Gå til innhold
Arkivverket
Jan Søstuen

Help til tyding

Recommended Posts

Inge Nygård

Det står vel omlag slik: Pigen Kari Halvorsdatter Moberget udlægger Hans Hansen Lien [til barnefar]

M.a.o. står namnet til barnefaren etter namnet på mora.

 

 

Noko enklare å lese konfirmasjonen i 1850 (sjå nr. 55):

SAH, Elverum prestekontor, Klokkerbok nr. 2, 1845-1855, s. 135
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070603300729
 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jan Søstuen

Hmm, da blir nok dette litt av en nøtt. For Lise er her i FT1865: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01038045006452og her i FT1900: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01037064007268

 

Har jeg funnet feil oppføring for dåpen kanskje?

 

Nå føler jeg at denne tråden kanskje ikke lenger hører hjemme under tyding av kilder. :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jan Søstuen

Det står vel omlag slik: Pigen Kari Halvorsdatter Moberget udlægger Hans Hansen Lien [til barnefar]

M.a.o. står namnet til barnefaren etter namnet på mora.

 

 

Noko enklare å lese konfirmasjonen i 1850 (sjå nr. 55):

SAH, Elverum prestekontor, Klokkerbok nr. 2, 1845-1855, s. 135

Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070603300729

 

 

Konfirmasjonen og dåpen ser ikke ut tl å ha samsvarende datoer, og foreldre for konfirmasjon ser ut til å være forskjellig fra den for dåpen.

 

Kan hun ha blitt adoptert bort?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Inge Nygård

Dåpen du viste til (nr. 72) var dåpen til Lise Hansdtr. som vart konfirmert som nr. 55 i 1850. Desse to innføringane har identiske data.

 

Folketellingane du viser til, er derimot Lise Kristoffersdtr., som tilfeldigvis vart konfirmert same dag som Lise Hansdtr. (sjå nr. 58).

 

Farsnamn og adresse samsvarer med giftermål med Peder Gundersen i 1858 (sjå nr. 32):

SAH, Elverum prestekontor, Ministerialbok nr. 10, 1857-1868, s. 197
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070126320266
 

 

Endret av Inge Nygård

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jan Søstuen

Dåpen du viste til (nr. 72) var dåpen til Lise Hansdtr. som vart konfirmert som nr. 55 i 1850. Desse to innføringane har identiske data.

 

Folketellingane du viser til, er derimot Lise Kristoffersdtr., som tilfeldigvis vart konfirmert same dag som Lise Hansdtr. (sjå nr. 58).

 

Farsnamn og adresse samsvarer med giftermål med Peder Gundersen i 1858 (sjå nr. 32):

SAH, Elverum prestekontor, Ministerialbok nr. 10, 1857-1868, s. 197

Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070126320266

 

 Her harder gått litt for fort i svingene for meg. Takk for oppklaringen Inge.  :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.