Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Hjelp til tyding av innførsel i MIN Nr. 2 for Strøm (Odalen) 1716 – 1741.

Recommended Posts

Den Gotiske Grønnskolling (jeg) er atter en gang i bønnemodus –

Kan noen hjelpe med dette:

Side 525 i ovennevnte MIN, tredje siste innførsel i kolonnen helt til høyre (Lenke)

Mitt sedvanlige slette transkriberingsforsøk presenteres herved:

«Døbt mons(?) Jendsen(?)/Fendsen Haugens(?)/Baugens(?) Ægte = Søn Nm Hans

fadd: Giøren Rud, Sønnow Knapper, Svend- Ibid, Ola, Torgau(?), Ola MoeEie.

Setter som vanlig min lit til de Særdeles Skriftkyndige trollmenn og -kvinner som utrettelig assistérer oss «esler». (Siste ord kan, hvis ønskelig, utmerket godt oversettes til engelsk – og derved få en ekstra dybde . . .  ;-)

Tillater meg som alltid å fremføre en hjertelig forhåndstakk.

Døbt Hans Findsen Vangens Ægte Søn Nne. Hans, Fadd: Giøran Rud, Sønnov Knapper, Svend Ibid., Ole Torpen, Ole MoeEjer.

Dåpsdato: 13. januar.

Slutter aldri å forundre meg over hvordan dere Magikere klarer å lese dette, tydeligvis problemfritt. At faderens fornavn skulle være Hans, sett i forhold til prestens tydelige «H» i sønnens navn, ville vel aldri falt meg inn. Men Findsen ser jeg nå, og at «V»-en i «Vangen» gikk meg hus forbi . . . vel, «jeg gremmes» – for å sitére en oversatt og velkjent tegneseriefigur.

Og takker dyptfølt for hjelpen

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.