Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til tyding av dokument #3

Roar Pedersen
 Del

Recommended Posts

Fortsatt et par dokumenter igjen fra pakken jeg åpnet i Riksarkivet og som ikke har vært lest på 200 år... Kan noen hjelpe meg med dette dokumentet?

post-9747-0-31994500-1473408941_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Notta.-

i November Maaned 1812. modtog fra Wærffet i Fredrichsvern.- til De Rusiske Patienter Som blev Indlagt Her paa Hospitalet, P: a: og P: m: Halv Tredsenstyve skiortter og Halv Tredsinstyve par Uldstrømper.- Og udgivet til de samme Rusere fra November Maaned 1812, og til Januari 1813.- Sex og Tyve Par uldstrømper og Sex og Tyve skiortter.- alt saa tilbage af hver Sorttement Firre og Tyve stykker og Par.- Som er Andført til Indtægt med de forrige skiortter og strømper paa den Næste forrige side.-

Søeetatens Hospital Præsterøe d. 31 Januari 1813.-

Bache Regensk: fører

/Beholdningen efter dette Regnskab
/er udsat til Ansvar og Berigtigelse

Testerer

P: M: Johansen

[Notatane i margen forstår eg ikkje heilt...]

Endret av Gunnar Sigdestad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Skipet Sevolod fra Arkhangelsk ble liggende i Stavern i 1812-1813, men avga pasienter til lasarettet i Tønsberg/Presterød først. Det kan virke som om det var 26 pasienter. "Halv Tredsenstyve" - betyr det 50? Hva kan P:a og P:m bety?

Notta.-

i November Maaned 1812. modtog fra Wærffet i Fredrichsvern.- til De Rusiske Patienter Som blev Indlagt Her paa Hospitalet, P: a: og P: m: Halv Tredsenstyve skiortter og Halv Tredsinstyve par Uldstrømper.- Og udgivet til de samme Rusere fra November Maaned 1812, og til Januari 1813.- Sex og Tyve Par uldstrømper og Sex og Tyve skiortter.- alt saa tilbage af hver Sorttement Firre og Tyve stykker og Par.- Som er Andført til Indtægt med de forrige skiortter og strømper paa den Næste forrige side.-

Søeetatens Hospital Præsterøe d. 31 Januari 1813.-

Bache Regensk: fører

/Beholdningen efter dette Regnskab
/er udsat til Ansvar og Berigtigelse

Testerer

P: M: Johansen

[Notatane i margen forstår eg ikkje heilt...]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.