og så ligger brukslenke for sidevisninig, og bare den, på utklippstavla di.

Når jeg først er i gang så etterlyser jeg en enklere vei til de enkelte kirkebøkene.  Det er et stort tilbakeskritt å måtte velge (fylle ut) år/intervall, type kb osv.  Det er ganske mange "klikk" for en er i mål.  Kan vi få en kb-oversikt pr. sogn/kirke a la den gamle løsningen som en kommer til når en velger fylke?  Det er jo ikke alltid en vet år eller årintervall og det er klart ønskelig å se alternativene.

Du trenger slett ikke fylle ut alt mulig. Hvis du vil ha en oversikt pr. sokn, fyller du kun ut soknefeltet, for eksempel slik. Tidsrom, kirkeboktype osv. kan du fylle ut hvis du ønsker å forkorte trefflista.

Jeg har faktisk vurdert å slutte som slektsforsker pga alt dette negative.

Det ville være leit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slik med alt som er nytt at noko vert betre og noko vert dårlegare. Kva ein tykkjer er best er ei smakssak og har ofte også å gjere med kva ein er vant med. Det nye søkjeverktøyet kan gjere det enklare å finne fram til rette kyrkjebøker for eit sokn, men ein mistar det store oversiktlege biletet av kva som er tilgjengeleg av kyrkjebøker innanfor eit område. Eg er vant med dette, og tykkjer det er kjekkare å få ei liste på 655 kyrkjebøker frå Sogn og Fjordane enn ei side med nokre tomme søkjefelt, og der resultatet er hulter til bulter over ørten sider. Eg seier ja takk, begge deler, og har teke vare på dei gamle fylkesvise listene. Desse kjem eg nok til å bruke framover, sidan det tek mindre tid når ein får gjere ting slik ein er vant med.

Eit alternativ til det nye framfinningsverktøyet er forresten å gå inn via "Finn kilde" og velje kyrkjebøker derifrå.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider