Gå til innhold
Arkivverket

"Adelig belastning" - og andre gode historier


Arnfrid Dommersnæs Mæland
 Del

Recommended Posts

Ivar Nilssen Værnesbranen var forfatterens navn.

 

Du har aldeles rett! Hvor jeg hadde min navneform fra, kan jeg ikke forklare (satt og leste i Stjørdalsboka rett før jeg skrev innlegget), men vi får ta det som et eksempel på hvor lett det er å skape en ny og spennende navneform kun ved hjelp av en skrantende korttidshukommelse!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lette selv lenge etter familienavnet Løk, Her var det noen som mente det var dansk adelslekt. Da jeg fant ut av det viste det seg at de var svenske reisende i glass og steintøy.

 

Men har samme aner som dronning Sonja, så jeg kan jo skryte av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man bør nok først teste seg mot den bokførte farens slektninger, hvis mulig, og hvis det ikke blir treff, er jo Jan Bernadotte neste på listen. :-)

 

DTH

 

Jeg er skeptisk til Jan Bernadotte. Ikke på selve testen i seg selv (er vel FTDNA som utfører den?), men på sammenlikningen med "kongelig" DNA. For det første fordi man ikke selv får tilgang til selve testresultatene, og for det andre fordi man får svevende svar som "Slektskap kan ikke utelukkes". Og da vil de godtroende gjerne ta dette resultatet som at de er i slekt. Så er det også slik at ca. halvparten av treffene mot Jan Bernadotte på autosomale tester nok er i slekt med hans borgerlige mor, Karin, og ikke mot den kongelige slekten Bernadotte.

 

Så er det visst også noen som tenker at når det er "Royal DNA" og det er angitt treff på geografiske steder, så må det være fyrsteslekt eller kongelige det er snakk om. Ikke alle vil vite sannheten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min farfar fortalte til min far at noen av slektningene bakover skal ha vært fra Irland. Stort mer enn det vet jeg ikke, men kanskje det kan stemme. Har slektslinjer som nok er utenlandske bakover, mellom annet en Willum Voll på Bømlo, Olrich slekten, Knut Hidle sin slekt, og mer som ikke er ferdig gransket. Interessant tråd dette, og kjekt å lese alle innlegga med historier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg er skeptisk til Jan Bernadotte. Ikke på selve testen i seg selv (er vel FTDNA som utfører den?), men på sammenlikningen med "kongelig" DNA. For det første fordi man ikke selv får tilgang til selve testresultatene, og for det andre fordi man får svevende svar som "Slektskap kan ikke utelukkes". Og da vil de godtroende gjerne ta dette resultatet som at de er i slekt. Så er det også slik at ca. halvparten av treffene mot Jan Bernadotte på autosomale tester nok er i slekt med hans borgerlige mor, Karin, og ikke mot den kongelige slekten Bernadotte., Karin, og ikke mot den kongelige slekten Bernadotte.

 

Så er det visst også noen som tenker at når det er "Royal DNA" og det er angitt treff på geografiske steder, så må det være fyrsteslekt eller kongelige det er snakk om. Ikke alle vil vite sannheten ;)

 

Vist du mener det Inger . Så har du sikkert rett , Du skriver Jan Bernadotte på autosomale tester nok er i slekt med hans borgerlige mor, Karin, og ikke mot den kongelige slekten Bernadotte. Ja det er også en mulighet som jeg holder åpnen , Jeg holder også åpen at Ydna kan ligge lengre bak ang slekt til Preussen   , Derfor skal vi løse saken i Norge , Jeg gir ikke opp håpet om det . Jeg er åpen for alt Inger . Jeg jager svaret , hva er grunnen for at Fosse Ydna er mot Brandenburg prussen ?, Hva er grunnen for familie treff autosomale mot Bernadotte ? se den nye siden jeg har åpnet så kan vi grave sammen inger  ang Luster og Hafslo slektene mine . mulig svaret ligger der ang autosomale testen ?

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vist du mener det Inger . Så har du sikkert rett , Du skriver Jan Bernadotte på autosomale tester nok er i slekt med hans borgerlige mor, Karin, og ikke mot den kongelige slekten Bernadotte. Ja det er også en mulighet som jeg holder åpnen , Jeg holder også åpen at Ydna kan ligge lengre bak ang slekt til Preussen   , Derfor skal vi løse saken i Norge , Jeg gir ikke opp håpet om det . Jeg er åpen for alt Inger . Jeg jager svaret , hva er grunnen for at Fosse Ydna er mot Brandenburg prussen ?, Hva er grunnen for familie treff autosomale mot Bernadotte ? se den nye siden jeg har åpnet så kan vi grave sammen inger  ang Luster og Hafslo slektene mine . mulig svaret ligger der ang autosomale testen ?

 

Dette blir litt "Off Topic" i forhold til trådens emne, men siden du tar det opp her, så er deres historie nettopp et eksempel på hvorfor jeg er skeptisk til Jan Bernadottes tester. Han tar seg godt betalt for en helt grei test som han sender videre til FamilyTreeDNA, og han sammenlikner med sitt eget "kongelige" DNA. Og det er den siste biten som fordyrer testen. Alt dette er helt greit. Men dere får ikke tilgang til testen (på FamilyTreeDNA) selv! Derfor er det helt umulig for dere å vite hvilket grunnlag det er for tolkningen at Y-DNA-testen har matcher i Preussen og Brandenburg. Det er det bare B&F som vet.

 

Nå er det vel slik at du selv har testet deg på FamilyTreeDna, og da er det jo bedre at du selv ser på dine Y-DNA matcher (og forsåvidt autosomale matcher), hvor de hører hjemme geografisk, og hvor godt de matcher (forskjell i GD - Genetic Distance). (Alt dette har jo B&F, men det forteller de ikke. Sånn er det med "kongelige tester"). Men alt dette forutsetter at du er villig til å sette deg litt inn i arv og DNA.

 

Så tror jeg egentlig at vi overlater denne tråden til "Adelig belastning og andre gode historier" igjen, og der scorer dere selvsagt høyt. ;) (Men det var jo OK å få en tur innom "kongelig DNA" også i denne tråden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få denne tråden inn på sporet igjen.....

 

Min farmor påsto bestemt at hun hadde adelig slekt  både fra Danmark og Tyskland.  Disse påstandene og historiene ble som regel fremsatt etter en likør og to under den  årlige familie sammenkomsten. Ingen hadde stor tiltro til dette, det ble mer som en  intern familie spøk, spesielt siden min farfar bare "blåste" av disse adelshistoriene hennes.

Da jeg begynte å se på slekta så viste det seg at hun hadde rett. Etter å ha registrert ett utall av plassmenn og gårdbrukere så dukket jammen santen adel med røtter fra Tyskland og Danmark opp.

Da var hun dessverre død og fikk således ikke gleden av det.

 

Så noen ganger...Ingen røyk uten ild...

 

På morssiden i slekta verserte det en historie om rike forfedre som ble bestjålet av den godeste Gjest Baardsen.  Han hadde sammen med en medhjelper komt seg inn i huset om natta og stjålet pengeskrinet til min slektning. For å gjøre en lang historie kort så endte den med at slektningen min ga både Gjest og medhjelper juling og fikk dem arrestert.

 

Da jeg søkte etter denne slektningen i bygdeboka på Austrheim, så dukket historien opp der. 

Slutten var litt forskjellig. I den rette versjonen så kom Gjest og co seg unna både med stjålne penger og helse i behold .

 

 Hendelser og historier ble vel  tilpasset  litt underveis i generasjonene, og slik er det vel enda vil jeg tro :)

 

Mvh

Ivar

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På side 20-36 i Aftenpostens A-magasin nr 37(16.september 2016) er det en artikkel som omhandler de svenske adelslektene. Deres "hovedssete" er Riddarhuset i Stockholm. Artikkelen viser til at det er anslagsvis 30.000 medlemmer i dag i de 662 adelsslektene, hvorav 23.000 bor i Sverige. Man holder ganske godt rede på hvem de er. Artikkelen er skrevet av Lars Halvor Magerøy (lars.halvor@aftenposten.no).

 

De som har, eller tror de har, forbindelser til svenske adelige slekter, bør kanskje ta kontakt med Riddarhuset? Leder for Riddarhusets kanselli heter Erik Drakenberg.

 

Sverige har i motsetning til Norge valgt å beholde adelens titler (for de som er arvelig berettiget til det), men svensk adel har ingen definert politisk makt i dagens Sverige (men de er ganske store eiendomsbesittere flere av dem) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når tid var dette utgitt ?

 

Litt usikker, men det var nok før 1900. (1889 ?)

 

Historisk Tidsskrift 2. rekke 5. bind

Endret av Lars.O.Wangensteen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker, men det var nok før 1900. (1889 ?)

 

Historisk Tidsskrift 2. rekke 5. bind

De nulevende Adelsslægter i Norge (artikkel 1886)

 

 
 

Artikkelen De nulevende Adelsslægter i Norge av H.J. Huitfeldt-Kaas ble publisert i Historisk Tidsskrift, 1886, 2. rekke, 5. bind, s. 145–160. Artikkelen er tilgjengelig på Genealogi.no.[1]

Her følger Huitfeldt-Kaas' oversikt og inndeling av adelsslektene pr. 1886.

 

Referanser

  1.  Se Huitfeldt-Kaas, H.J. «De nulevende Adelsslægter i Norge»Historisk Tidsskrift, 1886, 2. rekke, 5. bind, s. 145–160.

http://www.genealogi.no/mediawiki/index.php/De_nulevende_Adelssl%C3%A6gter_i_Norge_(artikkel_1886)

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Referanser

  1.  Se Huitfeldt-Kaas, H.J. «De nulevende Adelsslægter i Norge»Historisk Tidsskrift, 1886, 2. rekke, 5. bind, s. 145–160.

http://www.genealogi.no/mediawiki/index.php/De_nulevende_Adelssl%C3%A6gter_i_Norge_(artikkel_1886)

 

 

Takk Ann-Mary

 

Dette skulle jeg ha visst. Jeg er tross alt i "NSF-systemet"

Men artikkelen er i høyeste grad aktuell også i dag. Det er vel ikke kommet nye adels-slekter til Norge etter dette, selv om noen i Bergen er uenige i det

 

Jeg mener Lars Løberg har skrevet en artikkel om adel i Norge i enten NST eller Genealogen, men jeg finner ikke i farten fram til de

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kategorioversikten i Slektshistoriewiki:

 

http://www.genealogi.no/mediawiki/index.php/Kategori:Adelsslekter_i_Norge

 

(Som langt fra er komplett da ikke alle slekter har fått en artikkel ennå.)

 

Finnes vel en oversikt på Tore Vigerusts nettside http://www.vigerust.net/tore/, men den bygger vel delvis på Hutifeldt-Kaas sin.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Ann-Mary

 

Dette skulle jeg ha visst. Jeg er tross alt i "NSF-systemet"

Men artikkelen er i høyeste grad aktuell også i dag. Det er vel ikke kommet nye adels-slekter til Norge etter dette, selv om noen i Bergen er uenige i det

 

Jeg mener Lars Løberg har skrevet en artikkel om adel i Norge i enten NST eller Genealogen, men jeg finner ikke i farten fram til de

Nå er det nok kommet til etterkommere av utenlandske adelsslekter etter at adelsprivilegiene ble avskaffet. Har selvsagt kun "historisk-genealogisk" interesse, men det samme kan jo sies om adelsslektene i Sverige, Tyskland osv., selv om disse fortsatt sosialt sett har en større posisjon enn dagens adelsetterkommere i Norge.

 

DTH

Endret av Dag T. Hoelseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det vel denne Lars Ove mener:

 

http://www.genealogi.no/norsk-adel-hadde-vi-det/

 

Bibliografien til Lars Løberg er vel ellers nokså komplett, med unntak av noen bokanmeldelser/-omtaler (som aldri har kommet med i registrene NSF har utarbeidet). Jeg fikser vel det også etter hvert. :-)

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det vel denne Lars Ove mener:

 

http://www.genealogi.no/norsk-adel-hadde-vi-det/

 

Bibliografien til Lars Løberg er vel ellers nokså komplett, med unntak av noen bokanmeldelser/-omtaler (som aldri har kommet med i registrene NSF har utarbeidet). Jeg fikser vel det også etter hvert. :-)

 

DTH

 

Og Lars Løberg kan adel og genealogi. Ingen skal tvile på det, (Bortsett fra noen kanskje i Bergen :-))

 

Endret av Lars.O.Wangensteen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir litt "Off Topic" i forhold til trådens emne, men siden du tar det opp her, så er deres historie nettopp et eksempel på hvorfor jeg er skeptisk til Jan Bernadottes tester. Han tar seg godt betalt for en helt grei test som han sender videre til FamilyTreeDNA, og han sammenlikner med sitt eget "kongelige" DNA. Og det er den siste biten som fordyrer testen. Alt dette er helt greit. Men dere får ikke tilgang til testen (på FamilyTreeDNA) selv! Derfor er det helt umulig for dere å vite hvilket grunnlag det er for tolkningen at Y-DNA-testen har matcher i Preussen og Brandenburg. Det er det bare B&F som vet.

 

Nå er det vel slik at du selv har testet deg på FamilyTreeDna, og da er det jo bedre at du selv ser på dine Y-DNA matcher (og forsåvidt autosomale matcher), hvor de hører hjemme geografisk, og hvor godt de matcher (forskjell i GD - Genetic Distance). (Alt dette har jo B&F, men det forteller de ikke. Sånn er det med "kongelige tester"). Men alt dette forutsetter at du er villig til å sette deg litt inn i arv og DNA.

 

Så tror jeg egentlig at vi overlater denne tråden til "Adelig belastning og andre gode historier" igjen, og der scorer dere selvsagt høyt. ;) (Men det var jo OK å få en tur innom "kongelig DNA" også i denne tråden)

 

OK ;)

 

 

 

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et nok eksempel på hva "tror" man kan kan DNA kan vil (men heller hva men ønsker) vil hen til.

JHF kan overhode ikke noe om DNA, og da blir det selvfølgelig alt feil, men han vil heller ikke ikke noe, og da blir det jo bare latterlig

 

JFJ er jo selvfølgelig ikke noe adelig, han er noe som begynner på...., men det er greit nok for oss selv.

Vi er derimot ikke såpass ærlige mot oss selv at vi kan kalle oss seriøse og ærlige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et nok eksempel på hva "tror" man kan kan DNA kan vil (men heller hva men ønsker) vil hen til.

JHF kan overhode ikke noe om DNA, og da blir det selvfølgelig alt feil, men han vil heller ikke ikke noe, og da blir det jo bare latterlig

 

JFJ er jo selvfølgelig ikke noe adelig, han er noe som begynner på...., men det er greit nok for oss selv.

Vi er derimot ikke såpass ærlige mot oss selv at vi kan kalle oss seriøse og ærlige

 

Lars du Skriver igjen . Samme tull som altid ,

 

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan H.

 

Når jeg leser dine innlegg så sitter jeg igjen med en følelse av at du har økonomisk engasjert halve forumet her til å hjelpe deg.

Sitat: "jeg deler kun info med dere alle sammen her så vi kan finne ut av det sammen"

 

Og er du så "kåt" etter adelig aner så kan du få adoptere noen av mine, jeg har strengt tatt ikke bruk for dem.

 

Dessuten er du ikke bergenser da, men derimot bosatt på strilelandet. Det er en god deal, fortsett med det :)

 

Men fint om dere starter en ny krangletråd, slik at vi ikke ødelegger dette hyggelige og morsomme tema som trådstarter opprinnelig startet med.

 

Mvh

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.