Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

Hej!

Jag hjälper en kvinna från staden Karlskrona i Blekinge län i Sverige att finna vad som hände med hennes mormors bröder som emigrerade och hamnade i Oslo.

Jag har funnit dem i folketelling 1910 

1. Karl Emil Nilson f. 1873-04-22 i Sverige och hans familj som bodde på Christies gate 20.

När och var dog han?

2. Axel Nilson f. 1877-04-25 i Sverige och hans familj som bodde på Schweigaardsgate 78.

När och var dog han?

Hälsningar från brödernas hemstad i Sverige.

Katarina Möller

Karlskrona

Tack Sven!

Jag fann honom här

http://www.begravdeioslo.no/maler/grav/grave_id/154326

Det betyder att han måste ha dött i januari 1947. Vet du om det brukade stå någon dödsannons i tidningen eller är det inte brukligt i Norge?

Stort TACK för er hjälp.

Karl Emil var gift en gång innan med Marie Sofie (Maria Sofia) Nilson f. Olsdotter. Man kan finna familjen i Folketelling 1900 på Fauchalds Gade 8.

I de svenska husförshörslängderna står det att Maria Sofia dör 1903-01-24 och jag utgår ifrån att det har skett i Oslo. Hon hade även fött en oäkta dotter som jag inte finner i Ft 1900 så hon har kanske också dött.

Flickans namn var Alma Catharina f. 1894-07-27 i Christiania. 

Det verkar som om både Maria Sofia och Karl Emil flyttade fram och tillbaka mellan Sverige och Norge vilket säkert var vanligt på den tiden. Antagligen gifte de sig i Norge. 

Hälsningar

Katarina

Karl Emils andre ekteskap, nummer 8:

SAO, Uranienborg prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0007: Ministerialbok nr. 7, 1896-1914, s. 91

Sofie Marie Nilsens dødsfall, nummer 14

SAO, Fagerborg prestekontor Kirkebøker, Ministerialbok nr. 3, 1898-1916, s. 203

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.