Gå til innhold
Arkivverket

Borre kirkebok 1740-tallet

Peter S. Lunga
 Del

Recommended Posts

Hei hei.

Jeg sliter litt med tydningen av følgende kilder:

Døbte i Borre, 1746, er den en Ingeborg som er registrert øverst på siden. Jeg får ikke til å lese foreldrenes navn etc.

(https://media.digitalarkivet.no/image/e7d20f99-e0a6-469d-b328-ed70374de70a)

Døbte i Borre, 1746, her ser det ut som en annen Ingeborg er registrert øverst på siden. Litt vanskelig å lese foreldrenes navn her også.

(https://media.digitalarkivet.no/image/1a15dce6-3373-45d4-97d6-6ff38eee603d)

Døbte i Borre, 1747. Her blir Ole døpt nederst på siden. Foreldrenes navn er Ole (Tangsrød / Tokerød?) og Mari Christophersdatter. Og hva er faddernes navn?

(https://media.digitalarkivet.no/image/0bd5bf7f-7563-4119-891d-1be1e9e6a39e)

Hilsen

Peter

Endret av Peter S. Lunga
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei.

Jeg sliter litt med tydningen av følgende kilder:

Døbte i Borre, 1746, er den en Ingeborg som er registrert øverst på siden. Jeg får ikke til å lese foreldrenes navn etc.

(https://media.digitalarkivet.no/image/e7d20f99-e0a6-469d-b328-ed70374de70a)

Døbte i Borre, 1746, her ser det ut som en annen Ingeborg er registrert øverst på siden. Litt vanskelig å lese foreldrenes navn her også.

(https://media.digitalarkivet.no/image/1a15dce6-3373-45d4-97d6-6ff38eee603d)

Døbte i Borre, 1747. Her blir Ole døpt nederst på siden. Foreldrenes navn er Ole (Tangsrød / Tokerød?) og Mari Christophersdatter. Og hva er faddernes navn?

(https://media.digitalarkivet.no/image/0bd5bf7f-7563-4119-891d-1be1e9e6a39e)

Hilsen

Peter

På den første leser jeg Halvor Nielsen (litt usikker på etternavnet) og Siri Larsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver meg, egne kommentarer i kursiv:

Den første:

Halvor Nielsens(?) og Siri Larsd. Barn N: Ingebor Test: Ingebor Olsdatter indre Røre, Anne Larsd: Mathias Stranden(?) Ole Olebæcken(-bachen?)

Den andre:

Anders Amundsen og Anne Larsd. Ryglands barn N: Ingebor Test: Guri Haraldsdatter Ingebor Amundsd: Pernille Rygland Corporal Tengels(?) Kiøran(?) og Jørgen indre Røre

Den tredje:

Ole Par: Ole Tuugerød (dagens Tokerød)  Mari Christophersd: Test. Ingebor Skoppene (dagens Skoppum) Anne Reer (dagens Reir) (Så et fornavn jeg ikke klarer finne ut av) Reer, Niels Teppa, Ole Teppa. (Teppa er høyst usikkert. Ingen bruk i Borre som heter noe lignenede, så vidt jeg vet.)

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Prøver meg, egne kommentarer i kursiv:

Den første:

Halvor Nielsens(?) og Siri Larsd. Barn N: Ingebor Test: Ingebor Olsdatter indre Røre, Anne Larsd: Mathias Stranden(?) Ole Olebæcken(-bachen?)

Den andre:

Anders Amundsen og Anne Larsd. Ryglands barn N: Ingebor Test: Guri Haraldsdatter Ingebor Amundsd: Pernille Rygland Corporal Tengels(?) Kiøran(?) og Jørgen indre Røre

Den tredje:

Ole Par: Ole Tuugerød (dagens Tokerød)  Mari Christophersd: Test. Ingebor Skoppene (dagens Skoppum) Anne Reer (dagens Reir) (Så et fornavn jeg ikke klarer finne ut av) Reer, Niels Teppa, Ole Teppa. (Teppa er høyst usikkert. Ingen bruk i Borre som heter noe lignenede, så vidt jeg vet.)

Siden jeg gjorde en så begredelig jobb med tydingen over her,  får jeg slå til med litt lokalkunnskap: i Horten finnes det en vei/bakke som heter Ollebakken (fadder Ole Olebæcken) og den ligger et kvartal fra Røreåsveien, som muligens kan vise til at gården Røre lå der.  For å imponere litt ekstra burde jeg sjekket plasseringen av Røre før jeg begynte å skrive her, men den gang ei... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg gjorde en så begredelig jobb med tydingen over her,  får jeg slå til med litt lokalkunnskap: i Horten finnes det en vei/bakke som heter Ollebakken (fadder Ole Olebæcken) og den ligger et kvartal fra Røreåsveien, som muligens kan vise til at gården Røre lå der.  For å imponere litt ekstra burde jeg sjekket plasseringen av Røre før jeg begynte å skrive her, men den gang ei... :rolleyes:

Ta det med knusende ro, her er vi «flere tjuver på samme marked» ;-) Du aner ikke hvilke kardinal-blundere jeg har begått (og begår) i tydningens navn . . .

Røre (flere bruk) ligger forøvrig på venstre side av Borreveien når du kjører nordover etter å ha tatt av Rv 19 ved Prestegården, – et lite stykke før Granly Skole.

Og denne «imponeringen» kommer kun av at jeg for det første har morsslekt fra Horten som involverer Røre, men også dette veeeldig nyttige nettstedet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det med knusende ro, her er vi «flere tjuver på samme marked» ;-) Du aner ikke hvilke kardinal-blundere jeg har begått (og begår) i tydningens navn . . .

Røre (flere bruk) ligger forøvrig på venstre side av Borreveien når du kjører nordover etter å ha tatt av Rv 19 ved Prestegården, – et lite stykke før Granly Skole.

Og denne «imponeringen» kommer kun av at jeg for det første har morsslekt fra Horten som involverer Røre, men også dette veeeldig nyttige nettstedet :-)

Hehe - ikke fortell noen at jeg trådte mine barnesko i Horten, for det ser ut som jeg gikk i svima der gjennom barne- og ungdomsårene... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe - ikke fortell noen at jeg trådte mine barnesko i Horten, for det ser ut som jeg gikk i svima der gjennom barne- og ungdomsårene... :D

Min munn er lukket med syv segl . . ;-)

– og i barne- og ungdomsårene hadde man vel litt andre interesser enn det lokale landbruk . . . ;-)

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min munn er lukket med syv segl . . ;-)

– og i barne- og ungdomsårene hadde man vel litt andre interesser enn det lokale landbruk . . . ;-)

Jepp, og nå må jeg litt beskjemmet si at Rørestrand ligger i området du nevnte... Jeg ble bare litt vel fokusert på Ollebakken og Røreåsveien på Åsen jeg :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.