Gå til innhold
Arkivverket

Fogderegnskap - begynnelsen av 1700-tallet, når kommer de tilbake?


Jørgen M. Steen
 Del

Recommended Posts

Før omleggingen til nytt visningsprogram var mye fogderegnskap tilgjengelig (uoffisielt) ved å endre noen tall i linkene. For Lofoten, Vesterålen Andenes, var det eksempelvis mulig å finne regnskaper i perioden 1796 - 1712 og samme periode for Senja og Troms.

 

Nå derimot ser det ikke ut som det er mulig å jukse på noen måte.

 

https://media.digitalarkivet.no/db/browse?archives%5B%5D=no-a1450-01000001366946&start_year=&end_year=&text=vester%C3%A5len

 

(for Senja & Troms ser det forøvrig ut til at det bare mangler en periode mellom 1796 og 1712, mens resten frem til 1718 er publisert)

https://media.digitalarkivet.no/db/browse?archives%5B%5D=no-a1450-01000001366946&start_year=&end_year=&text=senja

 

Om det er mulig å jukse med linkene, så håper jeg på noen tips. Om det ikke er mulig å jukse, når får vi alle de scannede fogderegnskapene tilbake?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er mulig å jukse med linkene, så håper jeg på noen tips. Om det ikke er mulig å jukse, når får vi alle de scannede fogderegnskapene tilbake?

 

Det var for så vidt ikke "juks" med lenkene. Problemet med det gamle systemet var at alt som ble indeksert, automatisk ble lagt ut på Internett, selv om det ikke var kvalitetssikret (f.eks. med tanke på permanente lenker), og selv om det ikke skulle være fritt tilgjengelig (i slike tilfeller kunne vi sperre bildene, men ikke innholdssidene).

 

Nå har vi full kontroll over hva som blir lagt ut på Internett.

 

Fogderegnskapene står høyt på prioriteringslista, men arbeidshverdagen er gjerne slik at nye prioriteringer skyver det som i utgangspunktet er høyt prioritert, nedover. Derfor vil jeg love minst mulig, men jeg håper at vi kommer videre med fogderegnskapene i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker. Synd å høre at det kan ta tid å få dem tilbake på nett igjen. Håper sjefen legger fogderegnskaper som ny prioritering da, sånn at de havner foran i køen igjen :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var for så vidt ikke "juks" med lenkene. Problemet med det gamle systemet var at alt som ble indeksert, automatisk ble lagt ut på Internett, selv om det ikke var kvalitetssikret (f.eks. med tanke på permanente lenker), og selv om det ikke skulle være fritt tilgjengelig (i slike tilfeller kunne vi sperre bildene, men ikke innholdssidene).

 

Nå har vi full kontroll over hva som blir lagt ut på Internett.

 

Fogderegnskapene står høyt på prioriteringslista, men arbeidshverdagen er gjerne slik at nye prioriteringer skyver det som i utgangspunktet er høyt prioritert, nedover. Derfor vil jeg love minst mulig, men jeg håper at vi kommer videre med fogderegnskapene i år.

 

Er det mulig å prioritere slik at Fogderegnskapene for 1711 med Skoskatten kommer raskere tilbake?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.