Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Rittmester Nils Magnusson Ekman fra Sverige og 2 artikler i SGT

Recommended Posts

I en database har jeg funnet at det i Svensk Genealogisk Tidskrift (SGT) skal vær 2 artikler om ryttmester Nils Ekman. Artiklene skal befinne seg i SGT 1999:1 s 270-272 og  SGT 2000: 3-4 s 153. Er det noen som kjenner til hvordan jeg kan få tak i disse artiklene?

Min 3 x tippoldefar Magnus Nilsen Ekman var snekkersvend fra Sverige. Han giftet seg 1. i Christiania 1764 med Anna Jensdatter og 2. 1791 i Eidskog med Kirsti Andersdatter.

I 1. Ekteskap hadde Nils barna:

·       Abraham 1764-1765

·       Abraham 1766

·       Carl Magnus 1769, vokste opp (Brukte Ekman)

·       Anna Kirstine, 1774 vokste opp

I 2. Ekteskap

·       Nils 1795-1852 (Han kaller sin far Magnus Nilsen Ekman)

Jeg har foreløpig bare funnet en aktuell Magnus f. i Sverige 1739 (på Ekman) i Stockholm. Hans foreldre var Rittmester Nils Magnuson Ekman (ca 1710-1754) og Anna Brunberg.

Nils og Annas barn var:

·       Carl 1736-1737

·       Magnus 1739

·       Abraham 1743

·       Erik 1750-1756

·       Nils 1752-1752

Navnelikheten mellom Nils Magnuson Ekmans barn og Magnus Nilsens barn er bemerkelsesverdig, særlig tatt i betraktning av at Abraham ser ut til å være et relativt uvanlig navn både i Norge og Sverige.

Jeg skulle derfor gjerne vite om det står noe i de 2 artiklene i SGT som belyser hva som skjedde med Rittmester Nils Magnuson Ekmans barn.

Endret av Cecilie Simon

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.