Gå til innhold
Arkivverket

Søker mor og far til Anne Christine Gundersdatter Berg


Truls Corneliussen
 Del

Recommended Posts

Man bør vel lete etter Anne Christine sitt dødsfall i årene etter 1865.

 

Jeg skummet  kirkeboken for Oslo Domkirke/Vår Frelsers Menighet frem mot 1872 ,men fant henne ikke.

 

Kan ha oversett dødsfallet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjort det samme, Ann-Mary, men ikke funnet noen som passer, ikke Anne Hansen eller Anne Christine Gundersdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for mange gode svar og jeg har fått mye god dokumentasjon på viktige hendelser.

Men jeg er ikke kommet nærmere det jeg søkte i starten:

 

Hvem som er foreldrene til Anne Christine Gundersdatter (Berg)

 

Når så mange gode hjelpere ikke finner foreldrene, er det noen som har en teori om hvorfor

vi ikke finner dem ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hittil har jeg søkt etter Anne Christine Gundersdatters fødsel/dåp i årene 1780/1783 ut fra oppl. om født i juni 1782 og 1783, beregnet, i ft 1865.

 

Jeg søkte på Familysearch og utvidet søket, 1784-1790, og da fant jeg Anna Kierstina, f. april 1787, med foreldre Gunder og Lisbeth. Det er ikke godt å se etternavn på foreldrene i denne dåpsinnførselen i kirkeboka for Oslo Domkirke.

https://media.digitalarkivet.no/view/7234/78

 

Dette paret, Gunder og Lisbeth får en datter, Martha Maria, i 1789. Foreldrenes navn er da Gunder Hejret og Elisabeth Thronsdatter.

 

https://media.digitalarkivet.no/view/7234/94

 

 

 

 

 

Siden du er usikker på fødselsår på din Anne Christine Gundersdatter, tar jeg med dette.

 

Har du opplysninger om fødselsår for Anne Christine fra slekta, eller har du funnet det i noen kirkebok ved søk på Internett?

Og i hvilken kirkebok er oppl om at Anne døde i 1865, ført? Hadde vært greit å se hva som står der.

Endret av Randi Elisabeth Haugros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.geni.com/people/Gunder-Gulbrandsen-Hejret/6000000019553394192

 

 

Gunder Hejret står på denne listen.

 

Gårdeiere i Christiania by 1787.

Område: Nordre Qvarter

Husnr 26 a Gunder Hejret

https://www.oslo.kommune.no/OBA/2004/Manntall/Gardeiere_1787/eiere1787_nordre.asp

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En i familien sier at dåpen til Anne Christine er registrert i Gamle Aker kirkebok, men at det er vanskelig å tyde foreldrene.

Det er nok herfra jeg har kilden om hennes dåp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En i familien sier at dåpen til Anne Christine er registrert i Gamle Aker kirkebok, men at det er vanskelig å tyde foreldrene.

Det er nok herfra jeg har kilden om hennes dåp.

 

Gamle Aker eksisterte ikke som menighet før i 1861. De menighetene/sognene som eksisterte i det som i dag er Oslo til langt forbi 1820, er følgende: Aker, Garnisonsmenigheten/Slottsmenigheten, Oslo hospital/Gamlebyen menighet og Oslo domkirke/Vår frelsers menighet.

 

Tukthusmenigheten eksisterte vel også, men den er vel ikke så aktuell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hittil har jeg søkt etter Anne Christine Gundersdatters fødsel/dåp i årene 1780/1783 ut fra oppl. om født i juni 1782 og 1783, beregnet, i ft 1865.

 

Jeg søkte på Familysearch og utvidet søket, 1784-1790, og da fant jeg Anna Kierstina, f. april 1787, med foreldre Gunder og Lisbeth. Det er ikke godt å se etternavn på foreldrene i denne dåpsinnførselen i kirkeboka for Oslo Domkirke.

https://media.digitalarkivet.no/view/7234/78

 

 

 

Uaktuell. Ble begravet 7 mars 1794.  (se venstre marg i kirkeboken)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for at man ikke skal gå seg "vill"

Det finnes enda en Hans Pedersen Berg og Anne Maria Gundersdatter

 

 

Name: Hans Pedersen Berg

Birth Date: 1793

Birthplace:

Age: 27

Spouse's Name: Anne Maria Gundersdr

Spouse's Birth Date: 1790

Spouse's Birthplace:

Spouse's Age: 30

Event Date: 01 May 1820

Event Place: Garnison Menighet, Oslo, Akershus, Norway

Father's Name:

Mother's Name:

Spouse's Father's Name:

Spouse's Mother's Name:

Race:

Marital Status:

Previous Wife's Name:

Spouse's Race:

Spouse's Marital Status:

Spouse's Previous Husband's Name:

Indexing Project (Batch) Number: M42825-4

System Origin: Norway-VR

GS Film number: 125779

Reference ID: 2:1MGTB50

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.