Gå til innhold
Arkivverket
Olav Rugholm

Hjelp til å tyde Kirkeboka og forstå Kirkeboka.

Recommended Posts

Olav Rugholm

Ca midt på første side under Værnes er Lars Olsen Munchhaugens ( kan det være kona det står?) introdusert.

Har dette noe med dåpen under, Uekte Christina og gjøre?

Klarer ikke å tyde hva som er skrevet i denne dåpen.

Øverst på samme side blir Anne Malena døpt. Foreldre Lars Olsen Munchhaugen og Anna Martha Ericsdtr.

Hvilken dato ble hun født/ døpt?

https://media.digitalarkivet.no/view/16373/243

 

 Lars Olsen Munchhaugen og Anna Martha Ericsdtr. ble gift 10 Juni 1800

 

https://media.digitalarkivet.no/view/16373/286  Nr 31

 

De fikk sønnen Lorentz en måned senere 11 Juli 1800

https://media.digitalarkivet.no/view/16373/56 Like under mitten på høre side.

Kan det ha med at de levde i synd da Lorentz ble skapt at Lars Olsen Munchhaugens ( kan det være kona det står?) er introdusert 12 år senere?

 

Lars Olsen Munchhaugen og Anna Martha Ericsdtr. har også barn født i 1804 og 1807

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070925620425.jpgVenstre side langt oppe på siden

https://media.digitalarkivet.no/view/16373/163Litt under mitten på venstre side.

 

Håper noen kan gi svar på dette.

Mvh

Olav Rugholm

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

Det andre barnet som ble døpt denne søndagen er Anne Malene. Bla tilbake, så ser du at det første barnet som ble døpt var Inger. Datoen er 4. søndag etter påske og det står også 26. der.

 

5. søndag etter påske blir Lars Olsen Munkhaugens kone introdusert (etter fødselen av Anne Malene.) i menigheten.

 

4. søndag etter påske (Dominica Cantate)     26. april 1812
5. søndag etter påske (Dominica Rogate)     3. mai 1812

 

Endret av Anne-Lise Hansen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

Etter sønnen Lorentz' dåp blir moren, Lars Olesen Tangens kone introdusert på neste side, 9. søndag e. Trin = 10. august 1800.

 

(Neste side):

Nord-Trøndelag fylke, Stjørdal (Værnes), Skatval, Lånke  (Leksdal), Øvre Stjørdal (Hegra) i Stjørdal, Ministerialbok nr. 709A07 (1797-1815), Kronologisk liste 1800, Side 90-91
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070925620368
 

Endret av Anne-Lise Hansen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Olav Rugholm

Det andre barnet som ble døpt denne søndagen er Anne Malene. Bla tilbake, så ser du at det første barnet som ble døpt var Inger. Datoen er 4. søndag etter påske og det står også 26. der.

 

5. søndag etter påske blir Lars Olsen Munkhaugens kone introdusert (etter fødselen av Anne Malene.) i menigheten.

 

4. søndag etter påske (Dominica Cantate)     26. april 1812

5. søndag etter påske (Dominica Rogate)     3. mai 1812

 

 

Tusen takk skal du ha.

 

Men hvorfor i alle verden skulle Lars Olsen Munchauens kone introduseres i menigheten tror du?

 

 Lars Olsen Munchhaugen og Anna Martha Ericsdtr. ble gift 10 Juni 1800

 

https://media.digita.../view/16373/286  Nr 31

 

De fikk sønnen Lorentz en måned senere 11 Juli 1800

https://media.digita...o/view/16373/56 Like under mitten på høre side.

Kan det ha med at de levde i synd da Lorentz ble skapt at Lars Olsen Munchhaugens ( kan det være kona det står?) er introdusert 12 år senere?

Mvh

Olav Rugholm

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

Lorentz ble født 11. juli og moren måtte holde seg borte fra kirken til 10. august samme år. Denne datoen ble hun igjen 'akseptert' i menigheten.

Else B. la inn lenke (i forrige emne) til beskrivelse av hva introduksjon betyr i denne sammenhengen:

 

(Omdirigert fra Leksikon:Inngangskone)
Se også Inngangskone i lokalhistoriewiki.nos hoveddel.

Inngang eller kirkegang kaltes det når en kvinne etter å ha født ble høytidelig ført inn i kirken av presten. Kvinnene det gjaldt ble kalt inngangskoner eller kirkegangskoner. Skikken har sammenheng med urgamle forestillinger om at barselkvinnen var uren, og at hun derfor måtte holde seg borte fra kirken en tid etter fødselen, vanligvis seks uker. Inngang har middelaldersk opphav og var mange steder i Norge i bruk til langt fram mot vår egen tid. Også den ­betalingen presten fikk for å føre kvinnene inn i kirken kaltes inngang, og skulle ifølge bestemmelser fra 1584 være på 2 skilling. S.I.

 

(Min utheving)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

Introduksjonen har altså ikke noe med å ha begått leiermål, dvs. født barn utenfor ekteskap. Siden det første barnet ble født utenfor ekteskap, kan det jo hende at moren måtte gjøre skriftemål i kirken. Soldater (som Lars Olsen var da) var visst fritatt for straff for dette, mener jeg å ha lest et sted. Dette er omtalt som "de publique absolverede"., (i hovedsak kvinner som hadde fått barn utenfor ekteskap, men også andre som hadde satt seg ut over kirkens regler, og som derfor skulle utstå kirkens "disiplin"). Kilde: http://digitalarkivet.uib.no/kirkebok.htm

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Olav Rugholm

Etter sønnen Lorentz' dåp blir moren, Lars Olesen Tangens kone introdusert på neste side, 9. søndag e. Trin = 10. august 1800.

 

(Neste side):

Nord-Trøndelag fylke, Stjørdal (Værnes), Skatval, Lånke  (Leksdal), Øvre Stjørdal (Hegra) i Stjørdal, Ministerialbok nr. 709A07 (1797-1815), Kronologisk liste 1800, Side 90-91

Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070925620368

 

 

Tusen takk skal du ha. Denne har jeg ikke fått med meg.

Mvh

Olav Rugholm

Lorentz ble født 11. juli og moren måtte holde seg borte fra kirken til 10. august samme år. Denne datoen ble hun igjen 'akseptert' i menigheten.

Else B. la inn lenke (i forrige emne) til beskrivelse av hva introduksjon betyr i denne sammenhengen:

 

(Omdirigert fra Leksikon:Inngangskone)
Se også Inngangskone i lokalhistoriewiki.nos hoveddel.

Inngang eller kirkegang kaltes det når en kvinne etter å ha født ble høytidelig ført inn i kirken av presten. Kvinnene det gjaldt ble kalt inngangskoner eller kirkegangskoner. Skikken har sammenheng med urgamle forestillinger om at barselkvinnen var uren, og at hun derfor måtte holde seg borte fra kirken en tid etter fødselen, vanligvis seks uker. Inngang har middelaldersk opphav og var mange steder i Norge i bruk til langt fram mot vår egen tid. Også den ­betalingen presten fikk for å føre kvinnene inn i kirken kaltes inngang, og skulle ifølge bestemmelser fra 1584 være på 2 skilling. S.I.

 

(Min utheving)

 

Tusen Takk. Fikk med meg denne fra Else B. Det var derfor jeg stusset litt på dette at Lars kone skulle intruduseres for menigheten igjen 12 år etter første barn.

Mvh

Olav

Rugholm

Introduksjonen har altså ikke noe med å ha begått leiermål, dvs. født barn utenfor ekteskap. Siden det første barnet ble født utenfor ekteskap, kan det jo hende at moren måtte gjøre skriftemål i kirken. Soldater (som Lars Olsen var da) var visst fritatt for straff for dette, mener jeg å ha lest et sted. Dette er omtalt som "de publique absolverede"., (i hovedsak kvinner som hadde fått barn utenfor ekteskap, men også andre som hadde satt seg ut over kirkens regler, og som derfor skulle utstå kirkens "disiplin"). Kilde: http://digitalarkivet.uib.no/kirkebok.htm

 

Tusen takk igjen for all hjelp. Er litt ny i dette faget jeg så dette var nytt for meg.

Mvh

Olav Rugholm

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

Ja, det er altså introduksjon etter hver fødsel.

 

Etter Oles fødsel i 1807, døpt 5. april, blir moren introdusert 10. mai (neste side i kirkeboka:

Nord-Trøndelag fylke, Stjørdal (Værnes), Skatval, Lånke  (Leksdal), Øvre Stjørdal (Hegra) i Stjørdal, Ministerialbok nr. 709A07 (1797-1815), Kronologisk liste 1807, Side 300-301
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070925620475
 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

Forsto det nå...

Endret av Anne-Lise Hansen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Olav Rugholm

Ja, det er altså introduksjon etter hver fødsel.

 

Etter Oles fødsel i 1807, døpt 5. april, blir moren introdusert 10. mai (neste side i kirkeboka:

Nord-Trøndelag fylke, Stjørdal (Værnes), Skatval, Lånke  (Leksdal), Øvre Stjørdal (Hegra) i Stjørdal, Ministerialbok nr. 709A07 (1797-1815), Kronologisk liste 1807, Side 300-301

Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070925620475

 

 

Tusen takk igjen.

Så denne kona til Lars måtte introduseres for menighet for alle de 4 barna døpt i Værneskirka. En merkelig skikk. Lars Munchaugen og Anna Martha måtte ha flyttet fra Værnes en gang etter 1812 for de får en sønn til i Fosnes(Flatanger) som blir døpt 9 Juni 1816 på Halmø i Fosnes(Flatanger)

 

https://media.digitalarkivet.no/view/16855/10  nr 5

 

Deres 1 første barn Lorentz  blir konfirmert på Halmøya. Både Lorentz og Erica Marie blir også gift på Halmøya

 

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050503031219.jpgNr 1 1823

 

Ole som ble født i 1807 er trolig død før 1816 etter som de døper 5 barn for Ole Petter i 1816

Har ikke lyktes å finne dødsåret han i Kirkebøka for Stjørdal eller Værnes

 

Anne Malena som ble født i 1812 har jeg heller ikke funnet dødsåret på.

 

Mvh

Olav Rugholm

Tusen takk igjen.

Så denne kona til Lars måtte introduseres for menighet for alle de 4 barna døpt i Værneskirka. En merkelig skikk. Lars Munchaugen og Anna Martha måtte ha flyttet fra Værnes en gang etter 1812 for de får en sønn til i Fosnes(Flatanger) som blir døpt 9 Juni 1816 på Halmø i Fosnes(Flatanger)

 

https://media.digitalarkivet.no/view/16855/10  nr 5

 

Deres 1 første barn Lorentz  blir konfirmert på Halmøya. Både Lorentz og Erica Marie blir også gift på Halmøya

 

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050503031219.jpgNr 1 1823

 

Ole som ble født i 1807 er trolig død før 1816 etter som de døper 5 barn for Ole Petter i 1816

Har ikke lyktes å finne dødsåret han i Kirkebøka for Stjørdal eller Værnes

 

Anne Malena som ble født i 1812 har jeg heller ikke funnet dødsåret på.

 

Mvh

Olav Rugholm

 

Mente selvfølgelig Kirkeboka i Stjørdal og Fosnes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.