Gå til innhold
Arkivverket

Signetring med bumerke


nilsleivann@hotmail.com
 Del

Recommended Posts

Hei.

Jeg har en signetring jeg gjerne skulle visst litt mer om.

Den har initialene NSS, der det er en liten krusedull nede til høyre for den andre s'en.

Bumerket er en stor R (muligens rune) med en liten pil i forlengelsen bakover.

Den skal ha tilhørt Nils Sørensen Leivann, men det navnet går bakover i annenhver generasjon fra meg til i hvertfall starten av 1600-tallet.

Jeg har fått tips om at det kan være Niels Sorensøn Levatten som døde 31/5 1695.

Finnes det noen arkiver der slike segl kan ha vært brukt, og hvordan finner jeg eventuelt dem?

Mvh.

Nils J Leivann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har en signetring jeg gjerne skulle visst litt mer om.

Den har initialene NSS, der det er en liten krusedull nede til høyre for den andre s'en.

Bumerket er en stor R (muligens rune) med en liten pil i forlengelsen bakover.

Den skal ha tilhørt Nils Sørensen Leivann, men det navnet går bakover i annenhver generasjon fra meg til i hvertfall starten av 1600-tallet.

Jeg har fått tips om at det kan være Niels Sorensøn Levatten som døde 31/5 1695.

Finnes det noen arkiver der slike segl kan ha vært brukt, og hvordan finner jeg eventuelt dem?

Mvh.

Nils J Leivann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Nils J. Leivann

 

Søk på internett tyder på at personen du henviser til bodde i Bratsberg amt (Telemark). Det kan muligens forekomme denne type segl på materiale i for eksempel arkivet til Bratsberg len og amt, men dette er tilfeldig. Katalog over dette arkivet ligger tilgjengelig i Arkivportalen og materialet kan lånes på lesesalen vår.

 

Det kan også finnes denne type segl i lensregnskaper, stiftamstueregnskaper og fogderegnskaper. Dette er materiale som er tilgjengelig i Digitalarkivet under «Regnskap og skatt»: http://arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet

Bruk de forskjelligene lenkene for det skannede materialet. Nyere regnskapsmateriale (nyere enn 1700) kan lånes på lesesalen til Riksarkivet.

 

Vennlig hilsen

Statsarkivet i Kongsberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.