Gå til innhold
Arkivverket

Peder Torson Sele - "synden for Bergen"


Aase R Sæther - Gloppen
 Del

Recommended Posts

I innlegg 21 har jeg lenke til Maren Dortheas dåp i 1746. Kan du lese hva som står bak Alexander? Er det et gårdsnavn?

 

Dette er trolig dåpen til Nelle Marie (Nieslke) i Førde 1749. Her er verken farsnavn etter stedsnavn på Alexander, men han er snekker av yrke.

 

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070227240665.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trur at eg er inne på ei muleg forklaring i forrige innlegg. Eg skal redigere inn litt meir om det her, men må gjere eit par oppslag fyrst.

 

Redigert:

 

1. Vi veit at Aleksander Torsteinson (Verlo) var gift og busett i Sunnfjord ved skiftet etter faren Torstein Kristofferson Verlo i 1750. På den måten passar han godt til ekteskapet du har funne.

 

2. Namnet Alexander er eit uventa namn ved dåpen på Grov i 1713. Kvifor blir det brukt? Teorien kan vere at Torstein er på rimeleg god fot med Hans Erikson Rygg, som er ein "stor" mann i Gloppen på den tida. (Grov og Rygg grensar til kvarandre). Torstein brukar ein kjent gammal teknikk til å skaffe seg godvilje hos Hans, nemleg å kalle han til fadder, og attpåtil bruke namnet til Hans sin nyleg avdøde son - ? Og når han så gifter seg med ei "fin" dame, hektar han på Fæster og, som blir brukt av Hans sine etterkomarar?

 

Framleis berre teori.

 

Ein annan teori er at Torstein si kone er ei Fæster, men eg finn ikkje noko som tydar på at han har skifta ut Mari Olsdtr Egge som han gifta seg ned i 1704.

 

Redigert igjen:

 

Kan dei to døtrene du nemner i eit tidlegare innlegg vere hans?? Og har du andre førekomstar av "Alexander Fæster" som kan dragast inn?

Det kan selvsagt tenkes at de to jentene vi fant døpt i Førde 1746 og 1749 er barn av Alexander Tostensen og ikke som vi har antatt av Alexander Hansson Fæster (f.1716 på Rygg). I så fall har du fåt svar på noe av det du lurte på, mens Fæster slekten har fått et nytt spørsmålstegn. Hvor ble det av Alexander Hansson Rygg f. 1716?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står Alexander Snedker på Maren sin dåp også. Dette var verkeleg ei uventa dreiing i saka - eg forfølgjer ein "tilfeldig" familie på denne måten, og dumpar plutseleg opp i Fæster-salaten!

 

Ein interessant detalj som knyter "Alexander Torsteinson Fæster" frå vigsla saman med "Alexander Snedker" som døyper Maren: Hr Iver Myhlenphort er forlovar ved vigsla, og fadder på Maren.

 

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er rett ut Festlig :-)  Men hvordan i all verden kommer denne Alexander Tostensen inn i Fæster slekten. Datteren Maren Dorthea døper bl.a ett av sine barn for Alexander Fæster Jacobsen. Hun døper også en datter for Anna Dorthea og det må jo være tegn på at paret jeg fant gift i Førde i 1744 er hennes foreldre. Anna Dorthea Nielsdtr. Giessing var altså datter av Niels Gjessing og Dorethe Greve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1750 har Alexander ein bror Kristoffer som er "konstabel i Bergen".  Kanskje det kan vere noko interessant å finne om eg greier å finne denne konstabelen - noko eg så langt ikkje har greidd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er den tidligere nevnte Alexander Heljesen Fæster som var gift med Anne Margrethe Corneliusdtr.

 

 

  • 33 Innlegg
  • LocationLillestrøm

Skrevet 18 December 2012 - 00:05

Hei !

Har gjort et forsøk på å transkribere første del av skiftet (er på ingen måte ekspert, så det er nok noen feiltolkninger). Vil forresten takke for lenken til vielsen mellom Mattis Kirkeide og Anne Margrethe, det har jo gitt meg en del nye aner :-)

Anno 1746 den 27 april -?-
med lensmanden Ras-
mus Jonnsen houg?, og 2de
vurderingsmænd, anders
giertsen fløjtevog og -?-
Jonnsen houge, va
re vi forsamlede, paa
kræmersætte? Holmen
i Bremanger Sogn, og
-?- Skibrede?, for at
holde skifte og deling efter
afg: Alexander Hellesen Fæs
ter, kræmer og gæstgie
ver samesteds, som udi
aaret 1743, ved en ulyklig
hændelse paa Søen Druknede,
imellem hans Efterladte
Enke anna Margrete Stox
paa den ene, og deres fel
les børn naml: Helle Alex
andersen paa 10de aar, Alex
ander Alexandersen to aar,
fød efter faderens død,
Ingeborg Margrethe Alexan
dersdatter, 7 aar, Andrea
Alexandersdatter, 6 aar, og
Anne Margrete Alexanders
datter,4 aar, paa den an
dre side;
 
 
 
Takk for innspillet ditt Christian, god pinse og en riktig god 17 mai.
  • 33 Innlegg
  • LocationLillestrøm

Skrevet 18 December 2012 - 00:05

Hei !

Har gjort et forsøk på å transkribere første del av skiftet (er på ingen måte ekspert, så det er nok noen feiltolkninger). Vil forresten takke for lenken til vielsen mellom Mattis Kirkeide og Anne Margrethe, det har jo gitt meg en del nye aner :-)

Anno 1746 den 27 april -?-
med lensmanden Ras-
mus Jonnsen houg?, og 2de
vurderingsmænd, anders
giertsen fløjtevog og -?-
Jonnsen houge, va
re vi forsamlede, paa
kræmersætte? Holmen
i Bremanger Sogn, og
-?- Skibrede?, for at
holde skifte og deling efter
afg: Alexander Hellesen Fæs
ter, kræmer og gæstgie
ver samesteds, som udi
aaret 1743, ved en ulyklig
hændelse paa Søen Druknede,
imellem hans Efterladte
Enke anna Margrete Stox
paa den ene, og deres fel
les børn naml: Helle Alex
andersen paa 10de aar, Alex
ander Alexandersen to aar,
fød efter faderens død,
Ingeborg Margrethe Alexan
dersdatter, 7 aar, Andrea
Alexandersdatter, 6 aar, og
Anne Margrete Alexanders
datter,4 aar, paa den an
dre side;
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner også denne: https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:NWL5-MJQ

 

Finner henne ikke under Bremanger

 

I Bremanger bygdebok bd. I s. 434 under garden Hauge br. nr. 1 finn eg :

Anne Margrete Fester  f. ca. 1742 på Holmen (i Bremanger)  gift 1750 med Kristian Meyer  f. ca 1722

  d. 1791 på Hauge

Barn:   Henrik Meyer f. 1752  d. 1827  Han vart seinare lensmann i Bremanger

 

Men desse opplysningane kan umuleg stemme då Anne Margrete i tilfelle var bare 8 år det året ho gifte seg og 10 år då sonen Henrik var fødd. (Altså dessverre nok ein feil i bygdeboka for Bremanger!!!)

 

Anne Margrete er oppgjedd være datter til Aleksander Helleson Fester og Anne Margrete Korneliusdtr. Stok på Holmen i Bremanger.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Bremanger bygdebok bd. I s. 434 under garden Hauge br. nr. 1 finn eg :

Anne Margrete Fester  f. ca. 1742 på Holmen (i Bremanger)  gift 1750 med Kristian Meyer  f. ca 1722

  d. 1791 på Hauge

Barn:   Henrik Meyer f. 1752  d. 1827  Han vart seinare lensmann i Bremanger

 

Men desse opplysningane kan umuleg stemme då Anne Margrete i tilfelle var bare 8 år det året ho gifte seg og 10 år då sonen Henrik var fødd. (Altså dessverre nok ein feil i bygdeboka for Bremanger!!!)

 

Anne Margrete er oppgjedd være datter til Aleksander Helleson Fester og Anne Margrete Korneliusdtr. Stok på Holmen i Bremanger.

 

 

 

Forfatteren blander sammen mor og datter som begge het Anne Margrethe. Anne Margrethe f. 1742 giftet seg ca 1765 med Mattis Andersson Kirkede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette vart litt av eit hovudbry! Det startar forholdsvis enkelt, med at eg skal ha tak i ein Aleksander Torsteinson som er gift og busett i Sunnfjord i 1750 - og Rune finn ein til meg. Men kvifor Fæster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke første gang Fæster navnet gir oss hodebry Aase. Og jeg har på følelsen at det heller ikke er siste gang. Sier bygdeboka noe som helst om barna til Hans Eriksson Rygg. Vi har kanskje funnet en ny Fæster, men i så fall har vi mistet en annen, nemlig Alexander Hansson Fæster fra Rygg født 1716.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#35

Ja, Rune,

 

og jeg har tidl. notert at Anne Margrethe Corneliusdatter Stock (f. 1709 i Bergen) var g. 2) 1750 i Kinn m. Christian Henrichsen Meyer [f. 1724 Trondenes, som var hos (kjøpmann?) Christian Vedler da han ble konfirmert Dom 18 a Trinit 1743 i Bergen KK, 17 år gml. (fra Tronæs prestegjeld i Nordland)] og altså g. 1) m. Alexander Heljeson Fæster. Sønnen Henrik Georg Christiansen Meyer (1752 Bremanger, Kinn - 1827) var lensmann Bremanger, bonde og gaardbeboer, medcommissair - forligelse-commissionen og g.m. Pernille Abelone Michelsdatter (f. 1749). Sistnevntes sønn igjen, Alexander var m.a.o. f. ca. 1782 i Bremanger.

Men dette hadde du vel fra før.

Fortsatt god feiring!

 

mvh

Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magefølelsen min seier at vi har funne ein Fæster, men berre ein "jukse-fæster".. Eller kan vi greie å inkludere Torstein Kristofferson i Fæster-slekta?

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har sett litt på kva utvegar vi har for å kome vidare, og i fyrste omgang sett på Alexander sine sysken. Broren Peder er altså den tråden startar med, som er attfunnen med etterkomarar på Sælen og seinare truleg i Bergen. Broren Kristoffer, "konstabel i Bergen" kjenner vi berre frå skiftet på Verlo i 1750.

 

Systera Marte er det skift etter i Skavøypollen i 1754, med etterkomarar. Systera Anne har eg derimot ikkje full kontroll på endå - noko ekteskap med Jon Jensson Husevåg har eg ikkje funne, derimot 2 søner Jens og Lars i 1747 og 1749. Deretter får dei Alis på Krabbestig i 1752 (død same år) Torstein i 1754, og Ola i 1758 (død same år), dei to siste også på Krabbestig.

 

Så vil eg tru at eg finn henne som enkje Anne Torsteinsdtr Krabbestig (nabogard til Husevåg), gift i 1765 med enkjemann Anders Pederson Igland - etter at Jon Jensson Krabbestig døydde i 1762 (utan skifte).

 

og lenger er eg ikkje koma for øyeblikket.

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har søkt gjennom ulike databaser uten å finne flere spor verken av Alexander m/hustru eller Kristoffer.

 

Derimot finner jeg at Nielske Marie Fæster (Alexandersdtr.) ble konfirmert i Korskirken i Bergen 06.10.1765. Om da foreldrene var døde eller familien var flyttet til Bergen på det tidspunktet, vet jeg ikke.

 

Jeg har videre sett på barnedåpene til Nielsche Marie's  og Maren Dorthe's barn i håp om å finne noe der.

 

Når det gjelder Marens barn, så var Karen Fæster og Hans Fæster faddere i 1772., mens Nielsche Marie var fadder i 1775, 1781 og 1784. Derimot finner jeg ingenting av interesse ang Nielske's barn.

 

Ingen av foreldrene er altså blant fadderne fra 1772 og utover vilket får meg til å tro de var døde. Jeg ser heller ikke Peder Tostensen blant fadderne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endå fleire lause tankar. Denne Jon Jensson som Anne Torsteinsdtr er gift med, er ikkje å finne under verken Husevåg eller Krabbestig i den gamle bydeboka i alle fall. Men når eg leitar etter det, ser eg at Alexander Didrikson Fæster på Vågsberget har vore eigar på Husevåg - utan at eg vil dra ein einaste konklusjon av det; eg berre nemner det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jon Jenssen Krabbestig døper en sønn Tosten  03.12.1754.

 

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=sogndaap&gardpostnr=173014&merk=173014#ovre

 

Ser nå at du nevner både ham og sønnen Ola som ble døpt i 1758 i innlegget ditt.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du verden, her har det kommet mange spennende innlegg! Og så Fæster da :-)

 

#23

I skiftet etter Dorthe Greve i 1725 har Sollied i tillegg notert at datteren Anne Dorthea Gjersing (Gjessing), gift med Alexander Torstensen Fæster, ga avkall på arv – datert «Nojdal» 5. okt. 1750. Stedsnavnet gir ingen mening (kanskje var Sollied en smule overarbeidet da han renskrev notatene sine?). Menes det Højdal – og da kanskje Høydal på Svanøy i Sunnfjord? Jeg har ikke klart å finne ut hvor Sollied har opplysningene fra, dette nevnes ikke i skiftet etter Niels Jessing (Gersing) i 1749.

 

#24, #40

Når det gjelder Alexander Torstensens bruk av navnet Fæster kan det hende man må gå lenger tilbake i tid for å finne en kobling. Hans far Torsten Christophersen var 24 år i 1701 og født i fogderiet (#15). Hvem Torstens foreldre var er helt uvisst, en av foreldrene kan ha vært av Fæster-slekta.

Men som Åse skriver var Alexander kanskje oppkalt etter en Alexander Fæster (selv om det ikke står i kirkeboka #17). Uansett må han sosialt stått på noenlunde samme nivå som kona, ellers ville ekteskapet vært trøblete.

 

Ellers har også jeg lett etter konstabel Christopher Torstensen (#15, #41) - han gjemmer seg godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eine staden i Gloppen der Torstein er registrert, er "like borti høgget" her, noko som gjer dette ekstra spennande. Han skal vere fødd i fogderiet (dvs Nordfjord) i følgje opplysningane i manntalet 1701. Kvifor han tener på Lotsberg veit eg ikkje - eg ser ikkje noko samband mellom han og Svein Olson som han er hos.

 

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#42:

 

Maren Dororthea Alexandersdatter og repslager Jacob Abrahamsens datter Johanna Dortheas dåp i Bergen KK 19. mars 1770:  https://media.digitalarkivet.no/kb20070321610287.

 

Jeg noterer fadderne Anna Maria Galles?, Anna Elisabeth Fæster, Elling Beyer, Frantz Didrik Grung og Jan Hardle?

 

Funderer på hvem Anna Elisabeth Fæster kan være? En moster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#42:

 

Maren Dororthea Alexandersdatter og repslager Jacob Abrahamsens datter Johanna Dortheas dåp i Bergen KK 19. mars 1770:  https://media.digitalarkivet.no/kb20070321610287.

 

Jeg noterer fadderne Anna Maria Galles?, Anna Elisabeth Fæster, Elling Beyer, Frantz Didrik Grung og Jan Hardle?

 

Funderer på hvem Anna Elisabeth Fæster kan være? En moster?

Anna Elisabeth Fæster er trolig identisk med datter til Hans Lorentzen Fæster f. ca 1720 og kona Susanna Goltz. Anna Elisabeth ble døpt 02.11.1749.. Jeg klarer ikke å se noen slektsforbindelse dersom Alexander Tostensen var en "falsk" Fæster.

 

Hans var sønn av Lorentz Conradus Alexandersen Fæster f.1691 og kona Else Sem(b). Lorentz C. var igjen sønn av Alexander Diederichsen Fæster og  Karen Jensdtr. Lindgaard. Og han igjen sønn av den første Fæster vi registrerte, nemlig Diederich Fæster og Trine Cordtsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.