Jump to content
Arkivverket
Tarald Stein

Andor Monsen Nedranese (1776?-1871) Bømlo

Recommended Posts

Tarald Stein

Jeg har funnet

- oppføringa i bygdeboka http://www.nb.no/nbsok/nb/3523c665441f916bc399903df6d54db3#541

- hans begravelse http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/gr/person/pg00000000063374

- vielsen med Brita Hansdatter http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/vi/person/pv00000000408759

- dattera Cecilies dåp https://media.digitalarkivet.no/kb20070507610575

- Andor i FT1801 http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058371002178

- hans far, Mons Endresen, i FT1801 http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058371001915

Men Andors dåp sliter jeg med å finne. Kirkeboka er ikke lett å tyde, og jeg har allerede oppdaga en feil i bygdeboka. Derfor håper jeg noen vil hjelpe meg.

Edited by Tarald Stein

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tarald Stein

Så blind kan man være! Tusen takk :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tarald Stein

Jeg sliter med farens dåp også (jeg har nå dobbeltsjekka også over nyttår). Den skal ifølge bygdeboka ha funnet sted i 1740, da Mons Endresens far, Endre Larsen, bodde på Øyjorda/Sæverud.

Far og farfar i MT1701: http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/206/pc00000000606416

 

Ellers mangler jeg Endre Larsens begravelse (bygdeboka kunne ikke gi meg en pekepinn, annet enn at han kanskje døde på Aga (der han rydda Endreplassen). Hans kone skal være født i 1718 og hete Mari, men her er bygdeboka foreløpig eneste kilde.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Svein O. Tislevoll

Har du sett på han som er døpt rundt 2. juli 1740, og var fra "Godden" (Godden= Goddo, stor øy på Bømlo). 

 

Der det står: Döbt Endre Goddens sön Mons. Faddere var: Otte Kallevig, Olle Skindhuenesset, John Risøen, Elen i Vigen, Maritte Rubbo.  

Viss den Endre Larsson som budde på Sæverud/Øyoro først, er den samme som bodde på bnr.3 "Myro" (Klubbeplasset), så kan det vel passa. Klubbeplasset er på Goddo. 

Edited by Svein O. Tislevoll

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tarald Stein

Jeg så den dåpen. Jeg tolka bygdeboka som at Endre ikke flytta til Myro før i 1742, men nå ser jeg at han begynte nyryddinga i 1739, så da kan det stemme.

Uansett er det nok den dåpen bb sikter til. Takk for tyding av faddere!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Svein O. Tislevoll

Holder på med slekt på Bømlo selv nett nå, og kom litt videre i dag, men er så smått skrevet mange plasser der, så oppdager nye ting nesten hver gang jeg leser. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.