Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til å tyde en tinglysning 27.August.1805.


Olav Rugholm
 Del

Recommended Posts

Jeg Lars Olessøn Munkhougen Smed, af Størdahlen, gjør hermed vitterligt: at være skyldig til S.T. Hr. Regimentsqvartermester ...?.., den Summa 176 rd 91 s. siger et hundrede sex og sytti Rigsdahler en og nitti Skilling om jeg forpligter mig at betale inden et Aar fra Dato og imidlertid svarer jeg [d]eraf lovlig Rente a 4 Prosent, som erlægges den Tid Plakaten af 13. Marti 1782 bestemmer. Til Sikkerhed for bemeldte Kapital med paaløbende Renter og Omkostninger pantsætter jeg herved med 1st Prioritetsret min ejende halve Deel i den af mig i dette Aar nybyggede Jægt, der er omtrent 2 1/1 Stabel Bord drægtig, med tilhørende Inventarium af Seigl, Tauger med videre, af hvad Navn nævnes kan. Dersom jeg ikke inden et Aar indfrier denne min Pandteobligation, skal Hr. Regimentsqvartermester F.?.. have Ret til, uden foregaaende Process, at lade bemeldte min halve Deel i Jægten, der skal gives Navn af Sussanna, og hvorudi Hr. Søren Meyer ejer den anden halve Deel, bortselge ved offentlig Auktion og at sammes Udbringende at gjøre sig betalt. Tronhjem, den 16 Maj 1805. Lars Olessøn Munkhaugen. Til Vitterlighed T. Ibsen. Jonas Eid.

Navnet på regimentskvartermesteren får jeg dessverre ikke helt tak i :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg Lars Olessøn Munkhougen Smed, af Størdahlen, gjør hermed vitterligt: at være skyldig til S.T. Hr. Regimentsqvartermester ...?.., den Summa 176 rd 91 s. siger et hundrede sex og sytti Rigsdahler en og nitti Skilling om jeg forpligter mig at betale inden et Aar fra Dato og imidlertid svarer jeg [d]eraf lovlig Rente a 4 Prosent, som erlægges den Tid Plakaten af 13. Marti 1782 bestemmer. Til Sikkerhed for bemeldte Kapital med paaløbende Renter og Omkostninger pantsætter jeg herved med 1st Prioritetsret min ejende halve Deel i den af mig i dette Aar nybyggede Jægt, der er omtrent 2 1/1 Stabel Bord drægtig, med tilhørende Inventarium af Seigl, Tauger med videre, af hvad Navn nævnes kan. Dersom jeg ikke inden et Aar indfrier denne min Pandteobligation, skal Hr. Regimentsqvartermester F.?.. have Ret til, uden foregaaende Process, at lade bemeldte min halve Deel i Jægten, der skal gives Navn af Sussanna, og hvorudi Hr. Søren Meyer ejer den anden halve Deel, bortselge ved offentlig Auktion og at sammes Udbringende at gjøre sig betalt. Tronhjem, den 16 Maj 1805. Lars Olessøn Munkhaugen. Til Vitterlighed T. Ibsen. Jonas Eid.

 

Navnet på regimentskvartermesteren får jeg dessverre ikke helt tak i :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg Lars Olessøn Munkhougen Smed, af Størdahlen, gjør hermed vitterligt: at være skyldig til S.T. Hr. Regimentsqvartermester ...?.., den Summa 176 rd 91 s. siger et hundrede sex og sytti Rigsdahler en og nitti Skilling om jeg forpligter mig at betale inden et Aar fra Dato og imidlertid svarer jeg [d]eraf lovlig Rente a 4 Prosent, som erlægges den Tid Plakaten af 13. Marti 1782 bestemmer. Til Sikkerhed for bemeldte Kapital med paaløbende Renter og Omkostninger pantsætter jeg herved med 1st Prioritetsret min ejende halve Deel i den af mig i dette Aar nybyggede Jægt, der er omtrent 2 1/1 Stabel Bord drægtig, med tilhørende Inventarium af Seigl, Tauger med videre, af hvad Navn nævnes kan. Dersom jeg ikke inden et Aar indfrier denne min Pandteobligation, skal Hr. Regimentsqvartermester F.?.. have Ret til, uden foregaaende Process, at lade bemeldte min halve Deel i Jægten, der skal gives Navn af Sussanna, og hvorudi Hr. Søren Meyer ejer den anden halve Deel, bortselge ved offentlig Auktion og at sammes Udbringende at gjøre sig betalt. Tronhjem, den 16 Maj 1805. Lars Olessøn Munkhaugen. Til Vitterlighed T. Ibsen. Jonas Eid.

 

Navnet på regimentskvartermesteren får jeg dessverre ikke helt tak i :(

 

Tusen, tusen takk skal du ha. Jeg er mektig imponert, dette er veldig moro for meg. Denne skrifta er nær kinesisk for meg og kunne ikke ha løst dette på egen hånd. Jeg burde ha gitt deg ei stor rose for dette.

Lars er en direkte forfar for meg. Gikk vist ikke så bra med denne jekta til Lars, for i følge Stjørdalsboka selger han 1/4 part av Jekta "Anna Sussanna" 15/2 1806 for 300 riksdaler til kjøpmann og trelasthandler Mikael Ursin. Har sett denne tinglysningen også i panteboka for Stjørdalen. Glemte å notere side tallet for, jeg mener jeg ikke fant dette på denne datoen. Prøvde å finne det i dag, men så dukker brødrene til Lars sin kone opp Jonas og Tørres i 3 tinglysninger etter hverandre.

Ser også dette Jonas Eid navnet dukker opp. Jonas Eid var Corporal ved infanteriet i 1801, og var bror til Lars Olessøn Mukhaugens kone Ane Marta Eid. Anna Martha hadde en bror til som het Tørres. Tørres skal i følge Stjørdalsboka ha vært en kjent jekteskipper. 

Folketellingen 1801 http://digitalarkivet.arkivverket.no/nn-no/ft/person/pf01058452000089

Om noen gidder å oversette disse 3 tinglysningene på venstre side som omhandler Jonas Eid så er jeg veldig takknemelig for det også?

https://media.digitalarkivet.no/view/19758/319

Mvh

Olav Rugholm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det står Finne, noe som kan passe med regimentskvartermester Johannes Finne, se Ovenstad b. I, s. 300:  http://www.genealogi.no/kilder/mil/ovenstad/ovenstad_bd_1/index.html

 

Tusen takk, dere er virkelig flinke her inne. Viste ikke om denne boka. Har en del militære forfedre så denne boka kommer vel til nytte ved senere anledninger. Ser Else er inne på at første bokstav er F, så det er nok meget mulig at det er denne Johannes Finne han lånte penger av. Tusen takk enda en gang.

Mvh

Olav Rugholm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.