Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Pantebok fra Fosen 1797, Lauritz Kaasbøll

Recommended Posts

SAT, Fosen sorenskriveri, 2/2C/L0004: Pantebok nr. 3, 1771-1800, s. 569

Oppdaget dette helt tilfeldig. Lauritz (Lars) Kaasbøll var sorenskriver på Fosen. Hva som skjer på denne siden klarer jeg ikke tyde. Det er av stor interesse å få hele dokumentet transkribert! 

Sorenskrivar [Lauritz] Kaasbøll har her ganske enkelt signert, som sorenskrivar, på at det i 1797 tinglyste gjelds- og pantebrevet frå Ola Tomasson på Nebb til Johan Arent Mejer er "avlyst" på sommartinget på Ørlandet i 1811. Tilsvarande på neste blad, og sikkert fleire plassar i denne panteboka. 

SAT, Fosen sorenskriveri, 2/2C/L0004: Pantebok nr. 3, 1771-1800, s. 569

Oppdaget dette helt tilfeldig. Lauritz (Lars) Kaasbøll var sorenskriver på Fosen. Hva som skjer på denne siden klarer jeg ikke tyde. Det er av stor interesse å få hele dokumentet transkribert! 

Elles, apropos Lauritz Kaasbøll: I Historisk Tidsskrift 1/2014 har Trond Bjerkås ein interessant artikkel om dei såkalla Eidsvoll-adressene frå 1814, og her er sorenskrivar Kaasbøll og "adressen" frå Hitra eitt av eksempla Bjerkås brukar når han forsøker å "forstå adressene som et resultat av møtet mellom pålegg ovenfra og ulike aktørers forståelse av påleggene og den situasjonen som landet befant seg i våren 1814". 

Du er sikkert kjent med sorenskrivarens "dagbok", som ligg ute i transkribert versjon her, portrettet av han (i fargeversjon) som finst her og silhuetten av kona Olava Margrete Molde . 

Da var det ikke annet enn at han gjorde jobben sin. Er kjent med slektsprosjektet til Jens Kaasbøll (fjern slektning), men kom ikke på dagboka.

Jeg må nok regne med å treffe på sorenskriveren flere ganger.

Uansett, tusen takk for oppklaring!

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.