Gå til innhold
Arkivverket
Ola ΗjeIen

Tippoldefar Alfred - Hvor ble han av?

Recommended Posts

Ola ΗjeIen

Hei,

Ingen vet akkurat hva min tippoldefar Alfred Kristian Tovan gjorde, eller hvor han oppholdte seg, fra han ble konfirmert i 1903 til han giftet seg i 1921. Man vet at han bodde på barnehjem i Kristiansund da han var liten, også mens han var konfirmert, men vi har ikke noe informasjon etter det. 

Det har gått 'rykter' om at han en stund reiste til USA/New York for å arbeide der, men jeg har ikke funnet noe som kan støtte opp under dette. Det har også blitt nevnt at han kan ha oppholdt seg i Trondheim.

Er det noen som klarer å hjelpe oss å løse denne lille 'gåten'?

Alfred Kristian Tovan (f. 03.09.1888 i Kristiansund-N)

Mvh Ola

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grethe Flood

Litt på siden, men er dette en eldre avdød navnebror - nr. 11:

Møre og Romsdal fylke, Brattvær i Edøy, Ministerialbok nr. 582A01 (1880-1900), Døde og begravede 1887, Side 163
Permanent bilde-ID: kb20070109310184

Jeg ser at Alfred Kristian er fyrbøter ved giftermålet i 1921 - kan han være å finne i sjømannsrullene? Da må du finne hvilket mønstrings-/sjømannskontor han mønstret på, men her kan vel Statsarkivet i Trondheim hjelpe deg. 
Endret av Grethe Flood

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ola ΗjeIen

Tusen takk for informasjonen! Dette var interessant - har heller ikke sett noen kilder nevne at familien var bosatt på stedet Lyngvær før nå.

Angående sjømannsrullene så var det en god idé. Jeg skal høre med Statsarkivet i Trondheim om de vet noe om akkurat dette.

Er det andre metoder som kan brukes for å prøve å oppspore han i USA/utlandet? Jeg har prøvd FamilySearch, men fant ingenting der.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grethe Flood

https://www.geni.com/people/Anders-A-Tovan/6000000017758227618

Faren til Alfred ser ut til å ha vært gift to ganger. Men dette har du vel koll på. 

Fredrik Osvald, f. 1895:

Møre og Romsdal fylke, Kristiansund i Kristiansund, Ministerialbok nr. 572A14 (1880-1897), Fødte og døpte 1895, Side 293
Permanent bilde-ID: kb20071017620310

Fredrik Osvald med foreldre og søsken i f.t. 1900:

Her står det mer om Ragna Tovan, født 1881:

Endret av Grethe Flood

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
erling t endresen

Kan dette være din Alfred Tovan?

http://www.nb.no/nbsok/nb/d5a63a5e0078b1adfbab96efda592ade?index=2#357

Samt denne?

http://www.nb.no/nbsok/nb/6ea6d98c4358ac9c7bd5f42b3453b522?index=1#1

Samt denne?

Alfred Kristian Tovan (1888 - 1974) - Genealogy - Geni
www.geni.com/people/Alfred...Tovan/6000000005791747201 - Oversett denne siden
6. des. 2014 - Genealogy for Alfred Kristian Tovan (1888 - 1974) family tree on Geni, with over 150 million profiles of ancestors and living relatives.

Endret av erling t endresen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.