Gå til innhold
Arkivverket

Slektsnavnet Balchen, stadig til besvær.

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Som noen sikkert har fått med seg har jeg i perioder forsøkt å skaffe oversikt over slekten Balchen. Og for dem som måtte være interessert, er det bare å søke på stikkordet Balchen i alle forum .

Det begynner å bli en stund siden jeg holdt på  med slekten, men iblant søker jeg fremdeles etter nye skudd på stammen.

Interessen vokste da jeg fant Torbjørn Balchen død i Bergen 26.12.1848, 33 år gammel. Like etter fant jeg Marthe Balchen død 28.12.44 år gammel. Jeg syntes jo det var merkelig at jeg hadde klart å overse dem tidligere.

Jeg fant etterhvert ut at der også var en Samson Olsen Balchen, og i 1815 tellingen fant jeg Torbjørn og Samson som brødre, sønner av Ole Olsen og Marthe.

I den militære undersøkelseskommisjonen 1804-05 i Bergen finner jeg Ole Olsen Bolken, Voss.

Blant vigde i Voss finner jeg Ole Olsen Bolken og Marthe Pedersdtr. Ygre/Øgreid gift 07.09.1789.

Dermed var veien kort. Det som så ut som nye skudd på Balchen treet, ble til Bolken og deretter til Bulken v/Voss.

Dette var bare et lite eksempel på hvor lett det er å la seg lure, om man ikke gjør en grundig jobb med å sjekke ulike kilder mot hverandre. Og jeg slapp å få flere grå hår på hodet av stadig nye Balchen spirer.

:-)

Endret av Rune Thorstensen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 år senere...

Kanskje du Rune eller andre kjenner til opphavet til Absalon Balchen ?

• Departure
  • 1724
  • Thursday, February 10
    Absalon Balken (uit Bergen) joins as ship gunner with chamber Amsterdam. Departure of the ship Theodora bound for Ceylon
  • Wednesday, June 7
    118 days after departure
    Arrival of the ship Theodora on the Cape
  • Saturday, July 1
    24 days after arrival at the Cape
    Departure of the ship Theodora of the Cape
  • Thursday, September 7
    68 days after departure from the Cape, 210 days after departure from the Netherlands
    Arrival of the ship Theodora in Ceylon
  • Return
  • 1730
  • Tuesday, January 31
    1972 days after arrival in Ceylon
    Departure of the ship Wapen van hoorn with chamber Hoorn from Ceylon
  • Monday, May 29
    118 days after departure from Batavia
    Arrival of the ship Wapen van hoorn on the Cape
  • Tuesday, July 4
    36 days after arrival at the Cape
    Departure of the ship Wapen van hoorn from the Cape destined for the Netherlands
  • Tuesday, October 31
    119 days after departure from the Cape, 273 days after departure from Ceylon
    Arrival of the ship Wapen van hoorn in the Netherlands
    2455 days after employment
    Resignation Absalon Balken (Wapen van Hoorn), reason: repatriated

Remarks

Month certificate: No / Debenture: Yes

Gestraft

Source citation

Nationaal Archief (Netherlands), Dutch East India Company, archive 1.04.02, inventory number 5819, folio 65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ivar.

Jeg har en Absalon Jensen Balchen 16.04.1699, Korsvik i Gloppen - d.e 1747. Han var sønn av Jens Berentsen Balchen  ca 1636-1721 og Lisbeth Pedersdtr. Fittie  ca 1660-1699.

Jeg vet ikke hvordan dette passer inn i ditt tidsvindu.

Berent Balchen har endnu at svare till de Midler som hans Broder Absolon Jensen Arvede den =27 Maij 1722: som var Capital =64 rd: 2 ort: 4 sk:
      * 1749: anviist mig brev fra Absolon Jensen Balchen af dato 5 Maij 1747: at hand ey denne Arv vil meere paafordre

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rune Thorstensen skrev:

eg har en Absalon Jensen Balchen 16.04.1699, Korsvik i Gloppen - d.e 1747. Han var sønn av Jens Berentsen Balchen  ca 1636-1721 og Lisbeth Pedersdtr. Fittie  ca 1660-1699.

Det kan passe bra Rune.

Har du navene på de 8 barna til Peder Berentsen Balchen 1723 - 25 mars 1807. Gift med Elen Hansdatter Glad ?

Jeg har kun tre av dem

Hans Glad

Jens Glad

Anne Susanne

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Jeg har bare syv barn. I tillegg til de tre du nevner har jeg følgende:

Paul Christian 07.09.1759 - 22.04.1814

Ludvig 02.05.1771 - død etter 1795, nevnt i moras skifte.

Severin 30.08.1768 - 27.09.1771

Anna Catharina 05.06.1776 - 02.10.1857.

19b/615b. Dato 27. mai 1795, enkemann Peder Balchen og barn Hans Balchen, gift, i Bergen, Poul Christian B., observationsbetient ved Toldboeden i København, gift, Jens Balchen, Procurator i Bergen, Ludvig Balchen, styrmann, Susanne Balchen, 23, ugift, i Bergen og Anna Catharina Balchen, 19 år, hjemme hos faren.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Rune

Ihht denne likprekenen så skal det ha vært 8 barn. 2 av dem var døde før faren så da er det nok ett av dem vi mangler.

Bergens Adressecontoirs Efterretninger, lørdag 4. april 1807 (nb.no)

NB

Ser nå at både Severin og Ludvig døde før faren så da må det ha vært et barn som levde lenger enn faren som vi mangler

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for likprekenen.

Severin døde 1771, 3 år gammel. Ludvig var i live 1795 ved moras skifte, men jeg har ikke funnet noe mer om ham. Jeg har bare 5 sønner, så da er det en av dem vi mangler.

I kirkebøkene for Davik finner jeg Peder (Berentsen) Balchen som fadder  12 ganger mellom 1756 og 1798. Og som far 7 ganger mellom 1756 og 1771.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er han tvilling med Hans Glad Balchen. Men jeg har ikke sett ham nevnt noen steder, og han var i alle fall død før moras skifte i 1795.

Så det tyder da på at Ludvig fortsatt var i live i 1807 da faren døde.

Her må det graves i gamle papirer i håp om å finne noe nytt.

Takk for dåpen til Johannes Bernhard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Da er han tvilling med Hans Glad Balchen.

Jeg kan ikke se at han er tvilling. I hvertfall er det ikke nevnt i dåpen til Johannes 08.02. Har du dåpsdato på Hans ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, 08.02.1756. Det er derfor jeg sier de må være tvillinger.

Om du ser på listen avansert personsøk i ditt forrige innlegg. Så har du 8 barn. Men der er to Poul Christian i 1758 og 1759.

Om det ikke finnes noen Hans på den listen, må i så fall Johannes Bernhard være identisk med Hans Glad Balchen.

Jeg er på vei til kontroll på sykehuset, så dette må jeg eventuelt se nærmere på senere i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Johannes er nok senere i livet blitt til Hans.

Og med to stykk Poul Christian så går kabalen opp.

Takker igjen for godt samarbeid

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Ludvig Balchen du viser til må være han som ble født i Arendal 26.09.1813 og som ble gift med Anne Cathrine Villerup i 1859. Han var sønn av Hans Berent Jensen Balchen 1762-1839 og Ingeborg Andersdtr. Lychstør 1779-1818.

Julianne tror jeg må være hans søster f. 1817  gift 1851 med Jens Enevold Christian Olsen . Når det gjelder Ole, kan jeg i farten ikke se noe treff i mitt register, ei heller på hans hustru eller barn. Så her må det nok letes litt grundigere. En vielse ville kanskje ha hjulpet dersom det er oppgitt noe farsnavn.

Kanskje dette kan være foreldrene til Ole?

001 Ole Balchen - 0602 5-184 - 001 - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1815 for 1301 Bergen kjøpstad - Digitalarkivet

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overskriften til dette temaet er hvert fall treffende. 

Arendal og Kristiansand slekta er nok rett når det gjelder Julianne og Ludvik.

Ole derimot er svært forvirrende. Han er skrevet som hattemager Oluf Balken ved konas død.   Budolfi parish, Fleskum, Ålborg - Churchbooks (danishfamilysearch.com)

Konas opphav - Ellen Cathrine Gaarn- Census 1845 - Ålborg, Kær, Hals (danishfamilysearch.com)

Jeg klarer ikke å finne han i Bergen, men finner en hattemakersvend med navn Nils Olai Balken f. 1824, kan det være en bror av Ole/Oluf ?

006 Nils Balcken - 0934 9-114 - 000 - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1875 for 1301 Bergen kjøpstad - Digitalarkivet

Nils Olai Balchen - Byfogd og Byskriver i Bergen, 06 Bergen skifterett, Dødsfall - Dødsfallsjournaler/lister, nr. 7: Dødsfallsjournaler, 1898-1904 - Digitalarkivet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok blank også når det kommer til Nils Olai og hans hustru og barn.

Det er /var ikke enkelt å holde styr på alle disse slektene. Nye navn dukket stadig opp. Noe klarte vi å luke bort da de ikke hadde noe der å gjøre, men jeg må bare innrømme at det nok var noen som også gikk under radaren.

Det er jo heller ikke direkte enkel om Johannes Bernhard blir til Hans Glad eller Nils Olai evt blir til Ole.

Dette er jo ikke slekter jeg jobber med for tiden.

Men det er alltid interessant nor gamle temaer blir vekket til live og nye opplysninger kan føyes til det man allerede har samlet.

Så jeg oppfordrer både deg Ivar og andre som mener å ha opplysninger om slekter som Balchen og Fæster å dele disse med andre. Man vet aldri når det dukker opp brikker som gjør at puslespillet blir komplett.

Og skulle jeg selv finne ut noe mer om disse du nevner her, skal jeg la høre fra meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Ivar Moe skrev:

Overskriften til dette temaet er hvert fall treffende. 

Arendal og Kristiansand slekta er nok rett når det gjelder Julianne og Ludvik.

Ole derimot er svært forvirrende. Han er skrevet som hattemager Oluf Balken ved konas død.   Budolfi parish, Fleskum, Ålborg - Churchbooks (danishfamilysearch.com)

Konas opphav - Ellen Cathrine Gaarn- Census 1845 - Ålborg, Kær, Hals (danishfamilysearch.com)

Jeg klarer ikke å finne han i Bergen, men finner en hattemakersvend med navn Nils Olai Balken f. 1824, kan det være en bror av Ole/Oluf ?

006 Nils Balcken - 0934 9-114 - 000 - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1875 for 1301 Bergen kjøpstad - Digitalarkivet

Nils Olai Balchen - Byfogd og Byskriver i Bergen, 06 Bergen skifterett, Dødsfall - Dødsfallsjournaler/lister, nr. 7: Dødsfallsjournaler, 1898-1904 - Digitalarkivet

Her er forøvrig samme man i 1865.

013 Nils Olay Balken - 2155 22-44a - 000 - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1865 for 1301 Bergen kjøpstad - Digitalarkivet

Vielse nr 17. Faderens navn findes ikke anført ?  Kirkebøker: St. Jørgens hospital og Årstad sokneprestembete, SAB/A-99934: Klokkerbok nr. A 5, 1844-1871, s. 69 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett på fadderne ved tre av barnedåpene som de hadde. Men der er ingen Balchen nevnt der (1856-1861 og 1863).

Så spørs det da om Balchen kommer fra mor, far eller om det bare er tatt for å vise sin respekt for noen ved det navnet. Jeg finner ingen Nils Olai døpt i passende tidsrom i Bergen/Askøy uten noen far anført. Men ved vielsen både i klokkerboka og ministerialboka er det anført at han var født i Bergen by.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Rune Thorstensen skrev:

Så spørs det da om Balchen kommer fra mor, far eller om det bare er tatt for å vise sin respekt for noen ved det navnet.

Enig med deg.

Hvis vi tenker at disse to hattemakerne Ole og Nils Olai er brødre, så kan Engel Monsen Alsager og Barbro Olsdatter være foreldre.

De døper en sønnene Ole i 1819 og Nils Olai i 1824

Engel Monsen Alsager - Ministerialbok for Domkirken prestegjeld 1816-1821 (1301M1) - Digitalarkivet

Niels Olai - Ministerialbok for Korskirken prestegjeld 1823-1835 (1301M2) - Digitalarkivet

Men det blir veldig spekulativt så lenge vi ikke kan knytte noen av foreldrene til Balchen slekta.

Den teorien falt i fisk ganske fort. Nils Olai døde allerede samme år.

Nils Olai Engelsen - Klokkerbok for Korskirken prestegjeld 1821-1831 (1301M2) - Digitalarkivet

Endret av Ivar Moe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet her er at farsnavnet ikke er innført på dåpsattesten.

Så vi leter i prinsippet etter en Nils Olai født ca 1825 i Bergen med ukjent far. Og siden vi heller ikke kjenner moras navn, må vi evt se etter en dåp hvor bare mor er oppført.

Men så langt har jeg ikke funnet noe som passer. Om han var født rundt 1825 burde han være konfirmert rundt 1840, men så langt har jeg ikke hat hell med meg der heller. Og det er ingenting ved vielsen i noen av kirkebøkene som indikerer når han var konfirmert, kun vaksinert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner denne på Geni, men hvor navnet Pedersen kommer fra har jeg ikke klart å finne.

Ole Pedersen Balken

Fødselsdato: cirka 1820
Fødested: Bergen, Bergen, Hordaland, Norway (Norge)
Død:  
Nærmeste familie:

Ektemannen til Ellen Cathrine Gaarn
Far til Gunild Jacobine Claudine Oline Balken; Jakob Peter Balken og Ole Peter Balken

Yrke: Hattemager

Administrert av: Bent Otto Jensen
Sist oppdatert: 28. juni 2022
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da prøver jeg en ny teori.

Hvis farens navn var Peder og Ole og Nils Olai var brødre så kan Peder(Per) Olsen og Gunnille Nilsdatter være av interesse.

De føder en Ole i 1819 - https://www.digitalarkivet.no/kb20070321630427 - Gunille Nielsdtr - Ministerialbok for Korskirken prestegjeld 1815-1822 (1301M2) - Digitalarkivet

Og en Nils Olai i 1825 - Gunnille Nils Datter - Klokkerbok for Korskirken prestegjeld 1821-1831 (1301M2) - Digitalarkivet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er det samme Ivar. Far er ukjent. Han er ikke oppført ved vielsen verken i klokker eller ministerialboka. Begge steder står det at farens navn ikke er innført på dåpsattesten.

Da er det lite sannsynlig at det navnet skulle dukke opp ved søk i Digitalarkivet.

Når det gjelder Nils Olai Balchen fant jeg tre barn. Olufine Andrea 24.02.1856 i Korskirken. Nils Olai 1861, død samme år i Domkirken og Nils Olai 15.02.1863 i Domkirken.

Slik jeg ser det må vi finne en Nils Olai født i Bergen rundt 1825 hvor bare mor er oppført. Og så langt har jeg ikke funnet en slik dåp. Og inntil vi evt finner en slik dåp, så kjenner vi heller ikke mors navn.

Dåp nr.97 11.08.1850, født 04.07, Petrikke Cathrine. Ingen Balchen å se her heller.

Kirkebøker: Domkirken sokneprestembete, SAB/A-74801/H/Haa/L0019: Ministerialbok nr. B 2, 1841-1851, s. 262 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider