Gå til innhold
Arkivverket

Politiregistre over prostituerte i Christiania rundt 1865


Stig Nyberg
 Del

Recommended Posts

Finnes det bevarte registre over prostituerte i christianiapolitiets arkiver fra tiden 1865/1866?

Hvordan får jeg spesifisert dem når jeg skal bestille dem via Arkivportalen?

Jeg ønsker å finne ut om gledespiken Caroline Halvorsen, født ca. 1842, i Hausmannsgate 6 ifølge FT 1865, 

er identisk med Caroline Amalie Halvorsen, født 24.03.1842, som fikk en sønn utenfor ekteskap på 

fødelsestiftelsen i 1868. Caroline Amalie bodde ikke hos sin far Hans Christian Halvorsen ved FT 1865, i 

motsetning til sine søstre. Ingen andre enn gledespiken synes å passe, men som kjent er den bevarte FT 1865 

for Christiania mangelfull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stig

 

I mitt register over prostituerte i Christiania 1843-1880 som er basert på Christiania Politikammers protokoller

finner jeg bare ei Caroline Halvorsen 22 år fra Christiansand, registrert 26/7-1878.

Har også søkt på Amalie Halvorsen/dtr, Karoline Halvorsen/dtr uten resultat, men det var noen jenter som brukte falskt navn og

noen jenter var litt ut og inn av bransjen, noe som gjør at de kanskje ikke er nevnt.

 

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stig

 

I mitt register over prostituerte i Christiania 1843-1880 som er basert på Christiania Politikammers protokoller

finner jeg bare ei Caroline Halvorsen 22 år fra Christiansand, registrert 26/7-1878.

Har også søkt på Amalie Halvorsen/dtr, Karoline Halvorsen/dtr uten resultat, men det var noen jenter som brukte falskt navn og

noen jenter var litt ut og inn av bransjen, noe som gjør at de kanskje ikke er nevnt.

 

Tom

 

Takk for svar, Tom!

Jeg forstår det slik at gledespiken Caroline Halvorsen fra Hausmanns gate i FT 1865 ikke står i ditt register, som derfor neppe er ajourført så ofte at det fanget med seg nesten alle. Men som du sier var det nok noen som bløffet om navnet eller gikk inn og ut av bransjen. Hvis Caroline Amalie var blant disse, var hun ihvertfall ute av bransjen i 1874, da hun giftet seg og tok mannens navn Moltzau.

 

Hilsen Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller kan det tenkes at politiet bare registrerte gateprostituerte, som vel ble sett på som løsgjengere, og ikke bordellpiker som Caroline Halvorsen i Hausmannsgate?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stig

 

Det er nok som du sier at protokollene kan mangelfullt ajourført, det finnes en serie protokoller til som jeg ikke har kopi av,

det er Chr.Politikammer, Sedlighetsavd, visitasjonsprotokoller, men jeg har bare den første protokollen 1840-42,

kan være du finner gledespiken Caroline Halvorsen der.

 

Alle prostituerte skulle inn til kontroll hos politilegen, enten de var på gata eller bordell,

(har også sett notat at noen har med attest fra privat lege)

Visitasjonsprotokollene kan være en mulighet hvis hun var litt ut og inn.

 

Visitasjons protokollen for året 1865.

 

http://www.arkivportalen.no/side/arkiv/detaljer?arkivId=no-a1450-02000000017724

Endret av Tom Larsen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.