Gå til innhold
Arkivverket

Jon Olavson Kallestad (ca. 1690-1745), kvar kom han frå?

Torbjørn Henrik Hillersøy
 Del

Recommended Posts

Om vi ser på barna til Joen og Helge finner vi ingen Marite/Marit/Marie.  De døper følgende jenter i denne rekkefølgen:

Kari, Bornie, Orlaug og Helge.

Bornie og Orlaug får meg til å tenke på Fjaler/Gaular området, men om det har noe for seg vet jeg ikke. Nå vet vi vel ikke navnet på Helge Haldorsdtr.s mor?

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sjekket Kaldestad i Evanger bygdebok, men ingen som passer der heller.

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Rune Thorstensen skrev:

Om vi ser på barna til Joen og Helge finner vi ingen Marite/Marit/Marie.  De døper følgende jenter i denne rekkefølgen:

Kari, Bornie, Orlaug og Helge.

Bornie og Orlaug får meg til å tenke på Fjaler/Gaular området, men om det har noe for seg vet jeg ikke. Nå vet vi vel ikke navnet på Helge Haldorsdtr.s mor?

Eg er einig i dette. Kor mykje desse namna evt. vart brukte i Flora-området veit nok andre betre enn meg. Men ein har iallefall segna om Borni på Kinn.

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro vi ser etter enten en Kari eller Borni som mor til Jon: Jeg husker aldri om det var farmor eller mormor første datter ble oppkalt etter.

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Torbjørn Henrik Hillersøy skrev:
På 19.9.2016 den 21.25, Torbjørn Henrik Hillersøy skrev:

Det er nemnt ein Jo, son av Olav Vallestad, i skiftet etter mora Marite Øysteinsdtr. i 1697

Dette iflg. "Soga om Flora" av Joleik. 

https://www.nb.no/items/20642d9122f231bde9d80616f76c6fa4?page=415&searchText=Marite

Sogn og Fjordane fylke, Sunnfjord, Skifteprotokoll nr. A 2b (1697-1708), Skifteprotokollside, Side 249b-250a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20081126630258

Det er dessutan nemnt ei Marite Vallestad i påfølgjande skifte.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har betennelse på et øye, så forsøket på å lese disse skiftene  med ett øye blir ikke særlig vellykket 😉

Nå kan selvsagt Jon og Helga hatt flere barn som døde små, men jeg får ikke Marite til å passe inn i dette bildet. Jeg tror vi ser etter foreldre som heter Ole/Olav og Kari/Borni

Dette med stedsnavn eller gårdsnavn kan ofte føre en på gale veier. Jeg har et tilfelle i min egen slekt hvor en mann ved dødsfallet i 1810 skrives som Ole Monsen Qvorvåg. Det er eneste gang han er nevnt med det steds/slektsnavnet og tross iherdig leting av meg selv og andre har vi aldri klart å finne ut hvor Qvorvåg var.

Kallestad kan være feilskrift for så mangt, Vallestad er ett av alternativene.

Jeg kan i farten ikke huske om vi har sjekket ut fadderne ved barnedåpene til Jon og Helges barn. Men mener å huske fra andre saker at man ofte var sparsommelig med å skrive farsnavn på fadderne. Da blir det vanskelig å finne eventuelle slektninger.

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk, Torbjørn og Rune, for arbeidet det legg ned i  dette tema. 

Har ikkje funne mor til Helga Haldorsdtr. 

Har heller ikkje sjekka ut fadderene ved dåpen til barna til Jon og Helga, skal gi det eit forsøk. 

Endret av Torbjørn Henrik Hillersøy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider