Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Hjelp til tyding av dokument #4

Recommended Posts

Hmm, her får du en «prøvetolkning» fra en Glad Amatør på mission Egentrening i Gotisk.

Kursiv er egne kommentarer,

(?)  – er usikker på ord men har prøvd meg,

(??) – er uforståelig ord i sin helhet.

Vel, forsøksvis:

Efterstaaende Requisitter er i dette Aar ved Brug i (tre uforståelige ord) enten ved Slid eller ved Sjunderbrydning giorde aldeles unyttig til fremdeles Brug. Saa som: 6 Madradzer, 12 Lagender, 15 hovedpuder, 14 haandklæder, 8 Træe-Spisebakker, 10 Fader af Steen, 35 Tallerkner af Steen, 3 Spiseskeer, 7 Knive, 11 Gafler, 2 Thepotter(?), 2 Theskeer, 26 (??), 1 Ølglas af Tind, 3 lysesaxer(?), 1 Lyselader(?), 5 Spyttebakker, 11 Natpotter, 2 flade(?), 1 Ildfaste(?), 2 Ildtænger, 6 Sækker, og 10 Gulvskambber(?). –

Søeetatens Hospital (??) P.M Johansen

den 31 October 1811 Inspectonshavende Officeer

Så spør man seg — hva eller hvem i all verden var det som gjorde at alt dette ble gjort «aldeles unyttig til fremdeles brug»?

Gøy uansett :-)

Efterstaaende Reqvisidder er i dette Aar ved Brug i Hospitalets Tieneste enten ved Slid eller ved Synderbrydning giorde aldeles unyttig til fremdeles Brug. Saa som: 6 Madratzer, 12 Lagener, 15 Hovedpuder, 14 Haandklæder, 8 Træe-Spisebakker, 10 Fader af Steen, 35 Tallerkener af Steen, 3 Spiseskeer, 7 Knive, 11 Gafler, 2 Thepotter, 2 Theskeer, 26 Spylkummer, 1 Ølglas af Tind, 3 Lysesaxer, 1 Lyseplade, 5 Spyttebakker, 11 Natpotter, 2 Stoele, 1 Ildskoffe, 2 Ildtænger, 6 Sækker, og 10 Gulvskrubber.

Søeetatens Hospital Præsterøe    P. M. Johansen

den 31 October 1811                     Inspectionshavende Officeer

Endret av Remi

Oi, her har inleggene både stokket seg og filtret seg . . 

Uansett, for mitt vedkommende som lærling udi det Gotiske – Stor takk til deg Remi for opprydding og klarifisering av mine usikkerheter.  (Digert Smilefjes!)

Og det fortsetter tydeligvis å stokke seg – finner ikke en eventuell lenke du muligens tenkte å legge ved angående Slekt og Data Kongsberg . . . ??

Ok-ok. Skjønner først nå at det kanskje kan være smart å svare på innlegg  via innleggets svarknapp. Når man IKKE gjør dét – som jeg – og bare svarer i første og beste «Svar» nederst på siden, får man bare et «utvidet» inlegg med tilføyelse av det man har postet før.

Har jo bare vært her på forumet i sånn sirka 15 år — trur eg. Åduverden så inetlligent (sic!) jeg føler meg  . . . 

Ingen lenke, kun info om at jeg ville bruke dette brevet som eksempel.

Foreningen Slekt og Data Kongsberg (tidligere DIS-Kongsberg) har møter en gang i måneden og jeg har som mål å ha et gotisk kvarter på hvert møte der de oppmøtte kan få øve seg på tyding der fasiten ikke er så langt unna.

Møtet er på IKA Kongsberg tirsdag 13/9 kl 1830, hovedtema: Søk etter slekt i Danmark.

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.