Gå til innhold
Arkivverket

"Mandtall paa Berg-betiendterne ved det Løckenske/Røraaske Kaaberwerck"

Håvard Moe
 Del

Recommended Posts

Aldeles helt på siden:

Jeg har alltid vært en ivrig leser av Falkbergets bøker - desto mer som jeg oppdager at ertzscheider Peder Monsen Rugelsjøen i Christianus Sextus er en historisk person og ikke bare en romanfigur som jeg trodde - han er faktisk mitt barnebarns 6x oldefar).

Men her gjelder det An-Magritt: Historiske personer i den romanserien er Heninng Irgens og presten Hr Jens Bernhovis (og hans enke som ble gift med Henning Irgens) og selvsagt noen fremtredende borgere i Trondheim.

Men hytteskriveren heter Anders Tvedt - og er det faktisk den selvsamme hytteskriveren som er nevnt i disse listene tro?

Jeg bare lurer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
På 25.6.2016 den 19.58, Håvard Moe skrev:

Følger Grudtsætter Hyttefolck:

[....]

Halff voxen drenger paa adskilligt Erdtz Rost og arbeyd som er werckes folchs sønner:

Johanes Johansen dend yngre

Arent Evenss.

Arent Oelssen

Knud Larssen

Lorentz Michelss.

Ingebret Talleraas

På 18.7.2016 den 12.45, Grete Singstad skrev:

Løkken verk:

Den halvvoksne Lorentz Michelsen bør være den samme som vi finner igjen i 1701-manntallet som 29-åring - fortsatt ved Grutsæter hytteplass.

Det ser ut som Arne (Arnt) Olsen endte på Kongsberg. Vi finner han igjen i manntall 1711 og 1724 ved sølvverket, hhv 39 og 52 år gammel og født på Meldals verk. Dvs født 1672, altså samme alder som Lorentz Mikkelsen (Hartung), som også er nevnt som halvvoksen i lista fra Løkken verk.

Kongsberg Sølvverk 1623-1816, SAKO/EA-3135/001/D/Di/Dia/L0001a: Manntallslister, 1711, s. 14
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/db60149966000044

Kongsberg Sølvverk 1623-1816, SAKO/EA-3135/001/D/Di/Dia/L0001a: Manntallslister, 1724, s. 4
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/db60149966000097

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider